A kínai vezetés 2003-ban úgy érezte, hogy a diákok nem elég elkötelezettek az ország politikája iránt. A kínai kommunisták nagyon hisznek az oktatás személyiségformáló erejében, ezért a 8. Tantervi Reform keretében lecseréltek több könyvet is, amiből a gimnazisták tanultak. Mivel a különböző országrészeken és a különböző évfolyamokon nem egyszerre, hanem lassan, évről évre cserélték le a tananyagot, ezért az oktatással foglalkozó kutatóknak jó lehetősége nyílt, hogy az új tanterv hatását tanulmányozzák.
Kínában, az itthoni rendszerhez hasonlóan a középiskola végén tett vizsga, és a gimnáziumi anyagra épülő egyetemi felvételi határozza meg, hogy milyen egyetemre kerülhet be egy diák. A vizsgákon politikai természetű kérdések is felmerülhetnek, ezért minden tanulónak elemi érdeke minél jobban megtanulni a tananyagot.
A Kommunista Párt hat fontos területen akarta megváltoztatni a diákok gondolkodását a tanterv és a könyvek módosításával.
A 2004 és 2010 között végzett, pár héttel ezelőtt publikált kutatásból az derült ki, hogy a kínai politika többnyire sikeresen befolyásolta a középiskolás diákok gondolkodását. Még sosem sikerült ilyen egyértelműen bizonyítani az összefüggést a tankönyvek, a tanterv és a diákokban kialakuló politikai elképzelések között.
Az új tanterv a legsikeresebb a kínai demokráciával kapcsolatban volt. A mérések szerint az új könyvekből tanuló diákok 25 százalékkal nagyobb valószínűséggel fogadták el, hogy az ország valóban demokratikus. Az, hogy egy gyerek szülei a kommunista párt tagjai, csak 10 százalékot befolyásoltak, a diák KISZ tagsága pedig csak 4 százalékot.
Az új tankönyv szignifikánsan növelte az állami intézmények és a jogrend iránti bizalmat is, miközben a civil szervezetek, a külföldi befektetők vagy a bankok iránti bizalomra semmilyen mérhető hatással nem volt.
A különböző társadalmi csoportok politikai reprezentációja ügyében is jó eredmények születtek. Az új tanrend szerint tanuló diákok a többieknél szélesebben értelmezték a képviselet fogalmát, és fontosnak tartották, hogy a kommunista párt tagjain kívül mások is részt vegyenek a közügyekben.
A kisebbségek ügyében felemás eredmény született. A többségi han kínaiak nem lettek elfogadóbbak a kisebbségekkel. Az olyan kérdésekre, mint hogy vennének-e feleségül / mennének-e férjhez egy kisebbséghez tartozó emberhez, nem adtak pozitívabb válaszokat. A kisebbségekre viszont mérhető hatással volt az új tanterv, ők sokkal inkább a kínai társadalom egyenjogú tagjának kezdték érezni magukat, mint korábban.
A piacgazdaság ügyében sikerrel bizonytalanították el a diákokat. Az új tankönyvekből tanulók jelentős része az állami irányítású gazdasági rendszereket preferálta a szabadpiaccal szemben.
Az egyetlen igazán kudarcos téma a környezetvédelem volt. A diákok hozzáállása egyáltalán nem változott, továbbra is a gazdasági növekedést helyezték előtérbe minden környezetvédelmi szemponthoz képest. (NBER)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.