Szerdától Magyarországon is lehet használni az Uber okostelefonos applikációját, amivel önjelölt sofőrök és utazni vágyó budapestiek találhatnak egymásra.
Az egész rendszer pofonegyszerűen működik: ahelyett, hogy egy céget hívnánk fel, hogy küldjenek egy autót, az okostelefonos applikáció segítségével választhatsz egyet a közeledben lévő regisztrált sofőrök közül. Ők nem mind profi sofőrök, bárki regisztrálhat, akinek van autója és szívesen szállítana embereket. Az árak is aszerint alakulnak, hogy milyen autót és milyen sofőrt kértél*. Persze azért jellemzően olcsóbbak, mintha hagyományos taxival utaznánk. Az utazás végén pedig mind a sofőrök, mind az utasok kölcsönösen értékelik egymást a rendszerben, ezzel szűrve ki az alkalmatlan szolgáltatókat és felhasználókat. Közvetlen, készpénzes fizetés nincs az út végén, a díjat a bankkártyánkról vonják le. Nyolcvan százalék megy a sofőrnek, húsz az Ubernek.
*Update: tévesen írtuk, hogy az ár függ a sofőr és az autó típusától, Budapestre ugyanis az UberX rendszer érkezett meg, ebben pedig fix árak vannak. Amik viszont olcsóbbak, mint a fix taxis árak. A hibáért elnézést kérünk.
A rendszer működéséről, és arról, hogy miért okozott ez külföldön is komoly balhékat, egyszer már írtunk hosszabban, ezt itt lehet elolvasni.
Az Uber idáig 45 ország 220 városában volt jelen, és most megérkezett Budapestre is. Hasonló szolgáltatások már megjelentek nálunk, mint például a Wundercar, de most a legnagyobb globális szereplő indul el.
Patrick Studener, az Uber kelet- és közép-európai terjedéséért felelős vezetője a szerdai megjelenés után gyors növekedésben bízik. Nincsenek előre lekötött sofőrjeik, de amióta lehetett tudni, hogy ide készül a cég, számos megkeresést kaptak leendő sofőröktől, ezért meglehetősen biztosak abban, hogy hamar lesznek Ubert használó autók a budapesti utakon.
Ahogy a világon számos helyen, valószínűleg Budapesten is perekkel és jogszabályokkal próbálhatják majd meg kiszorítani őket. Erről Studener azt mondta, hogy Budapestet innovatív és okos városnak ismeri, ahol az emberek nyitottak a hasonló szolgáltatásokra. És szerinte minden városlakónak joga, hogy megválassza, milyen szolgáltatásokat szeretne igénybe venni. Ők most egy választási lehetőséget fognak kínálni a Budapesten közlekedni vágyóknak, a vitákat és a visszajelzéseket persze figyelni fogják. A cég szerint az Uber terjedésével jelentősen csökkenthető lenne a Budapesten naponta közlekedő autók száma, hiszen egy-egy személyautóval jellemzően csak alig több mint egy órát utaznak egy nap. Ha ezen utazások egy része áttevődik az Uberre, akkor számos autót ki lehet vonni a napi forgalomból, csökkentve a dugókat is.
A cég egy közleményt is kiadott, ebben az szerepel, hogy az összes, alkalmazásukban felbukkanó sofőrnek rendelkeznie kell érvényes jogosítvánnyal, saját tulajdonban lévő autóval, és át kell esnie egy elővizsgálaton is. Emellett balesetmentes vezetői hátteret és erkölcsi bizonyítványt is elvárnak, az utasok pedig biztosítottak a kocsikban. Ezekkel az intézkedésekkel remélik, hogy meg tudják nyugtatni a bizalmatlankodókat.
Számos nyugati országban komoly tiltakozások fogadták az Uber megjelenését, természetesen főleg a fuvarozási monopóliumot élvező taxisok háborogtak. A felháborodás Budapesten is garantáltnak látszik, bár a jelek szerint az itteni taxisok nem utcai tiltakozásban, hanem jogszabály-módosításban bíznak.
Az Országos Taxis Szövetség vezetője, Metál Zoltán elmondta, hogy heteken belül módosulhat a 2012-ben elfogadott vonatkozó törvény személyszállításról és fuvarozásról szóló része, ami végleg illegálissá tenné az Ubert.
Metál szerint jelenleg még a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium próbál ellenjavaslatokat tenni, a szabad szolgáltatások mellett érvelve, de a taxis vezető mégis bízik benne, hogy az Uber tevékenykedését lehetetlenné tevő törvény hamarosan megszületik.
A szövetség elnöke szerint amúgy az Ubert felhasználók tevékenysége most is illegálisnak minősül. Maga a szolgáltatás nem tesz mást, csak összehoz két igényt: az utazni vágyóét és a szállítóét, ez pedig jelenleg tényleg nincs szabályozva. De aki utaztat, arra vonatkoznak a hatályos fuvarozási törvények, és azok szerint mindez engedélyköteles.
Az új jogszabály-módosítás amúgy Metál szerint megnyugtatóan intézné ezt a kérdést, mivel kimondaná, hogy Magyarországon közúton díj ellenében végzett személyszállítás, fuvarvállalás és fuvarszervezés (ez érinti az Ubert) is csak engedély birtokában végezhető. Metál szerint amúgy a szabad piaci részvétel melletti érvelés azért hibás, mert ha az Uber sofőrjeinek lehetővé teszik, hogy engedély nélkül fuvarozzanak, akkor a taxisoknak is lehetővé kéne tenni, különben versenyhátrányt szenvednek el.
A tervezett törvénymódosítással kapcsolatos kérdéseinket elküldtük a minisztériumnak is, amint választ kapunk ezekre, beszámolunk róla. Az Uber megjelenése pedig most élesben mutathatja meg, nálunk hogy reagálnak a hatóságok, ha egy több tízmilliárd dollárt érő globális netes óriás érkezik meg egy monopolizált, rögzített magyar piacra.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.