A világ legjobb kártyajátéka szilveszteri összejövetelekre

játék
2021 december 31., 12:18
comments 3

Norvégiában töltött időm alatt ismerkedtem meg egy olasz kártyajátékkal, amit nagyon kevesen ismernek (magyar leírata nincs, angol is csak alig), és melegen ajánlok nyugisabb szilveszteri bulikba.

A játék neve Cambio, az „éberség játéka”, ami annyira szórakoztató és izgalmas, hogy a baráti körömben voltak olyanok, akiknél több hónapig tartó függőség alakult ki miatta. Nem is kell hozzá sok minden, csak nagyjából minden háztartásban megtalálható két pakli franciakártya. Játszani 3-6 emberrel az ideális, kevesebbel kevésbé izgalmas, többel pedig nehezebb, ugyanis a játék nagyban épít a memóriára is. Érdemes egymáshoz közel ülni az asztalnál úgy, hogy elérjük más játékosok kártyáit.

Kezdésként minden játékos kap fejjel lefele 4 kártyát, amit a következő alakzatban, lefordítva maga elé tesz anélkül, hogy megnézné azokat:

photo_camera Fejjel lefele négy lap, középpen a pakli, mellette az égető. Fotó: botost/444.hu

A paklit középre tesszük, onnan kell majd húzni. A játék célja, hogy az előtted levő kártyák a lehető legkevesebb pontot érjenek. A játékoknak ezért különböző értékeik vannak, amiket érdemes leírni egy papírra és az asztalon tartani, hogy lehessen belőle puskázni.

A kártyák értéke:

  • Piros Király: -1
  • Joker: 0
  • Ásztól-10-ig: 1-10
  • Bubi, Dáma, Fekete Király: 11

Tehát a játékosok előtt van négy kártya fejjel lefele, számoljatok vissza, és mindenki nézze meg az alsó kettőt, másnak nem mutatva, és jegyezze meg, hogy mi van rajta. A számoknál, a Bubinál és a Dámánál sem a szín, sem a forma nem számít, a Királynál egyedül a szín, mert mint fentebb láttuk az egyik -1-et a másik viszont 11 pontot ér.

Miután mindeki megjegyezte a kártyáit, rakjuk vissza magunk elé, és próbáljunk végig emlékezni arra, hogy mi az a két kártya előttünk és hol vannak, mert nincs lehetőség újra megnézni azzal, hogy „jaj, mi is volt?” A felső kettőt nem nézhetjük meg, azokat a játék elején egy játékos sem tudja, hogy micsoda.

photo_camera A játék elején egyszer megnézheted az alsó két lapodat. Fotó: botost/444.hu

Ahhoz, hogy a játék elkezdődhessen, a kártyák értékén túl meg beszélnünk kell az ún. akciókártyákról, amiket szintén érdemes leírni egy papírra.

Az akciókártyák:

  • 7-8: megnézheted egy saját lapodat az előtted levőkből (spy),
  • 9-10: megnézheted valaki más kártyáját,
  • Jumbó-Dáma: kicserélhetsz egymással két tetszőleges kártyát az asztalon lévők közül (swap),
  • Fekete Király: két tetszőleges kártyát megnézhetsz, egyszer pedig cserélhetsz.

Tehát a kezdő játékos felhúz egy lapot a középpen lévő pakliból, nem mutatja meg másoknak (ez a játék során végig érvényes, hogy nem mutatogatjuk egymásnak a lapjainkat). Miközben a játékos megnézi a kártyát két dolgot kell észben tartania: egyrészt azt, hogy annál a két lapnál, ami előtte van és ismer, kisebb-e a felhúzott lap értéke, mert ha igen, akkor érdemes kicserélni, és a szükségtelen lapot fejjel felfelé a pakli mellé rakni, vagyis elégetni.

Másrészt viszont arra is gondolni kell, hogy ha a felhúzott lap egy akciókártya, akkor érdemes kijátszani, vagyis betenni a pakli mellé fejjel felfordítva az égetőbe. Ha 7-es vagy 8-as a felhúzott lap, akkor például azt érdemes kijátszani, mert meg lehet vele nézni a két felső, nem ismert lap közül az egyiket. A játékosnak viszont azt a lapot is meg kell jegyeznie, és fejjel lefele visszarakni a helyére. Ha valaki más kártyáját nézzük meg, arra ugyanez igaz.

photo_camera A 7-8 akciókártyákkal megnézheted a saját egyik nem ismert vagy elfelejtett lapod. Fotó: botost/444.hu

A játék tehát így megy tovább, és a cél mindig az, hogy a lehető legkevesebb értékű lapok legyenek előtted, de persze ehhez nem árt ismerni és megjegyezni az összeset.

