Előzmény: Cikket írtunk Budapest legrosszabb étterméről. A turisták véleményét összegző Tripadvisor ítélete egyértelmű: ilyen borzalmas konyhájú, ennyire rossz hangulatú, ennyire lehúzós hely kevés van a világon. Következmény: Megnéztük, kik állnak a hasonló üzletpolitikájú belvárosi helyek mögött, és kik hagyják, hogy az ilyen helyek már évtizedek óta zavartalanul működjenek.
Az már a múltkori cikkünkből is kiderült, hogy a Váci utca 79-ben nemcsak a Galilei étterem működik, hanem a hasonló nevű hotel is. Ami a maga kategóriájában szintén tök utolsó a Tripadvisoron annak ellenére is, hogy a cikk megjelenése után egy Richard A nevű felhasználó rendkívül pozitív véleményt írt róla. Richard A-nek egyébként ez az egyetlen hozzászólása a Tripadvisoron.
A beszámolók szerint a Galilei mocskos szobáiban nem cserélnek ágyneműt, bunkó a személyzet, a vécéből lehúzhatatlan a szar, a bojler pedig életveszélyes. A Galilei-birodalom két tagja így együtt minden bizonnyal valamiféle világrekordot képvisel színvonaltalanságban. A szállodát és az éttermet ugyanaz a cég, a Galilei Vendéglátóipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. üzemelteti, amelynek a nyilvánosan hozzáférhető cégadatok alapján Csöppü Lászlóné az ügyvezetője, és tulajdonosa a Csöppü család több tagja is.
A Galilei Kft. 2011-ben 4,1 millió forint bevételt vallott be, és ahhoz képest brutális, közel 3 milliós nyereséget termelt, ami szépen illusztrálja, hogy milyen jó üzlet vendéglátóhelyet működtetni a Váci utcában. Ráadásul a Csöppü család nemcsak ezt a helyet üzemelteti a Váci utcában. Általában nehéz cég- és étteremneveket összekapcsolni, mivel ezeknek sokszor semmi köze nincs egymáshoz, az egyetlen biztos módszer vendégként próbavásárolni, mert a számlán rajta kell lennie az üzemeltető cég nevének is - lásd az utóbbi hetekben turistakopasztással elhíresült Frizzante esetét.
A Tripadvisor szerint ez a Frizzante csak Budapest harmadik legrosszabb étterme, bár ebben talán az is közre játszik, hogy még csak néhány hónapja van nyitva. Az utolsó előtti a Váci u. 41/A-ban található Pertu, amelyről eddig 50 beszámolót írtak, és ebből 49 az ötös skálán adható legkevesebb, egy pontot adott neki. Az ötvenedik pedig szintén arról ír, hogy be ne tegye ide a lábát, akinek kedves az élete. A beszámolók gyakorlatilag felcserélhetők a Galileiével: borzalmas ételek, borzalmas kiszolgálás, a végén pedig agresszív és arcátlan lehúzás. (Létezik egy Pertu Café is a budapesti Dob utcában, de a jelek szerint ennek a néven kívül semmi köze a Váci utcai helyhez.)
A Pertu tulajdonosa minden bizonnyal a szintén a Váci u. 41/A székhelyű Emanuel Vendéglátóipari és Kereskedelmi Kft., amelyet az info@galileirestaurant.hu email-címen lehet elérni. Ügyvezetője Pálinkás Tibor, de a tulajdonosok közt ott van egy bizonyos Csöppü László Nándor is, valamint a Claudia-Fit Kft., amelynek a Csöppü család több tagjához is köze van, és érdekeltsége van több vendéglátással foglalkozó cégben, többek közt a Galilei Kft-ben is.
