Hogyan néznének ki a leghíresebb magyar regények, ha kivennénk belőlük a betűket?

2016 március 06., 19:05

Adam J. Calhounnak, aki a Princetonon adatvizualizációval foglalkozik, nemrég az a pompás ötletete támadt, hogy kiveszi a regényekből a betűket, és csak az írásjeleket hagyja bennük. Nem neki támadt először ez a pompás ötlete, vannak például olyan poszterek, amelyek az angol irodalom nagyjainak regényeit mutatják be betűk nélkül, csak írásjelekkel, Shakespeare V. Henrikjétől Jane Austen Büszekség és balítéletéig, Between the Words (A szavak között) címmel.

De meg lehet-e vajon különböztetni egymástól az ismert irodalmi műveket csak a pontok, vesszők, kérdő- és felkiáltójelek, illetve azok gyakorisága, sűrűsége, mintázata alapján? És le lehet-e vonni az eredményből bármilyen értelmes következtetést? Attól függ, milyen regényeket hasonlítunk össze. Calhoun legjobb példája William Faulkner híres, 1936-ban megjelent regénye, az Absalom, Absalom! (magyarul: Fiam, Absolon!) amit Cormac McCarthy fél évszázaddal később íródott regényével, a Blood Meridiannal (magyarul: Véres délkörök) vetett össze, mármint csak az írásjeleket, egészen látványos eredménnyel.

photo_camera Balra a Véres délkörök, jobbra a Fiam, Absolon! központozása. Látszik a különbség?

Egyből látszik, hogy McCarthy szikár, monoton pontjaihoz, vesszőihez és kérdőjeleihez képest Faulkner mesterlövészként szórja az írásjeleket, ami sokat elárul felfogásról, stílusról, szerzői módszerekről - anélkül, hogy a regényekből egyetlen betűt is látnánk.

De hogyan néznének ki a leghíresebb magyar regények betűk nélkül? Lefuttattuk Calhoun programját egy évszázad tíz magyar remekművén, Jókai Az arany emberétől Nádas Péter Párhuzamos történetek című regényéig. és bár a messzemenő következtetésekre nem ragadtatjuk magunkat, első látásra feltűnő, mennyire takarékos például Jókai Mikszáthoz képest, hogyan tobzódik Krasznahorkai az írásjelekben, és mennyire szemérmes Nádas Péter, aki a Párhuzamos történetekben ponton és a vesszőn kívül alig használ más írásjelet.

A képek kattintásra megnőnek; jó olvasást, felhőtlen műélvezetet kívánunk!

Jókai Mór: Az arany ember (1872)

photo_camera

Jókai Mór: Az arany ember - részlet

photo_camera

Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival (1908)

photo_camera

Mikszáth Kálmán: A Noszty fiú esete Tóth Marival - részlet

photo_camera

Móricz Zsigmond: Rokonok (1932)

photo_camera

Móricz Zsigmond: Rokonok (részlet)

photo_camera

Szerb Antal: Utas és holdvilág (1937)

photo_camera

Szerb Antal: Utas és holdvilág - részlet

photo_camera

Ottlik Géza: Iskola a határon (1959)

photo_camera

Ottlik Géza: Iskola a határon (részlet)

photo_camera

Kertész Imre: Sorstalanság (1975)

photo_camera

Kertész Imre: Sorstalanság - részlet

photo_camera

Krasznahorkai László: Az ellenállás melankóliája (1989)

photo_camera

Krasznahorkai László: Az ellenállás melankóliája - részlet

photo_camera

Závada Pál: Jadviga párnája (1997)

photo_camera

Závada Pál: Jadviga párnája - részlet

photo_camera

Esterházy Péter: Harmonia Caelestis (2000)

photo_camera

Esterházy Péter: Harmonia Caelestis - részlet

photo_camera

Nádas Péter: Párhuzamos történetek (2005)

photo_camera

Nádas Péter: Párhuzamos történetek - részlet

photo_camera


Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.