Azért indulnak kevesen a kommunikációs közbeszerzéseken, mert ez túl kemény meló

A Kazinczy utcai Teslában rendezték meg csütörtökön a Kreatív szaklap éves médiakonferenciáját, a helyszínválasztás pedig tökéletesnek bizonyult: a belvárosi szórakozóhely belső fényei az ibizai Heart klubbot idézték, egyedül a mennyezetre erősített infracsövek világították meg a teret, a szünetekben könnyed lounge duruzsolt, így már reggel 9-kor egy mediterrán night clubban érezhette magát a médiapiac. 

Kreatív konferencia 2015 , Tesla 

Minket az a panelbeszélgetés érdekelt igazán, ahol a Nemzeti Kommunikációs Hivatal megatenderének három győztese ült asztalhoz és vitatta meg, hogy 

hogyan befolyásolja a 25 milliárdos állami költés a médiapiacot?

A kiválasztott vezetők, Csetényi Csaba (HG360 reklámügynökség), Kuna Tibor  (Young and Partners és a Trinity Communications) és Somlói Zsolt (Mindshare médiaügynökség) mind elfogadták a meghívást és személyesen mondták el a piacnak, miért jó, ha az ő konzorciumaik csinálhatnak állami cégeknek kampányokat. A Kreatív főszerkesztője, Román Balázs által vezetett beszélgetés kicsit kínos hangulatban, másodperces hallgatásokkal indult – sokáig ott lógott a levegőben, hogy „hát nem mi találtuk ki a rendszert, csak nem ugrottunk el a pénz elől”. De el kellett jönniük, mert mégiscsak ez A szakmai mustra, és egyébként sincs mit szégyellni azon, ha az ember az államnak dolgozik. 

Csetényi Csaba Rogán Antal Pasa parki szomszédja, ő üzemelteti a belvárosi trafikok jelentős részét, Krskó Tiborral közös vállalata, a HG360 szervezi a bevándorlás- és kvótaellenes kampányt, és népszerűsíti a kormányablakokat. A Habony-Rogán körrel közeli viszonyt ápoló Csetényi jelenleg a kormány egyik elsőszámú médiaembere – szinte minden szakmabeli biztosra vette, hogy vállalata ott lesz az NKH tender győztesei között. 

Csetényi Csaba, HG360. Fotó: Botos Tamás. 

Csetényi szerint sokan nem pontosan értelmezik az NKH-tendert, itt ugyanis nem az állam szerződik a cégekkel, a hivatal csak közvetíti a megbízásokat feléjük, nekik pedig a legkülönbözőbb méretű, és tevékenységet végző állami cégeknek kell dolgozniuk. Ez nagyon kemény munkát jelent: az első két hónapban például olyan sebességgel jöttek-mentek a tenderek, hogy nem volt idő szomorkodni, ha valamit nem nyertek meg, mert néha „napok sincsenek a teljesítésre”. Arról már igazán nem a HG360 tehet, hogy rajta kívül csak két másik cég versenyezhet ezekért a munkákért, ezért ők kénytelen megszakadni. Csetényi nem tudott választ adni arra, miért volt szükség az NKH felállítására, de szerinte annyira gyerekcipőben jár a rendszer, hogy még nem lehet látni, jól fog-e működni.

Hasonlóan érvelt Kuna Tibor, aki Szijjártó Péter külügyminiszterrel és Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel ápol közeli viszonyt, és jövőre 12 milliárdos bevételre számít.

Kuna szerint azért indulnak kevesen a közbeszerzéseken, mert ez kemény meló,

az NKH-pályázat esetében például 1200 tételhez tartozó árazási sémát kellett benyújtani. „Az nem úgy van, hogy előveszek egy kockás papírt, hogy nyerni szeretnék” – mondta, és nyilván tudja miről beszél: 2010 és 2014 között az állami munkái 80 százalékát nyerte el úgy, hogy ellenfele sem volt, a nagyobb tenderek kiírásai pedig elég jól passzoltak a Young személyi állományához. „Hol vannak a többiek?” – idézte a lelkészt a Kuna, de aztán inkább elengedte az egyszer már alaposan túltolt vallási vonalat.

Kuna Tibor, Young and Partners + Trinity. Fotó: Botos Tamás. 

Kuna két évig készült arra, hogy a legjobb legyen a „közszolgálati PR-vonalon”, ami kemény pálya, mert a társadalmi üzenetek más logikával működnek, mint a piaciak. Szijjártó barátja mindenképp akart valami szakmai magyarázatot adni arra, hogyan tízszerezte meg bevételét három év alatt. 

Somlói Zsolt – a kakukktojás, akinek nincsenek ilyen jól körülírható kormányzati kapcsolatai – becsületére legyen mondva, ő legalább nem bullshitelt azonosulásról és  érzésvilágról. Tíz évig dolgozott egy nagy sörgyárnak úgy, hogy utálja a sört – elvégzi a munkát ahogy az ügyfél kéri, és kész. Amikor a moderátor megkérdezte tőle, a legutóbbi Kreatív-interjúban miért mondta azt, hogy „az esélyetelenek nyugalmával” indult el, inkább nem akart válaszolni. Egy ilyen asztaltársaságnál nyilván szarul hangzott volna, hogy 

nekem nincsenek miniszter barátaim. 

Somlói Zsolt, Mindshare-médiaügynökség. Fotó: Botos Tamás.

Somlói azt sem titkolta, hogy „egy jobban tervezhető folyamatnak jobban örült volna”, mert a jelen állás szerint az sem világos, miként oszlik el a 25 milliárdos keretösszeg. Simán lehet, hogy valakinek csak néhány morzsa jut, és nagy aránytalanságok lesznek a rendszerben. 

A vége felé a beszélgetés végre a politika felé vette az irányt, és ezért a pár mondatért már érdemes volt eljönni. Kunától például megtudtuk, csak azért nem perelte be a Kreatívot, amiért a grandiózus Simicska-Orbán médiacikke szerint a Young and Partners is részt vett a pénzosztásban, mert a lap iránti tisztelete határtalan. Amikor pedig Román arról kérdezte Csetényit, miért tolják a Kormányablak-kampányt olyan kevéssé látogatott oldalakon mint a 888, vagy a Magyar Idők, a cégvezetőről kiderült, hogy 

ilyen részleteiben nem ismeri a médiaterveiket, ami egy kimondhatatlan nagyságú lepedő.

Különben is, várjuk meg, mi lesz ezekből az új médiaprojektekből, nagyon az elején vagyunk még a folyamatnak. Csetényi utolsó eldugott mondatai között mesélte el a legérdekesebb sztorit. Román a megszólalók szakmai-társadalmi felelősségét firtatta, a HG360 vezetője pedig egy májusi esetet hozott fel példaként. Nyár elején 120 dolgozójának kellett elmagyaráznia, hogy ők csak médiavásárlóként vesznek részt a megosztó bevándorlás-ellenes kampányban – a kreatív munkához semmi közük, ezért senkinek nem kell rossz érzéssel hazamennie a családjához. 

Egy pillanatra tényleg úgy tűnt, mintha valaki kényszerítené, hogy részt vegyen ebben az egészben.

További cikkeink
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.