Ezért hülyeség új Malévet csinálni

gazdaság
2013 július 26., 09:51

"A madár a magyar történelem egyik leginkább ismert és megbecsült szimbóluma, végigkísérte a magyarság történelmét, számos kegytárgyon és ábrázoláson töltött be, tölt be mitológiai szerepet. A Sólyom kapocs az ÉG és FÖLD között. Megtestesíti az ERŐ-t, a BÁTORSÁG-ot, a GYORSASÁG-ot, és KITARTÁS-t, a TISZTELET-et és a VÉDELMET is."

Nem nehéz megérteni, miért nem jó üzlet egy új nemzeti légitársaság. Ha ugyanis az lenne, akkor nem ment volna csődbe a Malév. De van még egy csomó minden, ami azt mutatja, hogy a Sólyom Air elég nagy bukta lesz.

Hadd Szolion!

A Magyar Nemzet írta meg először, hogy Sólyom Airways néven indul új magyar légitársaság, ami a becsődölt Malév helyét szeretné átvenni. A légitársaság nem fapados lesz, hanem a prémium kategóriában szeretne versenyezni. Ráadásul viszonylag sok géppel. Egyelőre csak hat gép lízingjére írták alá a szerződést, de a flottát 2017-ig ötven-hatvan gépre szeretnék bővíteni. Az első elvileg augusztus 20-áig megérkezik Magyarországra.

solyom

Az ötvengépes flotta már egészen irreális. A VEKE szerint a Malévnak a csúcsidőszakban volt 22 gépe, a Wizzairnek - aminek amúgy tök jól meg - pedig 41 gépe van. Ráadásul ezt az 50 gépet Ferihegyen szeretnék állomásoztatni, mikor a Wizzairnek 6-7 gépe van csak itt folyamatosan.

Ád-Air

Azt se tudni, hogyan akar 50 gépet venni a Sólyom, amiből ráadásul húsz új, szélestörzsű gép lenne . Ennél már most sokkal hosszabb a várólista a gyártóknál, és valószínű, hogy pénzük se nagyon lesz az új gépekre.

A VEKE szerint Airbus A340-ből van bőven, de azok húsz éves gépek, amiket most vesz vissza a gyártó, mert túl drága az üzemeltetésük. Ugyanígy a Boeing B737-500-asoknak, amikből a legfiatalabb 14 éves. A Malév újabb, ugyanekkora 600-asai se kellettek senkinek, szétbontották őket és alkatrésznak adták el.

A Sólyom prémium légitársaság akar lenni, azt pedig nagyon nehéz öregebb gépekkel csinálni, mint ami a fapadosoknak van. Ráadásul ezeknek a gépeknek sokkal drágább a fenntartása is, ami csak tovább ront a cég pénzügyi helyzetén.

A titokzatos közel-keleti befektető

És akkor ott van még a cég pénzügyi háttere is. Talán az egész Sólyom-ügy legviccesebb része az volt, amikor Vágó József, a Sólyom vezérigazgatója bejelentette, hogy megbeszélték az állammal, nem lesz tulajdona a nemzeti légitársaságban.

Ehelyett titokzatos közel-keleti befektetők adják majd a pénzt a légitársaságra. A cég két pénzügyi befektetővel kötött finanszírozási szerződést: egy, az Ománi Szultánság fővárosában bejegyzett idegenforgalmi vállalkozással, és egy dubaji vállalattal.

Melyik titokzatos közel-keleti üzletember ne szeretne egy darabot Európa egyik legveszteségesebb iparágából, úgy, hogy ugyan a pénz nagy részét ő adja, mégis kisebbségi tulajdonos lesz.

photo_camera A Sólyom-iroda Ferihegyen

Ennek ráadásul az a veszélye is megvan, hogy az EU nem fogja uniós légitársaságként elismerni a céget, pedig ez lehetne a befektetők legfőbb haszna. Légiszállítási engedélyük például még nincs is, pedig irodájuk már van Ferihegyen.

Korábban a Sólyom Hungarian Airways felvásárolt egy ceglédi Kft.-t, aminek kismotoros- vagy vitorlázó gépek üzemeltetésére volt engedélye. Ezt az engedélyt akarták légi szállítási engedélyre módosítani, de a Nemzeti Közlekedési Hatóság szerint ilyet nem lehet.

We spend a Lot

És akkor ott van még az üzleti környezet. Európában nagyon kevés olyan nemzeti légitársaság van, ami működik. Ráadásul nagyrészt ezeket is a három nagy társaság, a Lufthansa, az Air France-KLM és az International Airlines Group konszolidálta. Amiket nem ők raktak rendbe, azok többnyire nem is mennek rendesen, és állami tulajdonban vannak. Különösen igaz ez a volt szocialista országok társaságaira.

sólyom iroda 2

Még a lengyel légitársaság, a Lot is nagy bajban van, pedig a lengyel légiforgalmat nem lehet összehasonlítani a magyarral. Eleve durván kétmillió lengyel dolgozik külföldön, akik rendszeresen repülnek Nagy-Britanniába és Németországba. A Lot-nak viszont még ilyen forgalommal is problémái vannak, mert a fapados társaságok sokkal olcsóbban tujdák elvinni az utasokat.

Ráadásul a prémium társaságoknak prémium útvonalakat is kell teljesíteni, a nagy nyugat-európai társaságok pedig elsősorban a nagy nyugat-európai központi repterekről viszik az utasaikat. Ferihegy pedig ebből a körből kimarad.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.