Mexikó kulturális minisztere választ vár a Zarától arra, hogy miért nyúlták le az őslakosok kulturális örökségét

június 1., kedd 5:10

A Zara mellett más tömegdivatcikkeket gyártó márka, így az Anthropologie és a Patowl vezetését is arra szólította fel Mexikó kulturális minisztere, Alejandra Frausto Guerrero, hogy adjanak nyilvános magyarázatot arra, miért sajátították ki az őslakosok egyedi kulturális örökségét, illetve hogy mondják el, hogyan kívánják kompenzálni őket ezért.

A miniszter mindezt levélben kérte még május 13-án, de ennek tartalmát csak pénteken hozták nyilvánosságra. Guerrero úgy látja, a márkák számos termékét díszíti az Oaxaca régióban élő mexikói őslakosok által kitalált és alkalmazott hímzés.

A kulturális minisztérium sajtóközleményt adott ki, ebben szó esik egy a Zara kollekciójában található kék, hímzett midiruháról. Azt írják, a spanyol márka lemásolta az őslakosok hagyományos ruháját, a huipilt. Hozzáteszik, hogy egy ilyen ruha kézműves elkészítése legalább egy hónapig tart. A ruha egyébként már eltűnt a Zara kínálatából.

Fotó: Zara

A Magyarországon kevésbé ismert óriásmárkát, az Anthropologie-t azzal vádolják, az általuk kínált sort mintája ugyancsak kulturális appropriáció. A mexikói kormány szerint a 70 dolláros ruhadarabon olyan szimbólumok láthatók, melyek szintén az őslakosok kulturális örökségét képezik. A Patowl virágos felsőjével is hasonló a problémájuk: szerintük a hímzés egy ismert technikát imitál és az őslakos közösség szimbólumait használja.

Fotó: Patowl

A Zara márka anyavállalata, az Inditex közleményt juttatott el a CNN-hez, melyben arról írnak, hogy a „lehető legnagyobb tisztelettel” fordulnak a minisztérium és a mexikói közösségek felé, de a kérdéses mintákat nem szándékosan másolták a mexikói őslakosok mintáiról.

Nem ez az első alkalom, hogy Mexikó hasonló vádakat fogalmaz meg bizonyos márkák ellen. Tavaly novemberben a francia divattervező, Isabel Marant bocsánatot kért, miután a miniszter azzal vádolta meg, hogy engedély nélkül használta a purepecha közösség mintáit, 2019-ben pedig az amerikai Carolina Herrera márka kényszerült magyarázkodásra egy hasonló eset miatt.

(CNN)