A szelektív hulladékgyűjtési lehetőségek bővítésében segít a Coca-Cola Magyarország. Az idei Sziget fesztiválon például a cég saját konténereket telepített ki, aminek köszönhetően 12 tonna lett a hasznosítható hulladék, ebből 4 tonna a PET palack. (Ez nagyjából 340 köbmèter összes szelektív hulladék, amiből 130 köbméter a PET.) A fesztivàlon Varga-Nagy Esztert, a Coca-Cola Magyarország kommunikációs vezetőjét kérdeztük a műanyaghulladék termelésènek problémájáról, és a cég megoldási stratégiájáról. A vállalat a témában pályázatot is indított 2021-ben szelektív hulladékgyűjtők kihelyezésére, ennek idén 16 kiemelt projektje lett, és 53 nyertes pályázója. Erről is beszélgettünk.
A műanyag nem fekete-fehér
Az élővilágba visszakerülő műanyag nagy károkat okozhat. A Világgazdasági Fórum előrejelzése szerint pèldàul 2050-re több műanyag lehet az óceánokban, mint hal.
A műanyag ugyanakkor az emberiség egyik legfontosabb találmánya. Nem lenne nélküle (vagy nem ilyen lenne) az orvostudomány, az űrkutatás, a hadiipar, az autógyártás és a gyógyászat. A műanyag olcsó csomagolóanyag és strapabíró is. Megvédi az ételeket a szennyeződéstől és a káros környezeti hatàsoktól.
Nem maga a műanyag, hanem a felelőtlenūl használt műanyag hozza a bajt. Ezt a helyzetet szelektív gyűjtéssel és újrahasznosítással oldhatjuk meg, nem pedig azzal, hogy egy az egyben lemondunk róla.
Nagyvállalati felelősségvállalás
Magyarországon minden ember évi 30,5 kilogramm műanyag hulladékot termel, de ennek csak a 27,5 százalékát hasznosítják újra. A Coca-Cola, mint a világ egyik legnagyobb műanyag-felhasználója úgy látja, hogy ebben a kérdésben a nagyvállalatoknak komoly felelősségük van, és tenni is hajlandók a helyzet javításáért.
Varga-Nagy Eszter elmondta: "Elkötelezettek vagyunk a csomagolási hulladék problémájának megoldásában. Érdekünk, hogy ne csak a kommunikáció, hanem a környezeti és üzleti fenntarthatóság terén is őszinték legyünk. Eddig ígéretes részeredményeket értünk el, amiket igyekszünk minden lehetséges fórumon megmutatni a fogyasztóknak és a civil társadalomnak. Több innovatív kezdeményezést, csomagolàsi technikàt, megoldàst támogatunk"– tette hozzá. Ez egyébként általános vállalás a cégen belül: vállalásaik vannak, hogy 2030-ra jelentős mértékben csökkentsék a felhasznált műanyag mennyiségét.
Az elmúlt évek innovációs tevékenységének köszönhetően a Coca‑Cola Magyarországon forgalmazott italcsomagolásai, ahogy a tavasszal bevezetésre került, a 4-es kiszerelésű fémdobozos termékeket összefogó kartoncsomagolás is, 100 százalékban újrahasznosíthatók. A vállalat fenntarthatósági vállalásai között szerepel, hogy 2030-ra a felhasznált PET palackok és alumíniumdobozok 100 százalékának megfelelő mennyiséget gyűjtenek be és hasznosítanak újra, emellett csomagolásaikon és kampányaikon keresztül az újrahasznosítást és a szelektív hulladékgyűjtést népszerűsítik.
Sok-sok éve a Coca-Cola (és más gyártók is) strapabíróbb, visszaváltható műanyagpalackokban forgalmazták az üdítőiket, azelőtt pedig üvegben, és nem PET palackokban. Vajon nem lenne-e kevésbé környezetterhelő, ha nem újrahasznosítható PET palackokat használnának, hanem az imént említettek valamelyikét? A helyzet nem ennyire fekete-fehér, mondta Varga Nagy-Eszter. „Különböző élethelyzetekben a kūlönböző megoldások a praktikusak". A Magyarországon forgalmazott PET palack könnyű, 100 százalékig újrahasznosítható.
