Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) álláspontja szerint Magyarországnak vissza kéne fizetnie egy jelentős összeget az EU költségvetésébe, miután komoly aggodalmak merültek fel a metróépítési projektekkel kapcsolatban.
Az erről szóló jelentés a Politico birtokába került. Az OLAF álláspontja szerint Magyarországnak
300 millió eurót, azaz több mint 93 milliárd forintot kéne visszafizetnie Brüsszelnek.
A hivatal ugyanis súlyos szabálytalanságokat, csalást és lehetséges korrupciót is feltárt az M4-es metró kivitelezése során. Az összesen 1,7 milliárd eurós költségvetésű projektből az OLAF szerint az Európai Bizottság városfejlesztésért és regionális politikáért felelős részlegének 228 millió euró, az Európai Beruházási Banknak 55 millió euró járhatna vissza.
A Politico cikke felidézi azt is, hogy a 4-es metró építését végigkísérték a tervezési hibák, a politikai játszmák és a különféle vádak is, már a kilencvenes évek óta.
A jelentés a lap forrásai szerint a 2006 és 2015 közötti időszakot vizsgálta.
Az OLAF megerősítette a Politico értesülését, hogy a nyomozásuk vége tényleg csalásgyanú és szabálytalanságok megállapítása lett.
A lapnak nyilatkozott Jávor Benedek EP-képviselő is, aki arról beszélt, hogy a 4-es metró alulhasználtsága is világos jele annak, hogy egy teljesen értelmetlen metróvonalat húztak fel.
Az OLAF a jelentés mellé jogi ajánlásokat is megküldött a magyar és a brit hatóságoknak. Az Európai Bizottság is megkapta a jelentést, erősítette meg az EB szóvivője, Jakub Adamowicz, és még vizsgálják a lehetőségeiket.
Az Európai Beruházási Bank is vizsgálja még, hogyan reagáljanak az OLAF javaslataira. Korábban többször előfordult, hogy hitelvisszafizetést kértek, amikor korrupcióra derült fény.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára, Szalóki Flórián elmondta a lapnak, hogy megkapták az OLAF 104 oldalas jelentését, de figyelmeztetett, hónapokig is eltarthat, míg döntés születik bármiféle pénzvisszafizetéssel kapcsolatban.
A Főpolgármesteri Hivatal, a BKK és Polt Péter irodája nem kívánt válaszolni a lap kérdéseire.
A kormány egyik szóvivője ugyanakkor minden felelősséget a fővárosra tolt, a lap szerint azt kommunikák feléjük, hogy a kormány teljes támogatásáról biztosította a fővárost, hogy megvalósuljon a projekt, de a megvalósítás teljesen Budapesten múlott. (Politico)
Javítás: a cikk egy korábbi verziójában még az szerepelt, hogy a lap a fővárosi kormányhivatalt kereste meg kérdéseivel, ezzel szemben a valóság az, hogy a Főpolgármesteri Hivatalt kereshették meg. A tévedésért elnézést kérünk.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.