Ismerjék meg Tibort, aki Istennek akar állami megbízásokat nyerni

Van, akit füstös énekhanggal, másokat kiváló empatikus képességgel vagy kreativátással ajándékoz meg az Úr, és ott vannak azok, akiknek az a keresztje, hogy mindenkinél gazdagabbnak és befolyásosabbnak kell lenniük, hogy ezzel szolgálják őt

- és itt még csak Kuna Tibor előadásának bevezetőjénél tartottunk, aki egy belvárosi galériában a Skylight Budapest nevű pünkösdi gyülekezet rendezvényén próbált meg pontot tenni a hatalom és a keresztény vallás viszonyáról szóló pár ezer éves vita végére. 

  • Kuna Tibor nem teológus, hanem  Young & Partners és a Trinity International Communications nevű cégek vezetője, amelyek a kormányzati kommunikáció jelentős részét szervezik.
  • Azzal, hogy a politikai kommunikáció külön minisztériumot kap Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodájában, Kuna befolyása még tovább nő.
  • Bevallottan baráti viszonyban vannak Szijjártó Péterrel, aki állandó vendége a Y & P ügyfélpartijainak is.
  • Kuna cégei rendesen hasítanak a közbeszerzési tendereken, az állami megrendeléseknek hála a kormányváltás óta szinte a semmiből nőtték ki magukat piacvezetővé.
  • Vallja, hogy minderre maga a Teremtő választotta ki.
  • Úgy gondoltuk, érdemes meghallgatni, mit gondol a hatalomról, aki ennyire közel került hozzá. Nem csalódtunk.

Mikor a rendezvényt szervező lelkipásztornál rákérdeztem, hogyan sikerült egy ilyen kis gyülekezetnek leszerveznie a kormány kommunikációs tanácsadóját, csak azt mondta, legyen elég annyi, hogy Tibor Isten embere.

Ezzel nehezen tudtam volna vitatkozni, így az előadás kezdetéig inkább áttért arra, hogy Európai Unió térképe egyre inkább hasonlít a skorpióra, amiről a Jelenések könyve is beszél: Spanyolország a feje, Olaszország az egyik lába, Svédország pedig a méreggel teli potroha. Ezen is nehéz lett volna fogást találni, de ekkor szerencsére befutott Tibor, az előadó.

Nem jött össze a villanyszerelés

Kuna Tibor úgy gondolta, hogy ha helyre akarja tenni a keresztény hit és a gigantikus vagyonok megszerzése közötti ellentmondásos viszonyt, akkor a legegyszerűbb, ha elmondja, nála hogy működött a dolog.

Elmesélte, hogy Ózdon, ahol az anyja egyedül nevelte, a társadalmi ranglétra legalján álltak. Annyira, hogy az édesanyjánál az Ózdi Kohászati Üzemekben csak a takarítók voltak alacsonyabb pozícióban.

Kuna még ma is úgy gondolja, hogy azokkal az adottságokkal, amiket otthonról hozott, ma akkor is boldog lehetne, ha csak egy villanyszerelő lenne Ózdon.

Ez aztán nem jött össze, de nagyon sok minden más igen.

Kuna Tibor elismeri, az hogy ő ma már különgéppel utazik a fejlesztési miniszter kíséretében Max Aicherhez, az Ózdi Acélművek tulajdonosához tárgyalni Salzburgba, nem az ő ügyességén vagy szorgalmán múlt. Ez az út számára is meghökkentő, és tudja, hogy ehhez neki semmi köze.

Akinek esetleg ezen a ponton az ugrott volna be, hogy a Fidesz-frakció korábbi kabinettitkárának cége a 2010-es kormányváltás óta azért nyerhette tele magát a közbeszerzéseken, és nőhette ki magát semmiből az ország legnagyobb kommunikációs ügynökségévé, mert Kunát szoros barátság fűzi Szijjártó Péterhez, annak csalódnia kellett:

„Az, hogy én ma itt vagyok, és az, hogy erről beszélek, nekem ehhez az ég világon semmi közöm. Ezt Isten adta nekem”

- adott csattanós magyarázatot.

Kuna Tibor
A hatás kedvéért mutatott két táblázatot cégeiről, a Young & Partners és a Trinity International Communications eredményeiről, amiből jól látszik, hogy mekkora ajándékról van szó, hiszen a cégek úgy is minden évben meg tudták duplázni az árbevételüket, hogy egyébként maga a szektor még nem heverte ki a teljesen a válságot.

young and partners

Mióta a kormány központosította az állami reklámköltéseket, tényleg eszméletlenül jól megy nekik: 2015-re még csak 6,5 milliárdos árbevételt terveztek be, jövőre alsó hangon már 12 milliárdot várnak.

Nekem ehhez semmi közöm, én nem vagyok okosabb bárkinél, vannak készségeim meg képességeim, amiket kaptam, de nekem ehhez, ami itt áll a hátam mögött, nekem az égegyadta világon semmi közöm. Semmi, én ezt kaptam.

