Továbbra is teljes a fejetlenség a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató háza táján: nekem ma már az ügyfélszolgálatukat sem sikerült elérni, (+36) 36 587 500, ahol megtudhattam volna azt a napok óta a magyar gépkocsizó társadalmat felettébb érdeklő kérdést, hogy
AKKOR MOST A KÉT MEGYÉT ÉRINTŐ AUTÓPÁLYASZAKASZOKON HÁNY MEGYEI ÉVES MATRICÁT KELL VENNI?
A dolog két szempontból különösen foglalkoztatja a nemzeti adófizetőket:
Néhány példa:
Az információt azért nehéz megtudni, mert a teljesen hülyén megrajzolt, a kormany.hu és a Nemzeti Útdíjfizető által közzétett térképeken nem egyértelmű az erről szóló jelmagyarázó mondat, amely így hangzik:
“Jelölt megyei és irány szerinti szomszédos megyei matricákkal használható szakaszok”
Az ügyfélszolgálat ráadásul már fel sem veszi a telefont (tegnap még legalább zenélt, várakoztatott, majd valaki felvette), mára süket lett. Update: Ez a link viszont működik és tele van hasznos infókkal.
A Pentele híd (az M8-as híd) közelében lakó dunaújvárosi Castellum újság szerkesztőségét sem hagyta szerencsére nyugodni a téma, és nekik egyértelműen sikerült megtudni a frankót:
Az útdíjfizetési szolgáltató munkatársa kérdésemre határozottan megerősítette: kizárólag két, egy Fejér és egy Bács-Kiskun megyei matricával kelhetünk át a hídon, lévén a kérdéses útszakaszon – az ország többi narancssárgás szakaszához hasonlóan – már nem tudom elhagyni az adott pályát egy újabb megye szakaszára történő belépés nélkül.
Raádásul - hogy ezt eddig nem vettük észre! - konkrétan az útdíjffizető honlapjának gyakori kérdés rovatában is megtalálható a válasz kerek-perec formában:
15. Lesz-e kedvezményes megoldás a díjassá váló gyorsforgalmi Duna-hidakra?
Nem. A megyei matricák egy megye gyorsforgalmi útjaira érvényesek, a kérdéses esetekben a 10 ezer forintba kerülő két megyei matrica megvásárlása jelenthet megoldást."
(Ezt az egész őrületet megspórolhatták volna azzal egyébként - Origón olvastam - ha nem sima "vignette/matrica" feliratú táblákat helyeznek ki az új fizetős szakaszokra, hanem konkrétan odaírják, hogy melyik megyei matrica(k) kell(enek) az adott szakaszra.)
A rossz híreknek azonban még nincs vége. Változtak a gépjárművek besorolási kategóriái is, pedig nekem még az M3-as bevezetőnél Csepreghy helyettes államtitkár a szemembe nézva azt mondta, a kategóriák maradnak a régiek.
Egyszerűen mondva:
Ami tavaly kisbusz volt, az mára közepes busz lett, ami tavaly egyterű volt, az idéntől kisbusz.
Az útdíjfizetőnél ezt írják az új kategóriákról:
"A hétnél több (8-9) személy szállítására is alkalmas kisbuszokra, lakóautókra és haszongépjárművekre évi 10 ezer forintért vásárolható azonos tartalmú úthasználati jogosultság. Az autóbuszok megyei matricája 20 ezer forintba kerül majd."
"D2 díjkategória: a D1 kategóriába nem tartozó valamennyi személygépkocsi, amely 7 főnél több személy szállítására alkalmas, valamint a legfeljebb 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi és a lakóautó;)"
A D1 tehát a személyautó max 7 főig, megyei éves matrica: 5000 forint. D2: 10 ezer forint és így tovább:
Külön érdekesség lesz egyébként az U kategória, azaz a kisteherekre, lakóautókra, 9 fős buszokra rakott utánfutóra szükséges matrica: az utánfutó rendszámtáblája hátul van, a matricát figyelő radarok viszont tipikusan előlről fényképezik az autókat.
Azt a helyzetet, hogyha az utánfutó nem a vontató jármű tulajdonosának tulajdonában van, már el sem merem képzelni.
(Köszönet az olvasóknak és a kollégáknak.)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.