Ez a játék alapja, de ott kezd izgalmassá válni, amikor mások kártyáival is elkezdesz játszani. Egyrészt lehet a többieket szívatni azzal, hogy egy akciókártyát kijátszva megcseréled két kártyájukat a sajátoddal vagy más játékosok kártyájával, hogy ne tudják mi van előttük. Olyat is csinálhatsz, hogy a saját nagy értékű lapodat, mondjuk egy Fekete Királyt, kicserélsz egy másik játékos alacsony értékű lapjára, ha már tudod, hogy milyen lap hever előtte. Ehhez persze nem csak a saját lapjaidra, hanem mások lapjaira is emlékezned kell. Ha valaki elcseréli egy szeretett lapodat, amit mindenképpen meg akarnál tartani, például egy Piros Királyt, akkor annak a mozgását érdemes az asztalon nyomon követni, és minél előbb visszaszerezni egy csere akciókártyával.

photo_camera Csere lefordított lapokkal. Fotó: botost/444.hu

A játék izgalmait tovább fokozza, hogy nem csak úgy lehet kevés értékű kártyát magad előtt tartani, hogy kis értékű lapokat gyűjtögetsz, hanem ezektől a lapoktól meg is lehet szabadulni. Méghozzá úgy, hogy ha valamelyik játékos lerak például egy 8-as kártyát a pakli melletti égetőbe, és te emlékszel, hogy neked van egy 8-as kártyád, és arra is, hogy hol, akkor gyorsan rá lehet vágni fejjel felfelé, így egy kártyával kevesebbed lesz. Ehhez viszont gyorsnak kell lenni, mert lehet, hogy valaki másnak szintén van egy 8-asa. Ha egyszerre csapjátok le a kártyát, akkor a gyorsabb nyer.

photo_camera Lecsapás. Fotó: botost/444.hu

Sőt, nem csak a saját kártyáidat csaphatod le, hanem másokét is. Ha emlékszel arra, hogy valamelyik játékosnak szintén van egy 10-es kártyája, akkor nyugodtan nyúlj oda, legyél nála gyorsabb, és te csapd le. Ilyenkor a pórul járt játékos kap egy kártyát a gyorsabb játékos kártyái közül, akinek így kevesebb lesz.

Ha viszont rossz kártyát csapsz le, mert nem jól emlékeztél a számra, akkor büntetésből kapsz még egy kártyát magad elé. Érdemes jól emlékezni.

A játéknak kétféleképpen lehet vége. Vagy elfogy valamelyik játékos előtt mind a négy lap, vagy pedig az a játékos, aki azt gondolja, hogy éppen mindenkinél kevesebb értékű lap van előtte, bemonjda azt, hogy Cambio. Ha ez megtörténik, akkor az adott kör még végigmegy, majd mindenki felfordítja a lapjait, és összeszámolja, hogy mennyi van előtte. Ha a Cambiot bemondó személy tévedett, és nem neki voltak a legalacsonyabb értékű lapjai, akkor 20 büntető pontot kap. (Ennek akkor van értelme, ha nem csak egy kört játszotok, hanem 5-ös vagy 10-es játszmát, ahol számít, hogy kinek hány pontja van egy-egy kör végén.)

A játékosok kifejezetten játszhatnak arra az utolsó körben, hogy a Cambiot bemondó személyt megszívassák azzal, hogy gyorsan elcserélik a kártyáit. Ehhez persze szerencsésnek is kell kicsit lenni, hogy akciókártyát húzz fel, amivel ez megcsinálható.

A játék elsőre talán picit bonyolultnak hangzik, de maximum két kör alatt simán bele lehet jönni, és elkezdeni taktikázni. Nekem még nem volt olyan baráti köröm, ahol ne imádták volna ezt a játékot, szóval a bizonytalankodókat és a társasjátékokat nem kedvelőket is nyugodtan vonjátok be.

Jó hír azoknak, akik egyedül vannak, hogy a játék megtalálható egy online verzióban is itt.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.