A Danone már a Lipton előtt roma gyerekekkel reklámozta a joghurtját

Média
2013 november 23., 12:57
  • Korábban a 444-en emeltük a kalapunkat, hogy a cigány zenész, Caramel lett a Lipton tea egyik arca.
  • Romával eladni egy terméket Magyarországon tökös lépés.
  • Nem előzmény nélküli Caramel reklámarcként való szerepeltetése. Vannak előfutárok.
  • A Danone egyik reklámjában cigány gyerekek ismerkednek az élőflórával.
  • Akkor mostantól olyan természetes lesz a roma szereplő a magyar reklámokban, mint a pakisztáni taxis az angolokban?

caramel_clk1

Eszünkbe sem jutott, hogy ő roma

A Telenor, a Burger King, a Jófogás.hu apróhirdetési oldal már a Lipton előtt szerepeltették Caramelt reklámjaikban. Ezek viszont nem olyan országos kampányok, amiben Caramel egy világmárka imidzsformáló arca volna, hanem például olyanok, mint a Telenor reklámja, amiben más megasztárosokkal együtt szerepel, és egy díjcsomagot promótál.

photo_camera Oláh Gergő, az X-Faktor győztese a Telenor egyik online hirdetésén

Érdekes, hogy a Telenor a korlátlan beszélgetést hirdette Caramellel, a Matáv pedig még 2002-ben egy hasonló termékét, a Csevegő Díjcsomagot a cigányokra szabva a Radio C-n keresztül igyekezett romáknak eladni ezzel az általánosításoktól hemzsegő magyarázattal:

“A romáknak speciális telefonálási szokásaik vannak, ugyanis ritkán fordul elő, hogy csak a lényegre szorítkoznának, általában hosszan beszélnek”.

A Matávval ellentétben a Telenor azt mondja, azzal, hogy Caramelt szerepeltették hirdetéseikben, egyáltalán nem akartak semmit üzenni roma-ügyben:

"Caramel származásának semmilyen köze, üzenete vagy jelentősége nem volt a kampányfejlesztés során és a szereplők kiválasztásában."

Már a Lipton-reklámnál is azt mondtuk, hogy Caramellel nem vállalnak túl nagy kockázatot a cégek. A megasztárgyőztes tökéletesen belepasszol a 19. században megkövesedett magyarországi jó cigány képbe. Ő a muzsikus cigány ideáltípusa, az együttműködő, alázatos, figyelmes, igyekvő roma. Ráadásul Caramelt már tévénézők milliói fogadták a szívükbe, küldték rá a drága sms-eket. Vele kapcsolatban a tipikus ügynökségi megnyilvánulás: "Nem fogod elhinni, de eszünkbe sem jutott, hogy ő roma."

Lehet, hogy nem vették észre, hogy cigányok?

De volt egy valóban vakmerő húzás, amibe már mi sem tudunk könnyen belekötni. A Danone bevetette a mindig hatásos fegyvert, 2011-ben aranyosan beszélő gyerekekkel hirdette termékeit. Viszont, ami egyáltalán nem szokványos, hogy a reklámban több teljesen hétköznapi roma gyerek is játszik.

Szüzsé:

A cigány gyerekek nem tudják, hogyan készül a joghurt, de ott vannak a többiek, akik készséggel átadják a tudásukat.

"Amikor korábban felmerült, hogy szerepeljen roma modell, illetve szereplő valamilyen reklámban, mindig egyértelmű, erős elutasítás volt a válasz ügynökségi és megrendelői részről egyaránt, ami szerintem abszurd dolog. A lakosság hét százaléka roma, és nem lehet őket képernyőn mutatni?" Pohárnok Gergely, Kreatív

A reklámot Pálfi György rendezte, Pohárnok Gergely fényképezte, az ügynökség Young & Rubicam volt. Az alkotók először csak azt szerették volna elérni, hogy sokszínű legyen a gyerekcsapat. Felmerült, hogy egy fekete vagy egy kínai gyerek is szerepet kapjon. Aztán László Péter, a Y&R vezető tévés producere javasolta, hogy életszerűbb lenne, ha cigány gyerekeket válogatnának be. A castingot teljesen az ügynökségre bízta a Danone. A válogatás lezajlott, a roma gyerekeket kiválasztották, az alkotók felszívták magukat, érvekkel készültek, mert biztosak voltak benne, hogy meg kell védeni a koncepciót. Erre jött a Danone, és szóba sem hozta cigány-témát.

danone

A reklámiparban nem szoktak átsiklani a részletek fölött:

  • Ha a háttérben a szekrényről lelógó kötényen gyűrődés van, simán újraforgattatják a reklámot.
  • Ha egy statiszta kalapjának a színe mégsem passzol a brand arculatához, akkor megpróbálják utómunkával átszínezni, eltüntetni, hiába kerül egy vagyonba.
  • Nem szeretnek kockáztatni. Ha az arab világban Arielről nem egy tündér jut az emberek eszébe, hanem Ariel Sharon izraeli miniszterelnök, akkor ott inkább átnevezik a mosóport.

Megvolt az áttörés?

Mostantól majd ez olyan természetes lesz, mint az, hogy az angol reklámokban pakisztáni a taxisofőr? Nem. Sőt. Az elmúlt években, ahogy egyre alacsonyabbak a reklámköltések, még kevésbé szeretik megosztani a közönséget a megrendelők. Továbbra sem válogatnak be túl karakteres szereplőket és témákat, meséli László Péter.

Azóta sem lehet tudni, hogyan ment át a Danone-on az úttörő szereplőválasztás. Ők azt mondják, amit egy multi mondani szokott:

  • 444: Ez volt az első alkalom, hogy roma szerepelt Danone reklámban?
  • Danone: Igazság szerint a reklámszereplőink kiválasztásánál ez sosem volt szempont, így ezt nem is tudjuk megmondani. Jelen esetben is "igazi", aranyos gyerekeket kerestünk, akik hitelesen mutatták be, amit a reklámmal üzenni akartunk.

De mi lehet a marketinges bullshit mögött?

  • A marketingfőnök egy nyitott, világlátott külföldi?
  • Ügyesen fényelték az anyagot, és egyszerűen nem vették észre, hogy színes a gyerekek bőre?
  • Vagy lehet, hogy nem mertek rákérdezni, hogy: Hahó, azok ott véletlenül nem cigányok?

A Danone nagyon elégedett volt a kampánnyal, a Young & Rubicam is büszke rá, de azért, komolyan azóta sem merült fel, hogy reklámban romáknak szerepet adjanak.

Kiemelt videóink

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.