A vásárlók együttműködésére is szükség van: a visszagyűjtès felelőssège közös.
„Elengedhetetlen a fogyasztók segítsége ahhoz, hogy a hulladékok ne a természetben végezzék. Nagyon fontos, hogy a nem visszaváltható, de újrahasznosítható csomagolóanyagokat is szelektíven gyűjtsük, és a megfelelő kukába kerüljenek, hogy újrahasznosulhassanak.”
Pâlyázat
Ahhoz, hogy újra felhasználható legyen, elengedhetetlen, hogy a megfelelő helyre kerüljenek, néha azonban nem egyértelmű, mit hova dobhatunk, illetve sok esetben nincs a közelünkben szelektív hulladékgyűjtő.
"A Coca-Cola Magyarország szeretne hozzájárulni ahhoz, hogy minél több ember tudja szelektíven gyűjteni a hulladékot, ezért 2021-ben pályázatot hirdettünk szelektív hulladékgyűjtők kihelyezésére a Magyarországon működő vállalkozások, intézmények, szervezetek, közösségek számára" - mondta Varga-Nagy Eszter.
"A pályázat első szakaszának lezárultával eljuttattuk a nyerteseknek a szelektív hulladékgyűjtő edényeket – összesen 166 szettet osztottunk ki, amivel megközelítőleg 150 000 ember számára tettük lehetővé, hogy hozzájáruljanak a hulladékmentes világ megteremtéséhez - összegezte az eredmènyeket.
Ezt követően a kiválasztott nyertes szervezetekkel beszélgettek arról, hogy miért fontos számukra a szelektív hulladékgyűjtés, mit tartanak a legnagyobb környezeti problémának, miben látják a vállalatok és miben a fogyasztók felelősségét ennek megoldásában. Mit tesznek ők személy szerint a környezetünkért és mi motiválja őket abban, hogy odafigyeljenek a megfelelő hulladékgyűjtésre.
A beszélgetésekről készült kisfilmek összefoglalója itt tekinthető meg.
Itt pedig egy kisfilm egy tűzoltó egyesūletről, és egy masik a BKV-ról.
"A környezetünkért legtöbbet csak közös összefogással tehetünk; a hulladékok problémáját egyedül senki nem tudja megoldani. Ezért működünk együtt közösségekkel, partnerekkel és szervezetekkel, hogy közös felelősségvállalással kezeljük a csomagolási hulladékokat és szélesebb körű megoldásokkal jobbá tegyük a világot a jövő generációi számára” – mondta. Mint kifejtette, minden szereplőnek más feladatköre, lehetőségei és felelőssége van az összefogásban.
A gyártó igyekszik csökkenteni a kibocsátott, de a modern életünkben nélkülözhetetlen csomagolóanyag mennyiségét, és a működés során keletkező kibocsátást.
A fogyasztó pedig odafigyel a mindennapi élete során keletkező hulladéktermelésre, illetve a hulladék megfelelő helyre gyűjtésére, amiben segíthetik őket a lehetőségek megteremtésével, illetve edukációval.
A fogyasztó is odafigyel
Igen, a műanyagszennyezés az egyik legveszélyesebb mumus, ami a földi élővilágra leselkedik – de erre nem az a megoldás, hogy minden műanyagtól megszabadulunk. A mai életvitelünk mellett ez sokkal több kárral járna, mint haszonnal, de összefogással és egy kis odafigyeléssel sokat javíthatunk az elkeserítő helyzeten.
Persze mi fogyasztók mondhatjuk, hogy ez nem a mi dolgunk, elvégre nem mi gyártjuk a műanyagot, és nincs alternatívánk – de egy ilyen probléma megoldásából mindenkinek ki kell vennie a részét.
Mert az tényleg irreális elvárás lenne, hogy bárki egyedül mentse meg a bolygót. Ugyanakkor a mi személyes felelősségūnk is, de jogosan várhatjuk el, hogy ehhez minden segítséget megkapjunk.
(A cikk megjelenését a Coca-Cola Magyarország támogatta.)