A Debreceni Járásbíróság ítéletet hozott annak a vádlottnak az ügyében, aki egy villamossal a közlekedési szabályt megszegve a tilos jelzés ellenére elindult, és a kereszteződésben nekiütközött az ott áthaladó busz oldalának.
Az elsőfokú bíróság a vádlottat bűnösnek mondta ki maradandó fogyatékosságot és tömegszerencsétlenséget eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétségében, ezért 20 hónap fogházban végrehajtandó szabadságvesztésre ítélte, 3 év próbaidőre felfüggesztve. A bíróság a vádlottat 30 hónapra eltiltotta a vasúti jármű vezetésétől, és kötelezte a 672 100 forint bűnügyi költség megfizetésére.
Az ítélet szerint a vádlott 2018. június 6-án 17:20 perc körül az 1-es villamossal közlekedett Debrecenben, a Kálvin tér felől a Miklós utca felé. A szerelvény a Piac, a Széchenyi és a Kossuth utcák kereszteződése előtti megállóhelyen 17:22 perckor megállt. Az utasok le- és felszállása után a villamossal 17:23-kor úgy indult el, és hajtott a kereszteződésbe, hogy a villamosközlekedés forgalmát irányító lámpa tiltó jelzést mutatott (még 12 másodpercig). A sofőr a szerelvénnyel közel 20 km/órára gyorsult, és a kereszteződésbe behaladva nem biztosított elhaladási elsőbbséget a jobbról érkező egyik helyi járatú busznak. A villamos így fékezés nélkül nekiütközött a busz bal oldali részének, kisiklott, majd 5 métert gurult, és megállt, miközben a busz hátsó része sodródni kezdett, áttért az ellentétes irányú buszforgalmi sávba, ahol az intenzív fékezés után az ütközési ponttól számítva közel 69 méter távolságban állt meg.
A balesettel érintett járműveken több utas volt, a többségük az üléseken foglalt helyet. A villamoson és a buszon utazók közül az ütközéstől 11 ember sérült meg, közülük négyen 8 napon túl gyógyuló, míg további hét utas 8 napon belül gyógyuló sérüléseket szenvedett. A buszon utazó 67 éves nő 8 napon túl gyógyuló sérülése maradandó fogyatékosság hátrahagyásával gyógyult.
A bíró az ítélet indokolásakor elmondta, hogy a vádlott védekezése több irányú volt, kiterjedt a villamos sebességére, a közlekedési jelzőlámpák fázistervére és a tanúk által elmondottak valóságalapjára. A bíró szerint a vádlott védekezése nem volt elfogadható, mert az a műszaki szakértői vélemény, a tanúvallomások és a menetíró-készülék adatai alapján cáfolható volt. A szakértői vélemény a tanúvallomásokat teljes mértékben alátámasztotta, és a tanúk által elmondottak sem ébresztettek kételyt a jelzőlámpák fázisterve felől. A bíróság megállapította, hogy a vádlott az elinduláskor csak balra nézett, de indokolt lett volna a nagyobb körültekintés, a jobbra tekintés, mielőtt behalad a kereszteződésbe. Csak a buszvezető lélekjelenlétén és vezetéstechnikai manőverén múlt az, hogy itt nem történt egy sokkal súlyosabb tragédia, az, hogy megfogta a buszt, hogy el tudta kormányozni, fontos volt, hiszen a jármű kiköthetett volna az egyik sarki üzletben is – mondta a bíró.
Súlyosító körülményként értékelte a vádlott alapvető és durva közlekedési szabályszegését és a súlyos sérültek számát, de enyhítő körülmény, hogy a férfi büntetlen előéletű, és kifogástalan közlekedési előélettel rendelkezett. A bíró szerint ez egy annyira tudatos figyelmen kívül hagyása volt a legalapvetőbb közlekedési szabályoknak – illetőleg maga az a tény, hogy egy olyan tömegközledési járműről van szó, ahol utasok bízzák rá az életüket a járművezetőre –, hogy indokolt volt a vádlott eltiltása a vasúti járművezetéstől.
Az ítélet nem jogerős, az ügyész a döntést tudomásul vette, a vádlott és védője 3 munkanap gondolkodási időt kért a jogorvoslati nyilatkozat bejelentésére.