Csavarra szétszedik, mégsem zuhan le, mi az?
- Amikor először hallottam, hogy a repülőgépek karbantartása során csavarra szétszedik a gépet, az volt az első gondolatom, hogy utána hogyan nem zuhan le.
- A második gondolatom pedig az volt, hogy kéne írni erről egy cikket.
- Megnéztük az utasszállító repülőgépek karbantartását a budapesti Lufthansa Technik karbantartó üzemében.
- Minden kérdést feltettünk, ami egy utasnak eszébe juthat, és megnyugtató válaszokat kaptunk.
Hosszú engedélyeztetési folyamat után jutottunk el Ferihegyre, ahol még éppen elcsíptük a karbantartási szezont. Ez szeptember végétől május végéig tart, ugyanis nyáron a légitársaságoknak nagy szükségük van a repülőgépekre. Érkezésünkkor a Lufthansa Technik Budapest két nagy hangárában összesen öt gép állt bent, amelyeknek a szétszedése vagy összerakása különböző fázisoknál tartott.
„Ez az úgynevezett keleti hangár, amelyben három repülőgépet tudunk elhelyezni. Előttünk két repülőgép áll, az egyiket most kezdtük szétszedni, a másikat most rakjuk össze. Mindkettő nagyjavításon van. Ez a gép most már több mint két hónapja benn áll a hangárban, és nagyon úgy néz ki, hogy olyan javításra szoruló alkatrészt találtunk a futómű bekötéseknél, hogy mind a két bekötőbordát ki kell cserélni, amihez viszont a gyártó csapatát ide kell hívni, úgyhogy ez több ezer euróba fog kerülni” - magyarázza Fischer Ottó termelési vezető a hangárban állva.
Ottó 2002 óta dolgozik a Lufthansa Techniknél, de karrierje egészen a Malévig visszanyúlik, ahol először csoportvezetőként kezdett, aztán fokozatosan lépkedett felfelé a ranglétrán. Termelési igazgatóként 2014 óta dolgozik a Lufthansa Techniknél.
410 ezer munkaóra egy év alatt
A budapesti Lufthansa Techniknél majdnem 400-an dolgoznak, és eddig több mint 40 ügyfelük volt, köztük olyan légitársaságokkal mint a Norwegian, Brussels, Azores Airlines vagy Kenya Airways. Az üzem alapvetően kétfajta repülőgép típusra van berendezkedve, a keskenytörzsű gépeken belül javítják a Boeing 737-es családot, a klasszikusoktól a Maxokig, illetve az Airbus A320-as családját.
A Lufthansa Technik Budapest Kft.-t a Malévval közösen alapították 2000-ben, amelyből a Lufthansának volt 85 százalékos tulajdonrésze, a Malévnak pedig 15 százalék. Az első gépeket 2002-ben kezdték el javítani, addig az állomány felépítése zajlott. 2009-ben, amikor a Malév már pénzügyi gondokkal küzdött és sok pénzzel tartozott a repülőtérnek, a tartozás fejében a 15 százalékos tulajdonjogot átadta a repülőtérnek. 2014-ben viszont a Lufthansa megvásárolta ezt a tulajdonrészt is, így a vállalat most már 100 százalékban a Lufthansa Technik tulajdona.
A vállalat területe összesen 43 ezer négyzetméter, és a két nagy hangár mellett a járvány előtt volt egy kisebb felfújható hangár is, ahol ugyan nagy karbantartást nem lehetett csinálni, de olyan speciálisabb munkákat, mint a kabinátalakítás vagy wifi-beépítés, igen. Például itt csinálták az egyik nagy nemzeti légitársaság összes gépére a wifi rendszert. A felfújható hangár 54 méter széles és 58 méter hosszú volt, tehát egy A321-es is befért.
„Aztán jött a covid, a légitársaságok válságba kerültek, és mindenki először a luxus, a kényelmi dolgokat fogta meg, tehát krízis időszakban csak a repülésbiztonsági szempontból elengedhetetlent csináltatják meg, az ilyen extra dolgokat nem. Ezekhez az esetekhez viszont nincs szükség felfújható hangárra, így azt lebontottuk” - magyarázza Ottó.
A két nagy hangár közül a keleti hangárba pedig csak úgy tudnak elhelyezni három gépet, hogy használnak egy úgynevezett „tail out boxot”, mert kilóg az egyik gép farokrésze a hangárból, és így tudják megoldani, hogy az is fedett legyen mintegy a hangár meghosszabbításaként.
Ha kell, mennek a gép után
A Lufthansa Techniknél mindenféle karbantartási feladatot ellátnak. Végeznek időszakos karbantartásokat, nagyjavításokat és „line maintenance”-t, vagyis forgalmi karbantartást. Az utóbbi az induló és érkező gépek karbantartására vonatkozik, amit egy kis csapat lát el a 2-es terminálnál.
Ezen kívül végrehajtanak futómű-, és hajtóműcserét, valamint AOG-ot, vagyis „aircraft on groundot”, ami azt jelenti, hogy amikor valahol meghibásodik egy repülőgép és nem tud felszállni, akkor a budapesti Lufthansa Techniktől hívnak oda egy csapatot.
Csatlakozz a Körhöz, és olvass tovább!
Légy része a közösségünknek, segítsd az újság működését!
Már előfizetőnk vagy? Jelentkezz be!