A magyar gépjárműpark személyautóinak átlagos életkora csaknem 14 év. A 14 éves autók közül csak az egykor igen drága prémium modellekben találjuk meg azokat a szolgáltatásokat, amelyeket ma a legnépszerűbb hazai új modellhez, a Suzuki Vitarához bárki megkaphat.
Ilyen például a követőradaros sebességtartó automatika (ACC), egy olyan extra, amely még ma sem magától értetődő, a luxusautókban sem. Pedig a kocsi előtti teret radarral fürkésző, a követett kocsi mögötti távolságot önállóan tartó tempomat az összkerékhajtású és a GLX Vitarához automatikusan járó, alapáras tartozék!
Egy jobban felszerelt Vitarában természetes a kulcsnélküli nyitás és indítás, az automata esőérzékelő ablaktörlés, a parkolást segítő rendszerek, köztük a tolatókamerával. Ezek ma már triviális szolgáltatások az autóiparban - az viszont cseppet sem triviális, hogy ne külön-külön vagy drága csomagokban kelljen megvenni ezeket még a legtöbb betűt tartalmazó GrandLuxurySpecialEditionExclusive változathoz is, hanem csak úgy egyszerűen ott legyen minden, elméletileg legmagasabb felszereltségi szintű kocsiban. Márpedig a Suzuki árazási politikája így működik.
A múlté már az is, amikor az emelkedőn elinduláshoz három láb kellett: egy, ami a féket engedi fel, egy másik, ami a gázt adja és a harmadik, ami a kuplungot csúsztatja finoman. Az emelkedőn a féknyomást az indulás idejére megtartó rendszerrel két láb is elég az induláshoz, automata váltós Vitara esetében pedig akár egy is. És ha nem felfelé, hanem lefelé indulnánk a lejtőn, akkor is segít a kocsi: a lejtmenet-vezérlés lassan, óvatosan, a fékeket automatikusan kezelve engedi le akár a síkos lejtőn is megcsúszás nélkül az autót.
Egy mai autó már olyan helyekre is beláthat, ahova a vezetőülésből a sofőrnek akárhány tükörrel se sikerülne. A Vitarához is elérhető forgalomfigyelő automatika a parkolóból kitolatás közben jelzi, ha autó (vagy biciklis, gyalogos) közeledik épp a kocsi fara mögé, így olyan koccanás vagy gázolás megelőzésében lehet segítségünkre, amelynek veszélyét az ember már talán csak túl későn észlelné.
Egy modern autó, még egy olyan józan árfekvésű modell is, mint a Vitara már simán képes arra, hogy hamarabb észleljen fel tipikus baleseti szituációkat, mint a sofőr, és támogassa a vezetőt a balesetek megelőzésében! A sávelhagyás-megelőző rendszer hangjelzést ad és megrezegteti a kormányt, ha a vezető elbambul és a kocsi pedig elkezd kitérni a sávból - akár az árok, akár a szembejövő autó irányába. Az ütközésveszélyt észlelő rendszer pedig előre megemeli a féknyomást a hatásosabb vészfékezéshez, és egy idő után magától fékez is, ha a vezető nem reagálna, amikor az autó előtt hirtelen feltorlódik a forgalom. És ott van még a táblafelismerő rendszer, amely folyamatosan a műszerfalon is megerősíti az épp aktuális sebességhatárt vagy az előzési tilalmat, így sokkal nehezebben siklik el a vezető figyelme a kiemelten fontos táblák felett a táblarengetegben autózva.
Ezek a rendszerek még a legkorszerűbb kocsikban sem mentesítik a vezetőt a felelősség alól, egy XXI. századi kocsiban is a sofőr dolga és kötelessége a szabályok, a biztonságos távolságok és a balesetek elkerülése. Nagyon nem mindegy, hogy maga az autó mennyire segíti, milyen extra információkkal támogatja a sofőrt a vezetésben, és igazán örvendetes, hogy ezek a vezető képességeit meghaladó figyelőrendszerek, az autózás gondtalanságát és biztonságát növelő kényelmi szolgáltatások ma már egyáltalán nem csak a legdrágább luxusautók tulajdonosainak járnak. A korunknak megfelelő biztonság és a komfort már abban a kocsiban is természetes lehet, amely a legnagyobb darabszámban fogy el a magyar újautó-piacon. Igazán elképesztő, mi mindenre képes a Suzuki Vitara!