Ó, azok a rohadt, gyilkos elektromos autók!

Autóipar
2014 december 29., 08:29

Időnként felbukkan a hír a sajtóban, hogy a villanyautók károsabbak a benzineseknél, dízeleknél. Ezúttal az Economist közölte le a szokásos elrettentő cikket az elektromos autók alattomosságáról. Miszerint.

Aki nem szeretne kattintani, vagy NAV-os, annak a lényeg: egy tanulmány szerint bizony az elektromos autók teljes életciklusuk során, ha működésükhöz szénerőművekből származó elektromos energiát használnak, Háromszor Annyi Embert Ölnek Meg szennyezéssel, mint a benzines autók! A cikk alcíme: Miért lehet egy elektromos autó jóval mocskosabb, mint egy benzines? A cikk egy kis oszlopdiagrammal is bizonyítja, hogy aki elektromos autóval jár, az tulajdonképpen tömeggyilkos, nézzék csak azt a hosszú, fenyegető dorongot a lista élén:

A grafikon után jön a hosszas kifejtése annak, hogy benzines és dízel autók mennyivel jobbak az emberek egészsége szempontjából, mint az elektromos autók. Egy szénerőműről töltött villanyautó károsanyag-kibocsátása évente három embert pusztít el, márpedig az USA elektromos energiáját jelenleg főként szénerőművekben termelik meg. Vagyis Nissan Leafed van van? Háromszoros gyilkos vagy! Dízel Ford F250-ed? Az emberiség jótevője vagy!

Első felindulásomban el is kezdtem csekkolni a tanulmányok szerzőinek Facebook-profilját: tuti, hogy mind az olajlobbi alkalmazottai, ál-kutatók, akik most a Bahamákon költik koktélt szürcsölve az olajmágnásoktól kapott zsoldot. De azt találtam, hogy a környezetvédelem és a Föld jövője iránt érdeklődő fiatalok, akik tudományos intézetekből, brazil bioetanol-üzemekből posztolgatnak képeket magukról, tehát valószínűleg nem áll érdekükben azzal riogatni, hogy az elektromos autók terjedése a világ pusztulását hozza magával. Ezek után már csak megkerestem az eredeti tanulmányt is. Aminek kiemelt lényegének első mondata a következőképpen hangzik:

"Megítélésünk szerint az emberi egészségre a levegőminőségen keresztül az életcikluson át gyakorolt hatás tekintetében a hagyományos benzinüzemű járművek és tíz alternatívájuk összevetése alapján az elektromos járművek (EV-k), melyeket földgázból, szél-, nap- vagy vízenergiából származó elektromos energiával működtetnek, a legjobbak a levegőminőség javítása szempontjából, míg a kukoricából készített etanollal működő járművek és szénből származó elektromos energiával hajtott elektromos járművek a legrosszabbak."

Ebből nekem az jön le, hogy a tuti jövő (már amennyiben az emberiség nem akar lassú öngyilkosságot elkövetni) bizony hogy épp az elektromos járművek elterjedésének, ezzel párhuzamosan a megújuló energiaforrásokat hasznosító elektromos energia-termelés kapacitásának növelésében rejtezik. A probléma nem az, hogy már vannak villanyautók, hanem hogy még mindig vannak szénerőművek.

Az Economistnak nem ez jött le. Vajon miért nem, mi vihette félre ennyire a témát náluk? A mainstream autóipar marketingesei szóltak oda? Sima hatásvadászat volt a cél? Gyíkemberek az olajbizniszből?

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.