Éjfélkor az RTL Klub megmutatta, hogy élhetnénk akár egy normális országban is

tévé
2021 január 01., 06:10

Egészségügyis, roma kislány, mozgás- és értelmi sérült, krisnás (vagy valami olyasmi), nyugdíjas, rendőr. Ők énekelték a Himnuszt az RTL Klubon éjfélkor, meg zenélés közben a Budapesti Fesztiválzenekar zenészei, kórusban.

Utána a karmester, Fischer Iván arról beszélt, hogy ha tartjuk a távolságot, hordjuk a maszkot és beoltatjuk magunkat, pár hónap múlva megint megölelhetjük egymást és érezhetjük, hogy összetartozunk. Aztán a boldog új év mellett mindenkinek jó kedvet, egészséget és közösséget kívánt.

Ha Áder Jánosnak lenne érzéke a néplélekhez, újévi köszöntője helyett nagyjából ezt mondja el ő is, bő fél perc alatt, minden felesleges komolykodás nélkül. A 2020 utáni első percekbe pont ennyi pátosz fért bele.

Az RTL Klub azonban nem állt meg ott, hogy a Himnusz mindenkié, a roma, a sérült, a lilakaftános meg a hamisan éneklő is magyar, és együtt tépjük a balsorsot, vagy az minket. A második két és fél percben családos magyar felnőtteket mutattak, ami, bármilyen furán hangzik 2020-ban, elég meglepő húzás volt.

Az ügy előzménye, hogy december 24-én a kormánymédiát keresztül-kasul bejárta a hír, hogy előző nap egy ultrakonzervatív lobbiszervezet bojkottot hirdetett az RTL Klub ellen, mert az karácsony előtt társadalmi célú hirdetésként leadta a Háttér Társaság szivárványcsaládokról szóló A család az család című kisfilmjének egyes részleteit. A bojkottfelhívásnak nem lett nagy visszhangja - az emberek minden ellenkező híresztelés ellenére nem hülyék, meg hát karácsonykor amúgy sem feltétlenül gyűlölködni akarnak.

Az RTL Klub most eggyel továbbment. A Himnusz utáni összeállításban

  • egyedülálló anya
  • egyedülálló apa
  • unokáját egyedül nevelő nagymama
  • férfipár gyerekkel
  • nagycsaládos pár
  • kétgyerekes heteró pár
  • kétgyerekes leszbikus pár

beszélt arról, hogy mit jelent a gyerek, a család, hogyan vészelték át 2020-at.

A leghétköznapibb dolgokról beszéltek, hétköznapi nyelven. És ahogy néztem az RTL újévi brandépítő feelgood filmecskéjét, nem tudtam nem arra gondolni, hogy mennyire baromi jó lenne, ha egy ilyen imázsfilmnek nem lenne üzenet- vagy hírértéke, nem jelentene kiállást semmi mellett. Ha a világon semmi nem lenne egyértelműbb annál, hogy nem az a család, amit a politikusaink meg a törvényeik annak neveznek, hanem ami annak látszik.