Az elmúlt időben hatalmasra nőtt az EU-ban eladott orosz műtrágya mennyisége, miután annak előállítási költségének 75-80 százalékát a földgáz ára adja, ami az oroszoknál alacsonyan van, Európában viszont az orosz-ukrán háború miatt nagyon magas. Az unióban már egy büntetővám bevezetésének ötlete is felmerült, ami a magyar uniós elnökség idején nem került napirendre, de az elnökséget januárban átvevő lengyelek idején feltehetően a tagállamok elé kerül ez a javaslat.
A Válasz Online most nagy cikkben azt tárta fel, hogy az orosz műtrágya ügyében a magyar szál nemcsak az uniós elnökség halogató álláspontjában van jelen. Hanem azt is megtudták, hogy az orosz műtrágya egyik legjelentősebb hazai forgalmazója az a CETL Közép-Európai Kereskedelmi és Logisztikai Kft., amely sok szállal kötődik Góczi Istvánhoz, az Emfesz egykori ügyvezetőjéhez. Ez volt az a gázkereskedő cég, amit 2009. április 27-én, amikor az Emfesz a magyar gázpiacnak csaknem az egynegyedét ellenőrizte, Góczi egyetlen dollárért adott el a svájci bejegyzésű RusGas-nak; ahogy a válasz írja, „az Arany János utcai Bankcenter mélygarázsában az eset után állítólag felfegyverzett testőrök kergették egymást”.
De visszatérve CETL-hez és műtrágyához: a cég egyik ügyvezetője Góczi egyik gyereke, míg a másik egy olyan karcagi férfi, aki Góczi más érdekeltségében is vezető tisztségviselő. Tavaly augusztus óta pedig a CETL tulajdonosai között van két olyan Dubajban bejegyzett cég, amelyek magyarországi megbízottjai Góczi István. Egyikük, a Quest Group ukrán lapértesülések szerint többek között az Uralchem nevű orosz műtrágyagyár árujával kereskedik.
A cikkből kiderül az is, hogy az egyik CETL-cég, a CETL Logisztikai Kft. 2023-ban 3000 tonna műtrágyát Mészáros Lőrinc egyik mezőgazdasági cége, az Agrolink egyik raktárában helyezett el. A cégcsoportnak emellett van egy CETL Gas Trade nevű társasága is, amely a lap szerint elsőként akar Magyarországon a cseppfolyósított gázzal (LNG-vel) úgy kereskedni, hogy speciális tartálykocsikkal vagy hajókkal szállítják a felhasználási helyre, ahol a nagy kikötői terminálokhoz képest jóval kisebb üzemben alakítják vissza légneművé. A Válasz Online úgy tudja, hogy egy dunai hajókra épülő LNG-terminált akarnak kialakítani, ennek érdekében a CETL járta ki a kormánynál, hogy ez évtől ez az úgynevezett small scale LNG-technológia engedélyt kapjon.