Stage invasion: minden, amit a színpadra rohanásról tudni kell

2020 június 28., 16:38

Amióta nem szabad tömegrendezvényeket tartani, a rendezvények és a tömeg rajongói kénytelenek napjaikat ábrándozással, a régi szép idők felemlegetésével, valamint egyszer volt tömegrendezvények felvételeinek megtekintésével tölteni. Olyan távolinak tűnik a legutóbbi nagy koncert, és ki tudja, mikor mehetünk el a következőre.

Ez a tömeg- és rendezvénymentes időszak viszont kiváló alkalom végre alaposan feltárni a zenei tömegrendezvények egyik legszebb pillanatát, a stage invasiont. Tökéletes fordítása nincs a színpadra fel- vagy berohanás egyéni vagy közös gyakorlatának (ezt hamarosan szétszálazzuk), de szerencsére a kifejezés szinte része a magyar nyelvnek. Annak a magyar nyelvnek mindenképp, amit zenei tömegrendezvényre járó magyar emberek beszélnek.

Az előadó és a befogadó közötti fal lebontásának hosszú irodalma van, a stage invasion azonban eddig sajnálatosan alultanulmányozott terület. Pedig itt is a falat bontják le, ráadásul kiemelkedően látványosan, egyik katarzisból a másikba esve. Ennek a falbontásnak zenei tömegrendezvényeken van egy másik módja is, amikor nem lentről, hanem felülről állnak neki a rombolásnak. Lehet szó szimpla stage divingról az előadó részéről, az Arcade Fire látványos bevonulásáról a nézőtéren keresztül, vagy egyszerűen a közönség sorai közt zenélésről, ahogy azt a legszebben a Public Image Limited csinálta.

Majd egyszer ezeket is rendesen tanulmányozni kell, de most maradjunk csak a stage invasionnél. Elég kimerítő lesz ez is.

1. Hamis stage invasion

Hogy igazán értékelni tudjuk az igazi stage invasionöket, először is külön kell választanunk az ocsút a búzától. A stage invasion attól stage invasion, hogy a nézőtér egy része felözönlik a színpadra. Vannak azonban olyan esetek is, amikor a színpadot nem a nézőtér felől özönlik el. Ezt nevezi a szakirodalom hamis stage invasionnek. Ahogy az alábbi példákból világosan kiderül, ezeket sem kell megvetni, hiszen gyakran csúcspontjai az adott tömegrendezvénynek.

1.1. HAMIS STAGE INVASION A FELLÉPŐ KÉRÉSÉRE

Egyáltalán nem mindegy, hogy a színpad elözönlése a fellépő kérésére, vagy akarata ellenében történik.

1.1.1. Hamis stage invasion a fellépő kérésre, közreműködési céllal

Ez az, amit szószaporítás nélkül egyszerűen vendégfellépésnek nevezünk, és tényleg csak a teljesség igényének okán szerepel itt. A tömegrendezvény fellépője maga mellé szólít egy vagy több zenészt, akivel/akikkel aztán előadnak valamit közösen. Ennek is számtalan alfaja létezik. Az előzenekarból valaki(k) a főfellépővel. Egy adott fesztivál másik/összes többi fellépője. Amikor egy együttes turnéja olyan városba ér, ahol valami haverjuk él, megkérik, hogy működjön közre néhány percig. Erről is sokat lehetne írni, de haladjunk tovább az egyre stage invasionebb stage invasionök felé.

1.1.2. Hamis stage invasion a fellépő kérésre, bulizási céllal

A zenei tömegrendezvények színpadán jellemzően kevesen állnak, a színpad mögött és oldalánál viszont gyakran tömegek lebzselnek. Az előzenekar, a zenekar haverjai, a roadok, barátnők, egy idő után feleségek, gyerekek, unokák, dédunokák, egészségügyi személyzet. Őket néha – mert jól néznek ki díszletként és/vagy hadd bulizzanak ők is egy jót – a fellépők felhívják a színpadra. Ennek egyik legnagyobb mestere a Madness, akik a koncertjeiket záró Night Boat to Cairo közben időnként a teljes pereputtyukkal lerohantatják a színpadot.

Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!

Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!

Már tagja vagy a Körnek? Itt tudsz belépni.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.