Nagyon sokat romlott az általános iskolások kompetenciája

oktatás
2023 július 28., 06:10

Nagyon rosszul sikerültek a 2022-es kompetenciatesztjei az általános iskolásoknak, mindhárom vizsgált korosztályban jelentősen csökkentek a pontszámok a korábbihoz képest, írja a hvg360.

A szövegértési képesség terén a 6. évfolyamon még csak minimális, 3 pontos csökkenést regisztráltak a 2021-es adatokhoz képest, a 8. és a 10. évfolyamon viszont már 54, illetve 51 ponttal romlottak az átlageredmények. 2008 óta egyik évfolyamon sem születtek olyan alacsony pontszámok, mint 2022-ben. A 2021-es eredményeken nem látszott ekkora visszaesés a 2019-eshez képest (a 2020-as elmaradt).

A felmérés készítői egy hétfokú skálán jelölik, hogy a mindennapi életben való boldoguláshoz és további ismeretek megszerzéséhez szükséges készségeket. Ez megmutatkozik abban is, hányan érték el azt az alapszintet, amely a felmérés készítői szerint a mindennapi életben való boldoguláshoz és további ismeretek megszerzéséhez kellene. Ehhez a hétfokú skálán a tanulóknak a 6. osztályban a harmadik, a 8. és a 10. osztályban a negyedik képességszintet kellene elérniük.

A diákok kétötöde 2022-ben az alapszint alatt teljesített.Nem jobb a helyzet a matematika terén sem. Viszont ott a felmérés szerint jelentős különbség van a 8. és a 10. osztályos diákok eredménye között. Nyolcadikban még több mint 40 százalékuk az alapszint alatt maradt, a tizedikeseknél ez az arány már alig több mint 15 százalék.

Összességében azonban elmondható, hogy a gazdaságilag elmaradott országrészekben a diákok teljesítménye szignifikánsan gyengébb. Ezt a hatodikosoknál, régiónként nézve, matematikában csak Budapest, Közép-Magyarország és a Nyugat-Dunántúl tudja meghaladni, a többi régió átlaga nem éri el az alapszintet jelölő 1500 pontot. Szövegértésben pedig Budapesten kívül csak a Nyugat-Dunántúl ugorja meg ezt a szintet.