Felszaladsz a lépcsőn, előkapod a bankkártyád, lehúzod a leolvasón, kattan a zár, meghúzod az üvegajtó fogantyúját, bedugod a kártyát a résbe és már dől is a lé! Ugye, milyen egyszerű? De nem mindenkinek.
Az OTP Bank 2008-ban banki akadálymentesítési programot indított. Az átfogó, valamennyi fogyatékossággal élő csoport szempontjait figyelembe vevő fejlesztéseket az érintettek bevonásával végezte, annak érdekében, hogy bárki, mindenki számára teljes hozzáférést biztosítson szolgáltatásaihoz. Az akadálymentesítés egyik példája a budai Hegyvidék Bevásárlóközpont épületében lévő fiók. A kis pláza minden bejáratához rámpa is vezet, mint a helyszínen megtapasztaltuk:
Az ATM megközelítését nem nehezíti extra lépcső, ajtó, küszöb: a liftből teljesen nyitott téren át érhető el a bankautomata:
A fiókban pedig a fehér botot vezető padlólapok segítik a tájékozódást a vakok, gyengénlátók számára:
Ahogy bejártuk a fogyatékkal élőket (is) gondosan megtervezett közlekedéssel szolgáló épületet és a bankfiókot, azért találtunk valamit, ami megmutatja, hogy néha nincs tökéletes megoldás az akadálymentesítés problémájára. Míg a férfi- és női mosdó ajtaja automatikus működésű (a köznyelvben tévesen fotocellásnak nevezett, valójában radaros érzékeléssel ellátott szerkezet), pont a mozgássérült-vécé ajtaja kulcsos-kilincses, egy irányba nyíló klasszikus ajtó:
Hiába, nem elég, ha a szolgáltatók, üzlet-üzemeltetők odafigyelnek a mozgássérültek és más fogyatékkal élők életének megkönnyítésére, az is kéne, hogy mindenki tiszteletben tartsa a nekik juttatott előnyöket és ne kelljen kulccsal zárni pont azt az ajtót, ami a leginkább igényelné az automatikus működtetést.
Az OTP Bank akadálymentesítő programja keretében szakmai szervezetekkel együttműködésben felmérést végzett az érintett ügyfelek körében, ez alapján felülvizsgálta a bank kiszolgálási csatornáit (bankfiókok, honlap, ügyfélszolgálat stb.) és területeinek belső folyamatait akadálymentesítési szempontból is. A megvalósított fejlesztések és jelentős beruházások eredményeképpen az OTP-fiókok 99%-a fizikailag akadálymentes, az ATM-ek 72%-a akadálymentesen megközelíthető.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.