Képzeld el, milyen lenne az életed, ha a bankautomatát szögesdrót és vizesárok választaná el tőled!

hirdetés
2018 június 21., 07:21
ad

Felszaladsz a lépcsőn, előkapod a bankkártyád, lehúzod a leolvasón, kattan a zár, meghúzod az üvegajtó fogantyúját, bedugod a kártyát a résbe és már dől is a lé! Ugye, milyen egyszerű? De nem mindenkinek.


Sok bankfióknál, ATM-nél már a tágabb környezetben felmerül az akadálymentesség problémája: ha a banknak helyt adó bevásárlóközpont vagy közintézmény nem közelíthető meg rámpán, a kerekesszékesek eleve ki vannak zárva az ügyfélkörből
photo_camera Sok bankfióknál, ATM-nél már a tágabb környezetben felmerül az akadálymentesség problémája: ha a banknak helyt adó bevásárlóközpont vagy közintézmény nem közelíthető meg rámpán, a kerekesszékesek eleve ki vannak zárva az ügyfélkörből

Az OTP Bank 2008-ban banki akadálymentesítési programot indított. Az átfogó, valamennyi fogyatékossággal élő csoport szempontjait figyelembe vevő fejlesztéseket az érintettek bevonásával végezte, annak érdekében, hogy bárki, mindenki számára teljes hozzáférést biztosítson szolgáltatásaihoz. Az akadálymentesítés egyik példája a budai Hegyvidék Bevásárlóközpont épületében lévő fiók. A kis pláza minden bejáratához rámpa is vezet, mint a helyszínen megtapasztaltuk:

Az egyik mellékbejárat rámpája: nem küzdelmesen meredek
photo_camera Az egyik mellékbejárat rámpája: nem küzdelmesen meredek

Az ATM megközelítését nem nehezíti extra lépcső, ajtó, küszöb: a liftből teljesen nyitott téren át érhető el a bankautomata:

Ennél akadálymentesebben elérhető ATM nincs!
photo_camera Ennél akadálymentesebben elérhető ATM nincs!

A fiókban pedig a fehér botot vezető padlólapok segítik a tájékozódást a vakok, gyengénlátók számára:

Pár iránymutató 3D-s csík a padlón sokat segít annak, aki nem lát
photo_camera Pár iránymutató 3D-s csík a padlón sokat segít annak, aki nem lát

Ahogy bejártuk a fogyatékkal élőket (is) gondosan megtervezett közlekedéssel szolgáló épületet és a bankfiókot, azért találtunk valamit, ami megmutatja, hogy néha nincs tökéletes megoldás az akadálymentesítés problémájára. Míg a férfi- és női mosdó ajtaja automatikus működésű (a köznyelvben tévesen fotocellásnak nevezett, valójában radaros érzékeléssel ellátott szerkezet), pont a mozgássérült-vécé ajtaja kulcsos-kilincses, egy irányba nyíló klasszikus ajtó:

Az ép emberek előtt önműködően tárul a szezám, a mozgássérültek ajtaja kulccsal-kilinccsel nyílik
photo_camera Az ép emberek előtt önműködően tárul a szezám, a mozgássérültek ajtaja kulccsal-kilinccsel nyílik

Hiába, nem elég, ha a szolgáltatók, üzlet-üzemeltetők odafigyelnek a mozgássérültek és más fogyatékkal élők életének megkönnyítésére, az is kéne, hogy mindenki tiszteletben tartsa a nekik juttatott előnyöket és ne kelljen kulccsal zárni pont azt az ajtót, ami a leginkább igényelné az automatikus működtetést.

Az OTP Bank akadálymentesítő programja keretében szakmai szervezetekkel együttműködésben felmérést végzett az érintett ügyfelek körében, ez alapján felülvizsgálta a bank kiszolgálási csatornáit (bankfiókok, honlap, ügyfélszolgálat stb.) és területeinek belső folyamatait akadálymentesítési szempontból is. A megvalósított fejlesztések és jelentős beruházások eredményeképpen az OTP-fiókok 99%-a fizikailag akadálymentes, az ATM-ek 72%-a akadálymentesen megközelíthető.

További információk itt!

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.