Kiteszünk egy hülye kis videót Budapesten, és megnézik 150 országban, el sem hiszem

  • Amikor az ember videóját hirtelen felkapja az internet, akkor egy kicsit megilletődik.
  • Egy csapat négy hónapos munkája, és egy jókor elküldött email is kellett a Parfüm nemzetközi sikeréhez.
  • Csemer Boglárka énekesnő megtanulta, hogy nem kell tökéletesnek lenni, és a perfekcionizmussal nem szabad felvenni a versenyt.
  • Az óriási sikerű magyar videó készítőivel Botos Tamás és Plankó Gergő beszélt.

Hétfő óta aludni sem tudtam

- kezdi rögtön találkozásunk után Csemer Boglárka, vagyis Boggie, az internetet letaroló Parfüm című szám előadója. Ha nem mondta volna, akkor is jól látszana, hogy alig fér most a bőrébe. Hétfő reggel még leginkább saját köreiben ismert jazzénekesnő volt, estére több százezren nézték meg videóját.

Egy nem szokványos hétfő

A két időpont között Liter Zsófi, a MOME diákja kiküldött nagyjából ötven emailt híres nemzetközi blogoknak. Az ő feladata volt, hogy adjon egy kis lendületet a Parfüm terjedésének, ami december közepén jelent meg, de még a magyar médiát sem rázta meg túlságosan. Csak a Recorder blog posztolta ki, és néhány rádió játszotta hébe-hóba. Hétfőn viszont megérkezett a videó linkje a Gawker-birodalomhoz is, ahol először a Gizmodón, majd a Kotakun nagyon beindult. Estére már úgy érkezett vissza Magyarországra, mint a magyar lány dala, ami megőrjítette a világot.

A legjobb ebben az, hogy nem azért tették ki, mert az ismerőseink, és azt gondolják, aranyos ez a kislány. Elolvasták a levelet és tetszett nekik

- mondja Csemer, aki hétfő estéje nagy részét azzal töltötte, hogy figyeli a reakciókat. Volt, hogy két percet beszélt telefonon, ezalatt négyezerrel nőtt a klip nézettsége a Vimeón. Lefekvés előtt azt látta, hogy 150 országból nézték meg a klipet. Valahol érthető, hogy enni is alig tudott utána.

“Kiteszünk egy hülye kis videót Budapesten, és idáig jut? Nem is hiszem el.”

Azt, hogy miért talált be ennyire a Parfüm, itt próbáltuk meg öt pontban megmagyarázni a sci-fi technológiától a társadalmi üzenetig. De hogy jutott el odáig a történet, hogy elment az ötven email a megfelelő blogokhoz?

boggie_1

A szépségideál manipulációja

Csemer Boglárkának tavaly jelent meg első lemeze. Magyarul és franciául is énekel, rendszeresen koncertezik, szerepelt például Fábry Sándor műsorában is. Arról tehát nincs szó, hogy a teljes ismeretlenségből tört volna elő. A klip ötlete nyáron született meg, és a magyarul és franciául is megírt dal szövegéből adódott, hogy a női szépségideál, és ennek manipulációja lesz a videó témája.

“A francia dalszövegből indultunk ki, ami elég konkrétan, és játékos formában pedzegeti ezt a problémakört. Megtetszett az a kihívás, hogy egyszerre tudunk egy klasszikus imidzsklipet készíteni úgy, hogy közben nagyon pontosan megfogalmazzuk azt, amiről a dal szól.”

Ezt mesélték a videó rendezői, Lőrincz Nándor és Nagy Bálint. Többféle koncepciót gyúrtak végül egybe, mire megszületett a felismerhetetlenségig photoshopolt lány története.

A forgatás még a legegyszerűbb volt

Boggie átalakulása a videón  valójában nem digitális trükkön alapul. Öt különböző alkalommal, őt ténylegesen átalakítva forgattak le jeleneteket, aztán ezeket fűzték össze. Ez utóbbi egyszerűnek hangzik, miközben négy hónapig, az eredetileg tervezettnél sokkal hosszabb ideig tartott.

“A legegyszerűbb fázis a forgatás volt, ott csak rögzíteni kellett a különböző stációkat. A különböző világításokban Boggie sminkje, és a frizurája is változott, hasonló dramaturgia szerint. A legkeményebb az utómunka volt, itt meg kellett tervezni a grafikai arculatot, animálni az átalakulásokat, illetve a hozzájuk tartozó kurzormozgásokat, amik együtt adták a szoftveres hatást.”

Boggie mindezzel nem számolt. Amikor augusztusban elkezdődött a forgatás, úgy volt, szeptemberre készen lesz a videó. Kissé ideges is lett a csúszások miatt, de menet közben derült ki, hogy egy apró mozdulat elkészítése is lehet négynapos munka.

