A Jövő Autója most éppen olyan autó, amiben nincs kormány. Legalábbis ez a következtetés adódik a 88. Genfi Autószalon, a legnevesebb európai autós expó elképesztően sok önvezető autója láttán. Hemzsegnek a standokon az olyan prototípusok vagy koncepciók, sőt, hamarosan valóban a közútra kerülő kész termékek, amelyek nemhogy képesek önállóan közlekedni, de egyáltalán nem is tudja emberi sofőr vezetni őket. Íme:
A francia Navya autonóm járművei egy-két helyen, speciális környezetben (repülőtéri transzfer, egyetemi kampusz belső közlekedése) már működnek, de ezek lassan, kijelölt pályán közlekedő busz-szerű dobozok. Nevük (Autonom Shuttle) is jelzi, hogy ezek csak kötött irányban, pályán közlekednek. Egészen más, sokkal autószerűbb az új termék, az Autonom Cab, amely rendelésre érkező, szabadon megadható címre közlekedő robot-taxiként üzemel majd. Első bevetése már az idén várható, Perth-ben, Ausztráliában.
A kocsi, vagy mi akár 90 km/h sebességre képes, de csak ha muszáj, normál utazótempója a maximum 50 km/h-s városi sebesség. Ilyen békésen poroszkálva egy töltéssel kb. 10 órán, egy nyújtott műszakon keresztül tudja hozni-vinni az utasokat. Hat kamera, tíz LIDAR-letapogató és négy radar gyűjti az infót a kocsit irányító számítógépek számára, hogy az Autonom Cab lehetőleg ne menjen neki semminek.
A francia autógyártó robotaxijának utasterébe egy darab hatalmas felnyíló ajtón át léphetünk vagy épp gurulhatunk be. A kocsi két oldalán lévő padokon lehet üldögélni, amíg a négykerék-kormányzású elektromos autó elvisz oda, ahova menni akarunk. A Renault 2022-re ígéri, hogy a koncepció valósággá válik, és elindulnak az önvezető, szükség esetén távfelügyeleti beavatkozással kisegített autonóm taxik.
A svájci dizájnstúdió számos háttéripari gyártó bevonásával (ZF, Osram, Samsung, hogy csak a legismertebbeket említsem) elkészült tanulmánya még érdekesebb jövőképet villant fel. A Snap két részből áll. Az úgynevezett skateboard (gördeszka) van alul, ez egy kerekekkel, elektromos motorokkal, kormány- és futóművel, akkumulátorokkal és ezek önálló mozgatását megvalósító irányítórendszerrel felszerelt önjáró alváz. Erre jön a pod, egy doboz, ami lehet személyszállításra alkalmas beltérrel kialakított kabin, de persze lehet mozgóbüfé, mobil postahivatal vagy bármi más is.
A Rinspeed-féle robotjárműveknek van pár előnye az egybeépített kocsikkal szemben. Egy otthon tartott, saját pod-dal megmaradhat a saját autó intim szférája, míg a mozgatóegység kihasználtsága sokkal jobb, gazdaságilag és logisztikailag is, mintha az épp parkoló vagy hetekig meg sem moccanó bódéval együtt öregedne-avulna a gépészet is.
A jövő luxus-robotautója is kint van Genfben: kerevet, pezsgő, a külvilágtól szinte teljesen elzárt, szélvédő nélküli intim szféra egy önjáró, látványos robotautóban. Persze ez a kocsi így ebben a formában végképp csak egy tanulmány, egy olasz dizájn-attrakció, semmi esély arra, hogy a Nucleus valódi kereskedelmi termékké váljon.
A Rinspeed szétszedhető-összerakható önjáró járművénél még egy fokkal merészebb az Italdesign tanulmánya, melyet az Audi és az Airbus is komolyan vett ahhoz, hogy engedjék rátenni logójukat. A PopUp egy kis kétszemélyes kabin, amelyhez alulról egy kerekes alépítmény, vagy felülről egy négyrotoros multikopter-felépítmény csatolható (mindkettő lítium-akkumulátoros, elektromos meghajtású szerkezet).
Felhőkarcolók tetejéről indulhat vidéki autózásra a jövő gazdag, városi polgára úgy, hogy közben végig ki se kell szállni a foteljéből. Csodálatos.
És végül még egy tanulmány, amiből láthatjuk, mennyire komolyan kell számítanunk az önjáró járművekre: még a Volkswagen is hozott egy kocsit Genfbe, amiben nincs kormány. A német gyártó hamarosan I.D. néven elkezdi gyártani tisztán elektromos, új termékvonalát, ennek egy majdani tagja lehet valami olyasmi, ami ebből a koncepcióból pár év alatt szériatermékké forrja ki magát.
Az elektromos szedánt, ha egyelőre még nem is kormány nélkül, de 2022-re ígéri a Volkswagen, 640 kilométeres hatótávval egy feltöltéssel.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.