Egy valódi kozmetikai cég 600 millió valódi dollárt fizet Kylie Jennernek influenszercége feléért

Még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni az év végéig. Köszönjük, hogy összedobjátok. Akkor nem tartozunk majd senkinek, csak köszönettel - nektek.

  • A Coty nevű amerikai kozmetikumgyártó 600 millió dollárt fizet a Kylie Cosmetics feléért, így a céget 1,2 milliárdra értékelte a piac.
  • A KC pillanatok alatt sikercéggé vált, Jenner több mint 150 millió Insta- és összesen 270 millió közösségimédiás követőjére alapozva.
  • “Szalmaláng”, mondták rá sokat, de úgy tűnik, mégsem lesz az.

A Legújabb Gazdaság elemzőinek kedvenc vállalata alapítása óta, vagyis öt éve a reality tévés sztárokból Instagram-milliárdosokká lett Kardashian-Jenner klán egyik leghíresebb tagjának, Kylie Jennernek a kozmetikai cége, a Kylie Cosmetics. A KC már a jellegénél fogva a megalapítása pillanatától a világ egyik legismertebb és legmegosztóbb cége. Úgy keletkezett ugyanis, hogy Jenner egyszer csak bejelentette egy Insta-posztban, hogy nemsokára piacra dobja a saját bulirúzs-kollekcióját, mire a 151 millió, döntő részben fiatal követője szabályosan megőrült, hogy a lájkolás és kommentelés mellett rendelhet is a hősétől. A legyártatott rúzsmennyiség - 15 ezer szett -, aminek a bérgyártatását Jenner 250 ezer dollárnyi, modellkedésből szerzett bevételéből fizette ki, konkrétan egy perc alatt fogyott el

A sikert látva az influencer-pápanő azonnal céget alapított, ami a bulvárelemzők kedvence lett, így már pár hónap után többszázmillió dolláros cégérték-becslések röpködtek a levegőben. Ami annak a fényében nem meglepő, hogy a cég az első évében 300 millió, az első 18 hónapjában pedig 420 millió dolláros árbevételt ért el. A diadalmenet, papíron legalábbis, teljes volt: a vállalatot a Forbes 2018-ban 800 millió dolláros értékűre becsülte, idén év elején már 900-ra, miközben Jenner 2018-ban a gazdaságtörténet legfiatalabb korban dollármilliárdossá lett szereplője lett, az örökösöket nem számítva.

Mindezek miatt egy rakás szakértő kezdett arról beszélni, hogy születőben a netes gazdaság új sikerágazata, a követőkre és lájkokra alapozó híresség- vagy influencergazdaság. De ezzel egyidőben megjelentek a kétkedő hangok is, mondván Jenner cégének értékbecslései felfújt kamuk, hiszen az ilyen cégek mögött igazából nem áll semmi az alapító hírességén kívül. 

A KC maga sem gyárt semmit, hanem bérgyártat, bérárultat, bércsomagoltat és bérszállíttat. Bizonyos szempontból az is érthető, hogy sokan miért tartják igazi tartalom nélküli kamuvállalkozásnak. A Forbes friss toplistája szerint a legértékesebb magyar tulajdonú hazai cég a Videton Holding, aminek az értékét a szaklap 231,4 milliárd forintra becsüli. A nagy gyárcsarnokokban kézzelfogható tárgyakat előállító vállalat ezt 8769 munkavállalóval produkálja. A termelés és elosztás összes lépését kiszervező, marketingra a jellege miatt nem költő, a piac által éppen most 363,1 milliárd forintosra értékelt Kylie Cosmetics a Videton cégértékének jó másfélszeresét 12 munkavállalóval hozta létre. 

Emiatt voltak erősek azok a hangok, hogy Jenner vállakozása egy gyors felfutásra nagyon is alkalmas valami, de a szó hagyományos értelmében sosem lesz menő vállalat. 

Ehhez képest jelentős esemény most, hogy egy hagyományos piaci szereplő nemhogy hajlandó volt belefektetni - és ezzel 51 százalékos, irányító pakettet szerezni benne -, de a kifizetett árral az elrugaszkodottnak bélyegzett értékbecsléseket is jelentősen meghaladta. Vagyis feketén-fehéren bebizonyosodott, hogy a lájkgazdaság képes lehet valódi piaci teljesítményre. Az persze kérdés, hogy a szcénán belül is kivételesen népszerű Jenner példája mennyire általánosítható a mezei, vagy csak simán nagy influencerek esetében.

A felvásárlást a Coty jelentős részben Jenner személyes közönségvonzó képességével magyarázta, a lájkvállalkozónő "példátlan közösségimédiás elérését" méltatva a Z generációs fogyasztók körében, egyben elismerve, hogy a Coty eddig nem tudta megfelelően elérni ezt a korcsoportot. (Ha reménytelenül öreg boomer lennél: a z-generáció kifejezés az ezredforduló táján, mondjuk 1996 és 2008 között, az internetbe és hozzá kapcsolódóü elektronikába született embereket jelenti.)

A Coty az eddig szinte kizárólag make upban utazó Jenner-márkát ki akarja terjeszteni a bőrápolási termékekre és az illatszerekre is. De a hivatalos szövegük az, hogy a fiatalító szérumként funkcionáló Jenner felvásárlásától a saját régi márkáik forgalmában is pezsdülést várnak. 

Jellemző a hírességipar megítélésére, hogy a felvásárolásról beszámoló friss Forbes-cikknek már a címébe bekerült az a kérdés, hogy a Kylie Cosmetics képes lehet-e tartósan a piacon maradni.

Még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni az év végig
Eddig összegyűlt: 3,8 millió Forint

Egész évben sokan támogattátok a szerkesztőséget, a ti segítségetek nélkül a 444 nem tudna stabilan működni. Most év végéig még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, ezt a pénzt az újság bővítésére fordítanánk, például abban is segítene, hogy januártól két új riporterrel kezdjük az évet. Segíts, hogy a 444 bővülni tudjon!

Támogasd a 444 szerkesztőségét!
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.