Spórolásból repültek Donyeck felett a légitársaságok

külföld
2014 július 18., 09:28

Bár hivatalosan nem volt tiltott terület a légtér Kelet-Ukrajna felett, a nemzetközi légiforgalmi hatóságok április óta kétszer is azt ajánlották a légitársaságoknak, hogy kerüljék el a környéket. Április 23-án a Polgári Repülési Szervezet, a CAO adott ki tanácsot, amiben azt írták, hogy "a nemzetközi polgári járatokat fenyegető komoly kockázatok állhatnak fenn" a térségben.

Július 14-én, vagyis most hétfőn pedig az európai légiirányítás, az Eurocontrol adott ki hivatalos figyelmeztetést, ún. Notamot amiben "erősen ajánlották" a kelet-ukrán légtér elkerülését.

Az orosz szeparatisták és az ukrán hadsereg háborújában a héten már két ukrán gépet is lelőttek, köztük egy 6500 méter magasan repülő An-26-os szállítógépet - ami ugyan turbólégcsavaros, de alakra könnyen összetéveszthető egy átlagos utasszállítóval, pláne, hogy az átlagos utasszállító párezer méterrel magasabban szokott repülni.

Bár a nemzetközi szervek hivatalosan nem zárták le az ukrán légteret a csütörtöki tragédia előtt, az ukrán hatóságok a héten a korábbi 26000 lábról (7900 méter) 32 ezer lábra (9750 méter) emelték a saját tilalmi zónájukat, vagyis a polgári légiforgalomnak nem ajánlották, hogy ennél mélyebben repüljenek át a térség felett.

Az MH17-es 33000 láb (10050 méter) magasan repült, amikor eltalálta egy rakéta.

Határozottan tehát egy erre hivatott hatóság sem tiltotta a polgári légitársaságoknak, hogy belépjenek az ukrán légtérbe. Pár légitársaság a Flightradar.com adatai alapján ennek ellenére már a héten elkerülte Ukrajnát:

  • A British Airways 9-es számú, bangkoki járata például egy alkalommal északról, Moszkva és Belarusszia felől került, a többi esetben délről, Románia és Törökországot érintve a Fekete-tenger felett repült.
  • Az Air France 166-os számú, bangkoki járata minden esetben a Törökországot érintő útvonalat választotta.
  • A Thai Airways 931-es számú bangkoki járata egy alkalommal került Törökország felé.

A Lufthansa, a KLM és a Malaysia Airlines gépei azonban rendre Ukrajnán át repültek Bangkokba, illetve Kuala Lumpurba.

Mindez tökéletesen látható a New York Times grafikáján.

Európából Délkelet-Ázsiába a legrövidebb út Ukrajnán át vezet, vagyis a légitársaságok jelentős összegeket spórolhattak, ha nem kerülték el a hivatalosan nem zárt, de veszélyesnek minősített légteret. A Malaysian Airlinesnak pedig az MH370-es március 8-i eltűnése óta nem ment annyira jól, volt okuk spórolni. (Via NY Times, Daily Mail)

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.