Miután kiderítettük, hogy a Váci utca legrosszabb hírű éttermei - amelyeknek minden egyes külföldi látogatója borzalmas emlékeket szerez Budapesten -, egy családhoz köthetők, kíváncsiak voltunk arra, hogy ezek működéséről mit tudnak a magyar hatóságok. És hogy terveznek-e tenni valamit annak érdekében, hogy a hazánkba látogató turistáknak jobb legyen.
A fogyasztóvédelemmel kezdtük. Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője szerint a Perturól és a Galileiről is érkezett hozzájuk panasz, amit a Hatóság ki is vizsgált. Próbavásárlásokat eszközöltek, de ezeken mindent rendben lévőnek találtak. Szerintük az árak egyértelműen fel vannak tüntetve az étlapon, és a számlával is minden rendben volt. Kérdésünkre Fülöp azt is elmondta, hogy egyes próbavásárlásokon ellenőreik magukat külföldi turistának álcázva tesztelték a helyeket. Az NFH álláspontja szerint a helyek működési engedélye önkormányzati ügy.
Beszéltünk a rendőrséggel is. Kovács Viktória őrnagy, a BRFK szóvivője szerint amennyiben kényszerítés történik, például a számlát drágálló vendéget kidobóemberek kényszerítik egy bankautomatához, az már rendőrségi ügy. Amíg ilyesmi nem történik, addig a rendőrség nem sokat tehet az ügyben, amely Kovács szerint alapvetően a fogyasztóvédőkre és a kerületi jegyzőre tartozik.
Azt tippeltük, hogy egy ilyen témához a Magyar Turizmus Zrt.-nek is lenne néhány szava, hiszen mégiscsak ez a hazai idegenforgalom csúcsszerve. Tévedtünk. Érdeklődésünkre a Magyar Turizmus Zrt.-nél azt mondták, hogy az ilyen jellegű ügyek egyáltalán nem hozzájuk tartoznak, és átirányítottak a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségéhez.
Kovács István főtitkár elmondta, hogy bár a szövetség elítéli a turisták megkopasztását Budapest belvárosában, ezen kívül nem foglalkoznak ezzel, és nem végeznek semmilyen lobbitevékenységet a leghírhedtebb vendéglátóhelyek ellen. Szerintük valamilyen hatóságnak lenne a dolga az intézkedés, leginkább az V. kerületi jegyzőnek, de minden bizonnyal a törvényi környezeten is változtatni kellene.
Mivel minden hivatalos és érdekvédelmi szervezet arról beszélt, hogy akinek ilyen esetekben lépnie kellene, és aki egyáltalán tehetne valamit, az az V. kerületi önkormányzat, természetesen nekik is szerettünk volna feltenni néhány kérdést. Több vonalon is próbáltunk beszélni az önkormányzattal, többek közt az ilyen ügyekben felelős jegyzői irodával is. Kérésükre az alábbi négy kérdést küldtük el nekik:
- Tudja-e az V. kerületi önkormányzat, hogy ezeken a helyeken mi folyik? Hozzájuk is eljutott az interneten könnyen felllelhető panaszáradat?
- Tudja-e az V. kerületi önkormányzat, hogy ezek a helyek egy család kezében futnak össze?
- Tett-e bármit az V. kerületi önkormányzat az utóbbi években, hogy ezek, illetve a Belvárosban található hasonló helyek változtassanak a gyakorlatukon, az erre nem hajlandóakat pedig bezárjak?
- A sajtóban megjelent, hogy Rogan Antal polgármester próbalja bezáratni az utóbbi hetekben túlszámlázással híressé váló Dorottya utcai éttermet, a Frizzantét. Számithatnak erre a fent említett helyek is? Milyen eszközök állnak az önkormányzat, a polgármester és a jegyző kezében annak érdekében, hogy Budapest legforgalmasabb turistautcájában ne legyen ennyi, a külfölldiek megkopasztására épülő vállalkozás?
Sajnos kérdéseinkre több napos ígérgetés után sem kaptunk választ, sem Rogán Antaltól, sem a jegyzői irodától.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.