Zsinórban kapják a leveleket a magyar nagykövetektől az Orbánt a felhatalmazási törvény miatt bíráló külföldi lapok

Új fejezet kezdődik a 444 életében.
Érdekel

Sorban kapják a hivatalos leveleket a magyar diplomatáktól azok a külföldi orgánumok, amelyek bírálni merték a magyar kormányt az Orbán Viktornak rendeleti kormányzásra lehetőséget adó, kötetlen határidejű felhatalmazási törvény miatt azután, hogy a parlament a járványhelyzet végével visszavonta a felhatalmazást.

Nagy Andor bécsi nagykövet több osztrák sajtóterméknek is eljuttatta levelét, amiben bocsánatkérést követelt, amiért azok "ismételgették a (hamis) vádakat" a sajtószabadság és a parlament jogkörének korlátozásáról. Ehhez azért tegyük hozzá, hogy a vádak nem voltak hamisak: a felhatalmazási törvény ténylegesen korlátozta a parlament jogköreit, mivel lehetővé tette, hogy a kormány a parlamentet megkerülve, rendeletek útján kormányozzon, a sajtó jogait pedig egyrészt közvetlenül is korlátozták, például azzal, hogy a közérdekű adatkérések válaszidejét 15-30 napról 45-90 napra hosszabbították, gyakorlatilag ellehetetlenítve a közügyekről történő időszerű tudósítást.

És persze közvetve is tettek a sajtószabadság ellen. A rémhírterjesztés új szabályozása öt év börtönnel fenyegette az álhírek terjesztőit - márpedig akkor, amikor a kormány minden kommunikációs csatornát elzárt, és kizárólag előre, írásban feltett, gondosan megválogatott kérdésekre válaszolt csak a koronainfókon, akaratlanul is bele lehetett futni tévedésekbe. Ez nyilván dermesztően hatott újságírókra, hát még a lehetséges forrásokra, akik közül az egészségügyben dolgozókra a kórházakhoz kivezényelt kórházparancsnokok figyeltek.

A Riporterek Határok Nélkül sajtójogvédő nemzetközi szervezet összesítése alapján nem Nagy volt az egyetlen magyar diplomata, aki fejléces papíron, tehát akárhogy nézzük, kissé fenyegető stílusban követelt bocsánatkérést a magyar kormány intézkedéseit bírálni merészelő lapoktól. Svájcban Nagy István nagykövet a Tribune de Genève-től, Finnországban pedig maga Kovács Zoltán nemzetközi kommunikációért felelős államtitkár és közismert twittertroll követelt bocsánatkérést a legnagyobb napilaptól, az Ilta-Sanomattól és a helyi közműsorszolgáltatótól, a YLE-től.

Müller Adrien svédországi nagykövet pedig a magyar kormány angol nyelvű propagandaújságjában, az About Hungary-n panaszkodott a legnagyobb svéd újságra, a Dagens Nyheterre, mert az megtagadta levele közlését. (Via RSF)

Olvastátok, láttátok, hogy milyen világ lett itt. A járvány miatt fogynak a reklámok, a kormány miatt fogynak az újságok. Ebben a helyzetben a mi jövőnk is bizonytalanabbá vált, mint az elmúlt 7 évben bármikor. Ha folytatni akarjuk, akkor új fejezetet kell nyitnunk a 444 történetében.

Mi kitartóan mutatjuk, hogy milyen világ van. A szűkülő magyar nyilvánosság miatt most még fontosabb, hogy maradjon Magyarországon megbízható hírforrás. Olyan újságírók, akik megírják az igazat. Ehhez viszont - a ti segítségetekkel - változnunk kell.

Lépj a Körön belülre, regisztrálj, és járulj hozzá az újság működéséhez, cserébe még jobb, erősebb, nagyobb 444-et kapsz!

Koronavírus Hírek, háttér