Az Orbán-Simicska-háborút még így is nehéz volt átvészelni

Annak ellenére, hogy Kuna Tibor meg van győződve arról, hogy a Teremtő is kommunikációs feladatok megszervezésére választotta ki, mégis volt olyan időszak, amikor komoly kétségei támadtak.

2014. év végén, akkor úgy fordult a világ, hogy én azt gondoltam, hogy nekem itt lefőtt a kávé, én ezt a céget becsukom, és odaadom valaki másnak, és valami történik, mert elég volt. Megváltoztak annyira a viszonyok, hogy hát eddig jó volt, de most vége lesz ennek a történetnek.”

Mivel még a békeidőkben a Young & Partners intézte a Közgép projektjeinek kommunikációját és a vállalat lobbistratégiáját is, ezért mikor 2014 második felében az Orbán-Simicska-háború miatt elkezdtek potyogni a fejek az állami szférában, félő volt, hogy a nagy darálás Kunáék sikertörténetét is eléri.

Ezzel együtt ütött be a másik baj, hogy 2014 végén a legnagyobb szövetségese Szijjártó Péter is komoly nyomás alá került, mikor 167 milliós dunakeszi házával foglalkozott az ország.

Fennállt a veszélye, hogy a Young & Partners elől is elzárják az állami pénzcsapokat.

Kuna Tibor

Kuna Tibor saját elmondása szerint ekkor úgy érezte magát, mint a Izsák a Bibliában, akinek majdnem oda lett nyája, mert a filiszteusok azzal szívatták, hogy állandóan eltömték a kútjait.

„2014-ben úgy volt, hogy azt vettem észre, hogy ilyen nagy emberek, jó nagy vállal meg jó nagy hatalommal meg befolyással tömködik az én kútjaimat. Egyik napról a másikra. Az én életemben az ügyfeleim, akik eddig fizettek az én szolgáltatásaimért, most nem akartak.

A helyzet olyan súlyos volt, hogy nem sokon múlott, hogy ő is beszálljon a kaszabolásba:

„Alapvetően a saját jellememből fakadóan - ilyen vagyok - legszívesebben elővettem volna egy nagy kardot, és álltam volna a kútjaim mellett éjszaka, hogy ha jön valamelyik, akkor én levágom, be ne tömje nekem a kutat. Amivel nyúlkál, azt levágom. Ha benéz, akkor a fejét, ha a kezével nyúl, akkor a kezét, de én le fogom vágni, mert én jellemileg ilyen voltam korábban.

Úgy látszik, hogy ha valaki el akar igazodni a kormányzati belharcok zavaros világában, akkor hosszú elemzések helyett célszerűbb felütnie az Ószövetséget: Kunának is tökéletesen bevált, hogy Izsákhoz hasonlóan az Úr tanácsát megfogadva a kaszabolás helyett inkább új források után nézett:

És Isten engem arra vezetett, hogy »ne azon problémázz, hogy betemetik a kútjaidat, hanem menj, csináld, amit én mondok neked«. És én elkezdtem új kutakat ásogatni. És ebből lett az, hogy ma Magyarországon a teljes állami szektor az központosította a kommunikációs feladatokat. Ez azt jelenti, hogy nem lehet akárkinek kommunikálni, hanem csak annak, akit erre kiválasztanak, mert a korábbi rendszer kaotikus volt.

És a háború után Kuna cégeit tényleg kiválasztották.

A teljes állami szektor kommunikációs feladatait valóban központosították a Nemzeti Kommunikációs Hivatalnál, ennek egyik fontos értelme az lehetett, hogy kizárhassák a tenderekből a Simicska Lajoshoz köthető cégeket. A kommunikációs feladatok felosztására pedig egy 25 milliárdos gigapályázatot írtak ki. A megbízásokat az ebbe a körbe bekerült három konzorcium között osztják majd szét.

Kuna a két cégéből összegyúrt konzorciumával pedig bekerült a körbe. De korábban sem lehetett okuk panaszra: behúzták a Szerencsejáték Zrt. és Nemzeti Fejlesztési Minisztérium pályázatait is. Tehát a jelek szerint Kuna Tibor jól választotta meg, hova ássa meg az új kutakat.

„Nem azért, mert én hű de okos vagyok, meg hű de ügyes, hanem azért nekem Isten azt a szolgálati elhívást adta, hogy én azt, amit kapok, használjam. Valakinek mást, nekem ezt. Ez nekem nem azért van, mert ez nekem kell. Ma való igaz - és hadd legyek ebben leplezetlenül őszinte-, az emberek tényleg fontosnak tartják, hogy én miről mit gondolok, kikérik a véleményemet, hogy mondjak ezt, azt” - összegezte, hogy miért maradhattak talpon.

Kuna szerint persze ez is egyedül Istenen múlott:

„Ezt azért, mert nekem Isten olyan szolgálati eszközként adta a befolyást, a hatalmat, vagy a hatalomhoz kapcsolódó tanácsadást, az ezzel párhuzamosan járó pénzt, lehetőséget és sikereket, nekem ez a szolgálati eszközöm. Semmi közöm nincsen hozzá, van, akinek más, van, akinek ez.

