Magyarul ír a magyar földbárókról a New York Times

Magyar nyelven közölt riportot az uniós agrárpénzek elosztásáról a New York Times, amiben arról írnak, hogy Magyarországon és Közép-és Kelet Európa nagy részén az mezőgazdasági támogatások zöme „a jó összeköttetéssel rendelkező hatalmasok zsebébe vándorol”.  A cikkben megállapítják, hogy az EU agrárpolitikáját „ma ugyanazok az antidemokratikus erők zsigerelik ki, amelyek az uniót belülről is fenyegetik”. Ezért gyakorlatban a támogatási rendszer „szándékosan zavaros, durván aláássa az Európai Unió környezetvédelmi céljait, korrupcióval és önérdekkel átszőtt”.

A riport külön kitér Fejér megyére, Orbán Viktor szülőföldjére, ahol a lap szerint kegyúri rendszer alakult ki. A magyar miniszterelnökről megjegyzik, hogy bár „Brüsszel és az európai elitek kíméletlen kritikusa, nem habozik elfogadni az Európai Unió által juttatott pénzt”. Az európai támogatást kegyúri rendszer fenntartására fordítja, amelynek segítségével gazdag embert csinál barátaiból és családtagjaiból, védi politikai érdekeit és megbünteti riválisait.

Ángyán JózsefFotó: MTI/Koszticsák Szilárd

A cikkben megszólal az egykori államtitkár, Ángyán József is, aki szerint a vidéket Orbán pártjának, a Fidesznek és szövetségeseinek rendelte alá, amikor a nagy földterületeket szövetségeseinek kívánta bérbeadni. Így a földek jó politikai összeköttetésekkel rendelkező személyekhez jutottak, akik esetenként az egyetlen résztvevők voltak az árveréseken. Majd a 2015-ben elkezdődött árveréseknél is  sok esetben jó politikai kapcsolatokkal rendelkező szövetségeseinek jutottak a földek. Így például Mészáros Lőrinc és rokonai több mint 1500 hektár földet vásároltak csak Fejér megyében.

Nem más ez, mint modern feudalizmus, amelyben a kisgazdálkodók hatalmas politikai érdekcsoportok árnyékában élnek — és az egészet Európai Uniós támogatásból finanszírozzák” - állapítja meg a cikk. A lap megállapította azt is, hogy az utóbbi években a legnagyobb privát támogatottak Mészáros Lőrinc és Csányi Sándor nevéhez köthető cégek voltak. Kettejük cégei 28 millió dollárnyi támogatást kaptak tavaly. A cikk angolul is olvasható.

Benjamin Novak, a Times cikkének egyik szerzője a 444 angol nyelvű hírlevelének, az Insight Hungarynek is szerkesztője.