Öt év és pitypangból készült gumikkal autózunk!

pitypang
2018 július 31., 10:49
comments 51

Az autóipar egyik legősibb rész-technológiája a gumigyártás folyamata. Nyilván elképesztő fejlődés zajlott le az első fúvott gumiabroncs feltalálása óta, a mai gumiabroncs szerkezetében, anyagának összetételében is sok-sok fejlesztőmunka eredménye benne van, de a gumi, mint fő alapanyag még mindig a gumifák csapolásával és a gumifa nedvének feldolgozásával készül.

(A fúvott gumi feltalálásának sztorija amúgy nagyon aranyos: John Dunlop 1887-ben nem bírta nézni fia küzdelmét a tömör abroncsos triciklijével a rögös talajon és egy összetekert locsolócső-darabból fabrikált lágyan rugózó üreges gumit a kerékre.)

Prototípus-szinten már kész a pitypang-gumi, most a pitypang nemesítése, a gazdaságos gyártás megalapozása a fejlesztési cél
photo_camera Prototípus-szinten már kész a pitypang-gumi, most a pitypang nemesítése, a gazdaságos gyártás megalapozása a fejlesztési cél

A viszonylag kényes és korlátozott területen nevelhető gumifa kiváltása valami mással csökkentené az iparág erős alapanyag-függését és a környezet terhelése is kisebb lehetne, ha sikerülne sokfelé termeszthető alapanyag-forrást találni. Régóta folynak már kísérletek a szó pozitív értelmében közönséges pitypang nedvének felhasználására, és az egyik legnagyobb gumis cég, a Continental most azt ígéri, már csak öt év és elkészül az első kereskedelmi forgalomba kerülő pitypang-gumi.

A Taraxagum-projekt célja, hogy olyan szériaérett gumiabroncsokat hozzanak létre, melyekben a kaucsukfából származó alapanyagot orosz pitypang nedvével helyettesítik. A Continental terveinek megfelelően még idén megnyílhat a Taraxagum kutatólaboratóriuma a németországi Anklamban. A pitypang nedvéből kinyert kaucsuk előállításával jelentősen csökkenhet a szállítási költség, ezáltal jóval kisebb lehet a gumiabroncsok előállításának szén-dioxid kibocsátása.

Az új gumifák
photo_camera Az új gumifák Fotó: Elena Volkova - Fotolia

És miért pont OROSZ pitypang?

A kutatók azért döntöttek az orosz pitypang mellett, mert nedve nagy molekulatömegű gumit, vagyis hosszú láncú gumi molekulákat tartalmaz, melyek fontos alapanyagai számos gumiterméknek. A pitypang nedvének felhasználására tett korábbi kísérletek eddig sikertelenek voltak, de az utóbbi évek kutatásai sikeresek voltak és a Conti már több, pitypangból készülő abroncs prototípusát készítette el. A cég tervei szerint az elkövetkező években 35 millió eurót költ a gumipitypang-laboratóriumra és a pitypanggumi fajtanemesítésére, a költségekbe a német gazdasági minisztérium is beszáll.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.