“A koncepció az volt, hogy az ötféle felvételt (mindegyiken különböző erősségű make-up volt az arcán) változatos trükkökkel egymásba dolgozzuk azt imitálva, mintha élőben, egy photoshop-szerű felületen zajlana a folyamat.  Éles vágás csak egyszer fordul elő a klipben, de az is elrejtve egy gyors zoom mögé” - mondja Sánta Balázs, aki a vizuális effektusokért volt felelős.

Mindenki tökéletes

Az énekesnőre végül karikásabb szemeket és mesterséget bőrhibát is rajzoltak, hogy nagyobb legyen a kontraszt. A klip azzal kezdődik, hogy ezeket a módosításokat bontják vissza.

“Ha ehhez a dalhoz forgatunk egy olyan videót, amiben megyek a réten és fúj a szél, akkor nem érdekelt volna senkit.”

De miről szólt valójában ez az egész?

“A klip olyan társadalmi problémára hívja fel a figyelmet, ami igenis idegesíti az embereket. A nők kinyitnak egy újságot, és azt látják, hogy mindenki tökéletes, közben úgy érzik, hogy ők nem felelnek meg”

- mondja az énekesnő, az üzenet pedig a szöveg megértése nélkül is sokaknak átjött. “A perfekcionizmussal és a manipulációval nem lehet és nem is szabad felvenni a versenyt. Ez eltorzítja az emberek önképét. A nők rossz elvárásokat támasztanak magukkal szemben. A klip az elfogadásról szól. Az is te vagy, aki rosszul néz ki, és az is, aki a legjobban. Ennek elfogadása hosszú és rohadtul nehéz folyamat, de a végén annyira jó.”

De miért csak a nőkről beszél, a férfiakkal nem ez a helyzet?

“Gondolkoztam ezen, de nem ismerek ennyire hiú férfiakat.”

Érzelmi hullámvasút

Saját maga elfogadásában sokat segített neki Palya Bea, akihez rendszeresen jár “előadói és lelki fejlesztése.” Hogy mi ez? “Folyamatosan olyan helyzetekbe hoz, ahol nem érzem komfortosan magam, és ennek általában vagy zokogás, vagy nagy nevetés a vége. Egy érzelmi hullámvasút az egész, de segített elfogadni, hogy nem lehet mindig tökéletesen énekelni, és az is te vagy, akinek rossz napja van, az is, akinek közepes, és az is, amikor a legjobb formában vagy.”

boggie_2

Így sikerült elengednie a mindig tökéleteségre törekvő görcsölést is. “Ha rá vagyok görcsölve, hogy ki tudok-e hozni magamból egy hangot, akkor nem fog menni. Amikor nem foglalkozok ezzel, akkor tudom kihozni magamból.Szóval amikor mersz tökéletlen lenni, akkor áll egybe az egész és lesz tökéletes. Érdekes ellentmondás, de így van.””

Vagyis már nem is akar tökéletes lenni? A hiúság persze benne is megvan, ezért például a videó elején kicsit finomítani is kellett, amikor túl sok ráncot photoshopoltak rá.

“Ez hozzátartozik a showbusinesshez, de nem ez a lényeg. Addig érdekel, amíg tudom, hogy élményt kell nyújtani a színpadon, meg kell jelenni. Nézőként én is azt szeretem, ha az előadó a megjelenésében is kifejezi, hogy ő nem civil.”

Abban, hogy megismerte önmagát, hozzájárult az is, hogy érettségi után egy évig Franciaországban dolgozott bébiszitterként. “Annál jobb tanulópénz nincs, mint hogy egy évig anyuka leszel. Ha gyerekekkel vagy, akkor is sokat tanusz magadról.”

Így ráadásul megtanult franciául is annyira, hogy magabiztosan tud énekelni is ezen a nyelven. Angolul ez nincs meg, nem érzi annyira a szavak súlyát, ezért is nem készült angol nyelvű videó a Parfümhöz. Igaz, most olyan sokak kérik, hogy lehet, hogy elkészíti ezt is.

Mindezek után adja magát, hogy próbálkozik-e nemzetközi karrierrel. És hogy Magyarországon akar-e élni. “Turnézni szeretnék minél több helyen, de itthon szeretnék élni. Van most ez a kiköltözési hullám, de nem akarok újra mindent a létra aljáról kezdeni, távol a családomról és mindenkitől, akit szeretek. Azt látom, hogy sokan, akik kiutaznak, valójában nagyon magányosak.”

Elköltözés helyett mindig arra gondolt, az internet segít majd a nemzetközi karrierben. Ezen a héten tett egy nagy lépést ebbe az irányba.