Így spórolj a gyerekeden

gazdaság
2014 január 26., 10:32
photo_camera A kis Johnny nagyon szeret kartondobozokkal játszani.
Fotó: Hattie Garlick / Free Our Kids

Hattie Garlicknak elege lett abból, hogy a pénztárcája játékok számláival van tele. Kisfia, a most kétéves Johnny addig mindent megkapott. A gyerekszobájából már kifolytak a játékok a dobozból, de ő alig játszott bármelyikkel. Garlick utánanézett a dolgoknak. Arra jutott, hogy a brit háztartásokban 474 millió játék porosodik, vagyis minden britre hét darab, használatlan játék jut.

"Lehet, hogy véletlenül materializmusra nevelem a gyerekemet?" - merült fel benne a kérdés.

Az elhatározást tettek követték. Tavaly egy fillért sem költött játékokra, fizetett foglalkozásokra, gyerekfodrászra. Sem speciálisan a gyerekeknek szánt ételekre.

"2006-ban még nem is létezett olyan, hogy gyerekkész étel, most meg már 25,8 millió fontos, évente 23 százalékkal bővülő iparág" - írja.

A gyerekeknek szánt ételek helyett Johnny most azt eszi, amit a szülei. Pedig Johnny amúgy válogatós gyerek volt, talán ezért és az agyturbózó omega-zsírsavak szírénéneke miatt vásárolt korábban külön ételt a fiának. Aztán egy nap ugyanazt a pásztorpitét rakta a gyerek elé, amit maguknak főzött. "Semmi sem történt. Mármint Johnny kipiszkálta a ragúból a sárgarépát és tornyokat épített belőle, de nem volt hiszti" - írja.

Amióta nem főz külön a gyerekre, és nem költ külön az ételére, sokkal nyugodtabb. Még akkor is, ha netán visszautasítja az ételt. "Akkor a következő étkezésig eszik egy banánt."

Abban, hogy korábban vagyonokat költött a gyerekére, szerinte a bizonytalansága is szerepet játszott. Garlickék a rokonoktól távol élnek, nem volt, aki tanácsot adhatott volna nekik a gyereknevelésben. Így Garlick saját bevallása szerint a marketing áldozata lett. Állt a gyerekosztályon, kezében a tomboló csecsemővel, és megvett mindent, ami pasztel, és amiről azt állítják, hogy megnyugtatja a gyermekét.

A marketing pedig működik. 2013-ban egy gyerek éves nevelési költsége 1307 font volt Nagy-Britanniában, 58 százalékkal több, mint egy évtizede. Ebből évi 500 font megy el csak ruhákra. Amikor ezt olvasta, Garlick ruhacserepartikat kezdett szervezni a környékbeli szülőknek.

A következő lépés a fizetős szórakozás kiküszöbölése volt. Ebben segített, hogy Johnny élvezte a közös főzést, kertészkedést, de még azt is, ha csak átugrottak egy kávéra a szomszédba.

Fél év tapasztalatai alapján a kis Johnnyt nem viselték meg a változások. "Boldog és elégedett" - írja. És hogy mi lesz, ha lejár az egyéves kísérlet? Garlick szerint ha nem is fog napokat tölteni ruhacsere-oldalakon a tökéletes anorákot kutatva, azért reméli, hogy a tapasztalatokat tovább viheti. Miért költene játékokra, ha egy új játék talán ha percekre köti le a kis Johnnyt, miközben órákig képes várat építeni kartondobozokból.

Garlick a Telegraphban publikálta a cikkét. A kísérletéről blogot is vezet, azt itt olvashatja. Az egy év, amit vállalt, hamarosan véget ér, érdemes követni.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.