Jönnek a robotok és elveszik a taxisok munkáját!

autonóm járművek
2018 március 10., 13:49

A Jövő Autója most éppen olyan autó, amiben nincs kormány. Legalábbis ez a következtetés adódik a 88. Genfi Autószalon, a legnevesebb európai autós expó elképesztően sok önvezető autója láttán. Hemzsegnek a standokon az olyan prototípusok vagy koncepciók, sőt, hamarosan valóban a közútra kerülő kész termékek, amelyek nemhogy képesek önállóan közlekedni, de egyáltalán nem is tudja emberi sofőr vezetni őket. Íme:

Navya Autonom Cab

A francia Navya autonóm járművei egy-két helyen, speciális környezetben (repülőtéri transzfer, egyetemi kampusz belső közlekedése) már működnek, de ezek lassan, kijelölt pályán közlekedő busz-szerű dobozok. Nevük (Autonom Shuttle) is jelzi, hogy ezek csak kötött irányban, pályán közlekednek. Egészen más, sokkal autószerűbb az új termék, az Autonom Cab, amely rendelésre érkező, szabadon megadható címre közlekedő robot-taxiként üzemel majd. Első bevetése már az idén várható, Perth-ben, Ausztráliában.

A kocsi, vagy mi akár 90 km/h sebességre képes, de csak ha muszáj, normál utazótempója a maximum 50 km/h-s városi sebesség. Ilyen békésen poroszkálva egy töltéssel kb. 10 órán, egy nyújtott műszakon keresztül tudja hozni-vinni az utasokat. Hat kamera, tíz LIDAR-letapogató és négy radar gyűjti az infót a kocsit irányító számítógépek számára, hogy az Autonom Cab lehetőleg ne menjen neki semminek.

Renault EZ-GO Concept

A francia autógyártó robotaxijának utasterébe egy darab hatalmas felnyíló ajtón át léphetünk vagy épp gurulhatunk be. A kocsi két oldalán lévő padokon lehet üldögélni, amíg a négykerék-kormányzású elektromos autó elvisz oda, ahova menni akarunk. A Renault 2022-re ígéri, hogy a koncepció valósággá válik, és elindulnak az önvezető, szükség esetén távfelügyeleti beavatkozással kisegített autonóm taxik.

Renault EZ-GO Concept: egy nagy gyártó koncepciója a közeljövő önjáró városi járművéről
photo_camera Renault EZ-GO Concept: egy nagy gyártó koncepciója a közeljövő önjáró városi járművéről

Rinspeed Snap

A svájci dizájnstúdió számos háttéripari gyártó bevonásával (ZF, Osram, Samsung, hogy csak a legismertebbeket említsem) elkészült tanulmánya még érdekesebb jövőképet villant fel. A Snap két részből áll. Az úgynevezett skateboard (gördeszka) van alul, ez egy kerekekkel, elektromos motorokkal, kormány- és futóművel, akkumulátorokkal és ezek önálló mozgatását megvalósító irányítórendszerrel felszerelt önjáró alváz. Erre jön a pod, egy doboz, ami lehet személyszállításra alkalmas beltérrel kialakított kabin, de persze lehet mozgóbüfé, mobil postahivatal vagy bármi más is.

Rinspeed Snap: kerekekre rakható dobozok csodálatos, szép új világa
photo_camera Rinspeed Snap: kerekekre rakható dobozok csodálatos, szép új világa


A Rinspeed-féle robotjárműveknek van pár előnye az egybeépített kocsikkal szemben. Egy otthon tartott, saját pod-dal megmaradhat a saját autó intim szférája, míg a mozgatóegység kihasználtsága sokkal jobb, gazdaságilag és logisztikailag is, mintha az épp parkoló vagy hetekig meg sem moccanó bódéval együtt öregedne-avulna a gépészet is.

Icona Nucleus

A jövő luxus-robotautója is kint van Genfben: kerevet, pezsgő, a külvilágtól szinte teljesen elzárt, szélvédő nélküli intim szféra egy önjáró, látványos robotautóban. Persze ez a kocsi így ebben a formában végképp csak egy tanulmány, egy olasz dizájn-attrakció, semmi esély arra, hogy a Nucleus valódi kereskedelmi termékké váljon.

Az Icona Nucleuson még ablak sincs, annyira önvezető
photo_camera Az Icona Nucleuson még ablak sincs, annyira önvezető
Ilyen ablaktalan luxuskapszulában vág majd át zavartalan fényűzésben, a külvilág látványától sem felzaklatva a nyomornegyedeken a jövő gazdagja az olasz dizájnstúdió szerint
photo_camera Ilyen ablaktalan luxuskapszulában vág majd át zavartalan fényűzésben, a külvilág látványától sem felzaklatva a nyomornegyedeken a jövő gazdagja az olasz dizájnstúdió szerint
Az önvezető autók világának egyik hozadéka, hogy nem lesz többé akadálya az autózás közbeni pezsgőzésnek
photo_camera Az önvezető autók világának egyik hozadéka, hogy nem lesz többé akadálya az autózás közbeni pezsgőzésnek

Italdesign PopUp

A Rinspeed szétszedhető-összerakható önjáró járművénél még egy fokkal merészebb az Italdesign tanulmánya, melyet az Audi és az Airbus is komolyan vett ahhoz, hogy engedjék rátenni logójukat. A PopUp egy kis kétszemélyes kabin, amelyhez alulról egy kerekes alépítmény, vagy felülről egy négyrotoros multikopter-felépítmény csatolható (mindkettő lítium-akkumulátoros, elektromos meghajtású szerkezet).

Egy pillanat alatt multikopter lesz a kocsiból, csak az utasfülkét kell átcuppantani az alvázról a drónra
photo_camera Egy pillanat alatt multikopter lesz a kocsiból, csak az utasfülkét kell átcuppantani az alvázról a drónra

Felhőkarcolók tetejéről indulhat vidéki autózásra a jövő gazdag, városi polgára úgy, hogy közben végig ki se kell szállni a foteljéből. Csodálatos.

VW I.D. Vizzion

És végül még egy tanulmány, amiből láthatjuk, mennyire komolyan kell számítanunk az önjáró járművekre: még a Volkswagen is hozott egy kocsit Genfbe, amiben nincs kormány. A német gyártó hamarosan I.D. néven elkezdi gyártani tisztán elektromos, új termékvonalát, ennek egy majdani tagja lehet valami olyasmi, ami ebből a koncepcióból pár év alatt szériatermékké forrja ki magát.

VW I.D. Vizzion: biztos, hogy elkészül, de még nem biztos, hogy tényleg teljesen kormánymentes lesz az első szériagyártású elektromos VW-szedán
photo_camera VW I.D. Vizzion: biztos, hogy elkészül, de még nem biztos, hogy tényleg teljesen kormánymentes lesz az első szériagyártású elektromos VW-szedán

Az elektromos szedánt, ha egyelőre még nem is kormány nélkül, de 2022-re ígéri a Volkswagen, 640 kilométeres hatótávval egy feltöltéssel.


Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.