Kuna Tibor 3

A másik nagyon fontos lecke számára az volt, hogy a nála nagyobb hatalommal rendelkező feljebbvalót minden körülmények között tisztelnie kell. Azért, hogy ennek a gyakorlati működését szemléltesse, elmondta Dániel próféta történetét, aki bár a babiloni Dárius király legjobb tanácsadója volt, az mégis az oroszlánok elé vetette. Mikor másnap Dániel egy karcolás nélkül kisétált a veremből, csak annyival kommentálta Dáriusnak a történteket, hogy „Király, örökké élj!" Tetszik vagy nem tetszik, ez most is így működik- mondta.

Ahogy a bibliai történetben sem az igazságos király volt az, aki az oroszlánok elé akarta dobatni Dánielt, hanem a gonosz tanácsadói vették rá erre, úgy az előadásában arra is kitért, hogy az ő ellenlábasa ekkor az ország második embere volt, az ő szurkálódásit és áskálódásit kellett kivédenie.

És mivel a fiúk, akik szembe jönnek, ők sem ma jöttek le a falvédőről: a tippjeik, az ötleteik, az eszközeik, a gusztustalanságaik is jóval nagyobbak. Higgyétek el, hogy nagy pályán gigantikusan nagy az ellenszél. Minél nagyobb a pályád, annál nagyobb."

Tény, hogy Miniszterelnökségen valóban nem fogadták szívesen a szolgálatait, azonban azzal, hogy a kommunikációs terület hamarosan átkerül Rogán Antal Kabinetirodájának felügyelete alá, valószínű, hogy Kuna is egyre fontosabb szereplővé fog válni.

Vissza kell osztani a hasznot Istennek

Az ajándékul kapott szolgálati eszközét arra szeretné használni, hogy minél több emberhez eljuttassa az üzenetet:

akinek áldást adott az Isten, annak ott is lehet aratni, ahol nem vetett.

Saját elmondása szerint a mindennapokban ő is gyakran meglepődik, mikor előkerül valaki a semmiből, aki szerződést akar kötni velük, de a dolog működik, ha áldást kapunk Istentől.

Ugyanakkor sajnálja, hogy a keresztény egyházak sokszor nem tudnak mit mondani azoknak a jó státuszú középrétegeknek, akik biztos egzisztenciával rendelkeznek, és köszönik szépen jól vannak. Rájött, hogy ezeket az embereket nem lehet pusztán azzal megszólítani, ha a betegségekkel riogatják őket:

Mivel ők nincsenek a társadalom perifériáján, az ő megnyerésükhöz minden szempontból új megközelítésre van szükség. Kuna tévedésnek tartja, hogy sokan figyelmen kívül hagyják, hogy a középrétegek gondolkodásában ott van a hatalom, a befolyás és a pénz is. Ha a kereszténység elfordul ezektől a dolgoktól, akkor nem fognak tudni mit mondani a célcsoportjuknak. Ezen szeretne változtatni.

A pozíciójának köszönhetően neki megadatott a lehetőség , hogy megértesse az emberekkel: A pénz is ugyanúgy Isten ajándéka, akárcsak a tehetség, és ezt nem szabad csak azért szégyellni, mert valaki keresztény, hanem kifejezetten örülni kell neki. Az ajándékkal pedig hasznot kell hajtani Istennek, aki ezt a hasznot a megmentett lelkekben méri.

Drága keresztény testvér, amit kaptál Istentől, örülj neki. Ne legyünk faarcúak. Mert az Isten azért adta, hogy használd, és örülj neki. Nem kell, és azért mondom, mert olyan társadalmi csoport felé megyünk, akiknek van. Nem sok, nem rengeteg, de van valamije. Egzisztenciálisan két lábon áll. Nekik az a történet, hogy nem lehet örülni annak, amid van, az nagyon rossz üzenet.

Azok a társadalmi csoportok, akik nincsenek a periféria szélén, azoknak önmagában más típusú üzeneteket kell mondani. Nem az üzenetnek a minősége a kérdés, meg nem csak a tartalma, hanem az is nagyon fontos, hogy ki mondja.

Biztos benne, hogy a saját sikerei alkalmassá teszik arra, hogy ezek az emberek szóba álljanak vele.

Erre remek alkalmat nyújtanak neki a Young & Partners ügyfélpartijai, ahol idén Szijjártó Péter megnyitó beszéde után négy miniszter, három államtitkár és számos állami cég vezérigazgatója előtt beszélhetett a kereszténységgek kapcsolatos meglátásairól és arról, hogy az összes ügyfelét csakis Istennek köszönheti.

Bár a közel kétórás előadás alatt az 50 fős közönség végig kitartóan, csillogó szemekkel hallgatta a siker titkát, Kuna mintha érezte volna, hogy a gyülekezet azért másként reagált a hírre, hogy akár ott is arathatnak, ahol nem vetettek, mint az ügyfélparti vendégei. Elismerte, hogy néha talán meredek volt, amit mondott, de maradandó nyomot akart hagyni a közönségben.

További cikkeink
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.