Hahó, éppen ébredezik? Van egy jó hírem. Lehet, hogy maga okos!

Fotó: Eric Kristiansen, Flickr

Jó reggelt! A hasukra süt a nap! Na jó, most a köd miatt éppen nem, de már délelőtt tizenegy óra van. Ideje volna már felkelni, nem? Hát nem hallották, hogy a sikeres emberek nyomasztóan korán kelnek?

Felejtsék el, amit abban olvastak. Méghogy edzés hajnalban. Meg meditáció és/vagy a legnehezebb feladatok elintézése. Még mit nem. Hát hülyék ezek?

Talán.

Indítsunk távolról. "Az alvás alapvető része az állat biológiájának" - állapították meg a Stanford Egyetem kutatói. Ne kezdjen még anyázni, az axiómákat is ki kell mondania valakinek. Szóval az alvás fontos az állatoknak, és hát biológiai értelemben mink is azok volnánk. Az, hogy mi az alvás valós funkciója, még vita tárgyát képezi. Az viszont vitathatatlan, hogy az alváshiány elhízást, magas vérnyomást, csökkenő élettartamot eredményezhet. És az álmosság a szellemi teljesítményt is befolyásolja. A pennsylvaniai egyetem kutatók példát is hoztak erre:

A közúti balesetek 37 százalékát álmos vezetők okozzák.

Egy magyar kutató, Bódizs Róbert, a SOTE Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének munkatársa vizsgálataival kimutatta, hogy az alvás bizonyos szakaszai közvetlen kapcsolatban vannak az éber kognitív teljesítménnyel. Amerikai kutatók pedig közeli korrelációt mutattak ki az alvás időzítése és a tanulmányi teljesítmény között.

Kanazava Szatosi és társai ezekből az adatokból arra jutottak, hogy a magasabb IQ-júak a későn fekvő, későn kelők csoportjába tartoztak. Sarkítva ez annyit tesz, hogy

az okos emberek sokáig alszanak.

Kanazava hipotézise szerint az ősember még jellemzően nappali életet élt, tehát az éjszakai életmódra történt átállás evolúciós fejlemény. Az éjszaka aktívak "magasab szintű kognitív komplexitást" mutatnak.

De vannak még más érdekességek is:

  • A bolognai egyetem kutatói szerint a koránkelők lelkiismeretesebbek.
  • Ezt alátámasztja Marina Giamnietro kutatása, aki szerint az éjjeli baglyok kevésbé megbízhatóak, érzelmileg kiegyensúlyozatlanabbak, hajlamosabbak a depresszióra és az evési zavarokra.
  • A kapcsolódó kutatásaik szerint az éjszakai életmód főleg a 17-21 évesekre jellemző.
  • Ahogy öregedünk, úgy leszünk egyre korábban kelők.
  • De az, hogy korán vagy későn kelők vagyunk, genetikailag is meghatározott. Alvási szokásaink öröklöttek.
  • Gondolnák, hogy míg egy macskának napi 12,5 óra alvás kell, egy zsiráfnak elég napi 1,9 óra is?

(Via Winnipeg Free Press)