Orbán Viktor miniszterelnök, az ország kétségkívül legismertebb embere nagyon büszke a 200 000 lájkra, amit a Facebookon összegyűjtött, pedig a fasorban sincs vele. És nem, nem az Origo, az Index vagy az ellenzéki összefogás áll a csúcson. A facebookos lájkverseny igazi győztesei olyan titokzatos oldalak, amelyeknek a fenntartóiról, üzemeltetőiről és posztgyártó, lájkgyűjtő napszámosairól nagyon kevesen hallottak, és jó esély van rá, hogy soha nem is fognak hallani. Ők már a szó nem hagyományos értelmében véve sem tekinthetők médiának: ők jórészt a Facebook hátán lovagoló lájkgyárak, sok százezres, sőt milliós rajongótáborokkal.
Az alábbi listát a SocialDaily adatai alapján állítottuk össze, viszont gondosan kihagytunk belőle azokat az oldalakat, amelyek úgy kerültek az élre, hogy a lájkokba beszámolódnak a külföldi rajongók is. Ilyen a Snow Patrol (3,1 millió lájk), a L’Oréal (2,3 millió lájk) és a Foodpanda (811 ezer lájk).
Itt a letisztult magyar Top 10. Lájk!
A siker titka: a gyulai székhelyű netes ékszerbolt (8 alkalmazott, 2012-ben hétmillió forintos eredmény) a Tudd meg az indián neved nevű facebookos játékkal robbant be a köztudatba, ami már nem is létezik. Mostanában a cég felváltva posztol Paolo Coelhó-s, képekre photoshopolt életbölcsességeket és ezüstgyűrűket, ami a jelek szerint a legegyenesebb út a magyar facebookozók szívéhez.
A siker titka: Schobert Norbert sztorija eleve tökéletes ívet képez: a kövér kisgyerekből lett rendőrből lett egészségnevelőből lett sikeres üzletemberből lett íróból lett médiasztár emellett kitűnő érzékkel használja a Facebookot, mesterien keveri az ami a szívemen, az a számon indíttatású közéleti kommentárt az egészségre neveléssel, illetve a bizniszt a személyes és családi sztorikkal. A social szférában nyomuló közszereplők közül Deutsch Tamás után Schobertről a legkönnyebb elképzelni, hogy tényleg maga kezeli az oldalt, és ez a hiperszemélyesség még azokat is lájkra készteti, akik nem feltétlen hívei a fitneszkirálynak. Honorable mention: Réka asszony, aki épphogy kicsúszott a Top 10-ből a maga 540 000 lájkjával.
A siker titka: A Túró Rudit annyira kötődik az országhoz, hogy nem lehet nem szeretni: valószínűleg ez az a termék, amit az idegenbe szakadt magyarok a legjobban hiányolnak a külföldi boltokból, és még valami édesbús nosztalgia is körbelengi a pöttyeit. Senkit nem érdekel, hogy egy holland tejipari óriás, a FrieslandCampina kezében van az egész rudibirodalom, és a Sole-Mizo révén még Csányi Sándornak is köze van hozzá. Tök mindegy, mit tesz a cég a Faceboookra, a piros pöttyökre száll a lájk, mint virágra a méhecske.
A siker titka: Magyarország negyedik leglájkoltabb vállalkozása egy olyan Facebook-oldal, ami még a saját nevét se tudja leírni (a kvízjáték egybe van), és konkrétan az internet szemetét osztja az ugató macskás videóktól a csajozási tippekig. A posztok az 5perc.es szájton jelennek meg, aminek se impresszuma, se címe, se emailje, se telefonja, és hogy ki regisztrálta, az titok. Meglepetésre ez az első, kifejezetten lájkgyűjtésre szakosodott oldal a listán. Nem meglepetésre nem ez az utolsó.
Rögtön itt a másik. Az Ütős, pontosabban az Ez Ütős semmi mást nem csinál, mint az ezutos.com-on megjelenő trasht osztja, az ezutos.com viszont egyből átugrat az azutos.com-ra, ahol végre ott van a lényeg a macskás videóktól a csajozási tippekig. Az oldalak bejegyzője a Domains by Proxy nevű cég, amit kizárólag arra talált ki a GoDaddy, hogy aki nem akar névvel szerepelni doménregisztrátorként, az elbújhasson. Ütős!
A társkeresés az egyik legnépszerűbb netes szórakozás, de nálunk még nem sikerült megalkotni az egyetlen, ultimate társkereső oldalt. A love.hu egy a sok próbálkozás körül, de a Facebookon sikerült megkapaszkodnia. A szájt egyébként annak a trashközeli médiabirodalomnak a része, amit a szép emlékű Generál Médiától vett át az Epicenter Market nevű cég. És hogy mi a facebookos siker titka? Macska, macska és macska.
A siker titka: Megdöbbentő, hogy tízmillió magyarból alig több mint félmillió szereti az anyukáját, de a 7. helyhez a jelek szerint ez is elég. Az anyukámos Facebook-oldal exkluzív tartalombeszállítója az anyukámos tartalom varázslója, a napistory.hu (impresszum nincs, csak annyi, hogy minden jog fenntartva), a sikerhez pedig valószínűleg hozzájárult, hogy facebooklos lájkolás nélkül egyetlen cikket sem lehet megnézni az oldalon. Úgy tűnik, a Szeretem az anyukámat nem része a Nagy Magyar Szeretlekbirodalomnak, amiről pillanatokon belül olvashat.
A siker titka: A zászlóshajó, a szeretlekmagyarorszag.hu által vezetett Nagy Magyar Szeretlekbirodalom az alvást szeretők oldalával került ugyan a Top 10-be, de az alvás csak a jéghegy csúcsa. A birodalom különböző szeretlekes aloldalainak lájkolói durván hárommillióan vannak (már ha az átfedéseket nem számítjuk), és legalább 156 dolgot szeretnek az alváson kívül. Többek között a zenét, a nyarat, a focit és Zalaegerszeget. A fenntartó a budapesti I. kerületében bejegyzett Szeretlek Magyarország Médiacsoport.
A siker titka: a macska, gondolhatták a tökéletes nevű, lájkgyűjtésre szakosodott Mindenamipoén létrehozói, és olyan nagyot nem tévedtek. Az oldal a már megszokott módon egy külföldön (esetünkben Marokkóban) bejegyzett oldal, a hir.ma posztjait osztja (a kapcsolattartó Pócsi Enikő meg Tenerifén székel), ami mögött az Origo Holding Sro. nevű, Szlovákiában bejegyzett, a kp.hu készházportált is fenntartó cég áll.
Már csak a név és a módszer alapján is gyanús, hogy az ezfasza.com-nak köze van az ezutos.com-hoz, illetve az azutos.com-hoz, de a bejegyző itt is titkosította magát. Az Ezfasza Facebook-oldal mindent oszt, amit meglát, szereti Tibi atyát (218 ezer lájk, Orbán-nagyságrend) és a magyarított Cyanide and Happiness képregényeket is. A magyar lájkolókat ez persze nem akadályozza meg semmiben. Hiába csak a tizedik, ha helytálló a feltételezés az összefonódásról, az ezutos-azutos-ezfasza konglomerátum a Top 10 legnagyobb nyertese!
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.