A karácsonyi szezon egyik slágere volt Vácz Péter animációs rövidfilmje, a Nyuszi és Őz.. Sajnos a külföldi fesztiválok szigorú szabályai miatt a film azóta nem elérhető az interneten, de emailben feltettünk Vácznak egy csomó kérdést a rengeteg nemzetközi díjat elnyert filmről.
Bónuszként pedig kaptunk néhány ötletet, milyen animációs rövidfilmeket érdemes megnézni. Ezeket a cikk aljára be is rakosgattuk.
– Meglepett ez a sikerszéria? Hány díjnál jár már a Nyuszi és Őz?
– A film 47 díjat nyert tavaly február óta. Reméltem, hogy jól fogadják majd az emberek, és hogy a másfél évnyi munka, szeretet és törődés, amit a csapatom és én belefektettünk, visszhangra talál majd. A díjak persze nem egyszerre hullottak le az égből. Egy éve folyamatosan dolgozom a film utóéletén is. Több mint 200 fesztiválra neveztem az elmúlt egy évben.
– Mi volt az az indoklás vagy reakció, aminek a legjobban örültél?
Tavaly ősszel épp egy spanyolországi vetítésről jöttem ki, ahol a filmemet mutattam be. Kissé felfokozott hangulatban voltam, és ahogy a tömegben a kijárat felé mentem, egy lány a semmiből hirtelen belém karolt, megszorította a karomat, adott egy puszit és azzal a lendülettel tovább is rohant.
– Hogyan jutottál el addig, hogy animációs filmeket készíts?
– Kiskorom óta csellózom és sokáig a zuglói Szent István Király Zeneiskola zenekarában játszottam. Közben tervezőgrafikát tanultam a Kisképzőn és onnan mentem a MOMÉ-ra, ahol egy év után rájöttem, hogy az animációs filmkészítés az, ami igazi kihívást jelent számomra. Kép- és tárgyalkotás, történetmesélés és írás, rendezés és színészkedés, zene és pszichológia – ezekkel szeretek foglalkozni.
– Nem gondolkodtál el Nyuszi és Őz karakterének további életén, a történet sorozattá alakításán?
– Gondolkodtam, és a lehetőég még most is megvan rá, de egyelőre szeretném új területeken kipróbálni magam; más stílus, más téma, más műfaj.
– Mi inspirálta Nyuszi és Őz barátságának történetét?
– A két kis állatfigura egy korábbi párkapcsolatomból, a kettejük története pedig részben személyes élményekből, részben pedig abból a kíváncsiságból, hogy hogyan lehet két teljesen különböző animációs technikát úgy használni, hogy azok a történet szerves részeként működjenek, és ne öncélúan. Így jött aztán a film pszichológiai aspektusa, majd szépen lassan megszületett a végleges sztori.
– Ez a 2D-3D szembenállás vagy problémafelvetés mennyire volt jelen a munkádban? A két világ egybeolvasztása valami szakmai állásfoglalás is volt?
– Amikor nekikezdtem az ötletelésnek nem a 2D-3D kérdése érdekelt, hanem a különböző technikák közötti különbség és kontraszt. Azt hiszem, hogy számomra minden egyes technika egy külön világot jelent, és a legjobban az ezek közötti átjárás izgat. Egy új világba való átlépés, ahol mások az élet működésének törvényei. Erre tökéletes az animáció, hogy számunkra teljesen ismeretlen, mégis hiteles világokat teremtsünk.
– Mennyi idő alatt készült el a film? Hányan csináltátok?
– Másfél évig készült. Akkori osztálytársam Bertóti Attila, az Ariadné fonala rendezője volt az, aki a kezdeti ötleteléstő a gyártás végéig velem dolgozott napi 10-16 órás műszakban. Segített az ötletelésben, az animálásban és ahol csak tudott. Az biztos, hogy nélküle nem ilyen minőségben készült volna el. A filmet a többszöri Arany olló-díjas Czakó Judit vágta, a remek filmzenét és hangot Hámori Máté szerezte, Garai Gábor volt az operatő és Fülöp József a producer. Nyuszi és Őz hangját két tehetséges bábszínész, Mórocz Adrienn és Czupi Dániel adták. Rajtuk kívül közel 15 ember odaadó munkája van még a filmben. Őrült sok meló volt, rengeteg kihívással és jó élménnyel. A Facebookon van egy egész album, ami azt mutatja meg, hogyan készült a film.
– Ha nem a Nyuszi és Őz folytatásán, akkor min dolgozol most?
– Egy angol és öt francia barátommal augusztusban elindítottuk a Caravel Collective néven futó dél-franciaországi kollektívánkat. Ennek első körben a fő célja a szabad, külső korlátok nélküli közös filmes alkotás és kísérletezés, illetve egyéni, személyes projektek fejlesztése. Egy évig saját magunkat finanszírozzuk, közben megpróbálunk különböző támogatásokat szerezni, aztán pedig meglátjuk, hogy hova fejlődünk, és mik a további lehetőségeink. Emellett a Londonban a Picasso Pictures, és az otthoni Umbrella képvisel, mint reklámfilmrendezőt. A Nyuszi és Őzt még 2014-ben is sok fesztiválon fogják vetíteni, így tavasszal megyek Spanyolországba, az Egyesült Államokba és Tajvanba. Izgalmas év lesz.
– És itthon mikor lehet újra megnézni a filmet?
– A nemzetközi fesztiválok mellett lesz még egy-két budapesti vetítés is a következő hónapokban. Ezek a film Facebook-oldalán mindig fel lesznek tüntetve. Aztán valószínűleg 2014 második felében lesz már újra elérhető lesz online, mindenki számára. Erről is szólok majd előre.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.