2013-14: Árodüsszeaiaia (egy szegény maori panaszai a Tescóban)

gasztronómia
2014 február 05., 15:02

Idestova három évtizede folytatok italozó életmódot, így érthető módon kiemelt figyelemmel követem a minőségi alkoholos italok árszínvonalának változásait. Különösen igaz ez a Tesco italkínálatának vonatkozásában (kapcsolatosan), mivel – budaörsi lakosságú lévén – egy Tesco a hozzánk legközelebb eső, és éjjel-nappal nyitva tartó közért, sokszínű italkínálata pedig sokszínű itakínálatot biztosít számomra.

E sokszínű italkínálat érdekes színfoltja a Tohu új-zélandi borászat néhány terméke. Az új-zélandi bortermelés üstökösszerű fejlődési pályát írt le az elmúlt évtizedekben, fejlettségére mi sem jellemzőbb, minthogy a világ legjelentősebb borexportőrei közé emelkedett. A szigetország borszőlőtermelése ugyan alig nagyobb, mint Magyarországé (2011-ben 189 800 tonna volt az új-zélandi, 176 000 tonna a magyar termelés), borexportja két nagyságrenddel haladja meg a miénket: 2012-ben Új-Zéland 1 milliárd dollárért (!!!) adott el bort a világban, míg Magyarország mindössze 69 millió dollárért (amerikai dollárról van szó). Ezek az adatok is jól mutatják, hogy a maorik minőség terén jóval előrébb tartanak, érdemes tehát ismerkedni a boraikkal.

A Tohu egyébként (egyébiránt) tényleg maori bor, az első olyan jelentős borászati üzem a szigeten, amely az őslakosok kezében van. Na most, a Tohu három bora, a Riesling (rajnai rizling), a Sauvignon Blanc (Új-Zéland ikonikussá vált fehérszőlőfajtája, annak ellenére, hogy francia) és a Pinot Noir található meg a magyar Tesco polcain.

A Tesco külföldi minőségi borkínálata szerény megfigyelésem szerint elég jó árértékarány-jellemzőket mutat, de a Tohu Riesling 5999 forintos palackára kissé meredeknek tűnt, ennyiért még elég jól kereső középosztálybeli magyar sem vesz tescós bort. Tavaly ősszel, a szokásos őszi borvásárban azonban 4330 forintra engedték le a Tohu 2010-es Riselingjének árát, ami jelentős árengedménynek tűnt akkor, de még mindig nem elég nagy ahhoz, hogy komolyan elgondolkodjon rajta az ember. Nem egészen egy hónap múlva azonban – valami karácsonyi akció – újabb árcsökkentés következett: 1990 forint lett a bor. Ennyiért már szóba jöhet. Viszont 2013-ban már a fejlett mobil információtechnológia korában járunk, mégis megereszt az ember egy Google-keresést úgy a pult mellől, mennyi az az annyi. A Wine Searcher szerint a 2010-es Tohu Riesling palackját 12 és 20 dollár közötti áron lehet beszerezni a világban. Tehát a 4330 forintos „kedvezményes” ár még bőven a nemzetközi átlagár (átszámítva kábé 4100 forint) felett volt, de 1990-ért már mindenképpen jó vétel.

tohu

Alig egy hónap múlva azonban váratlan fordulat következett: valami végkiárusítás-szerűség miatt 1390 (!!!) forintra csökkent az új-zélandi bor ára. Hoppá. A Rogán Antal-i dinamikájú riesling-rezsicsökkentés azonban ezen a szinten megtorpant, sőt, az árfolyam visszafordult a mélypontról, és január közepén egy újabb akcióban már újra a 4330 forintos, októberi áron adták. Itt tartunk most. De vajon mennyi lesz a Tohu-rizling ára egy hónap múlva? Érdemes-e még ezen az áron beszállni vagy inkább várjunk néhány hónapot?

A várható árfolyam megtippelésében segítségünkre lehet a technikai elemzés. A grafikonból látszik, hogy a mostani, 4330 árszint nagyon közel van a nemzetközi átlagárhoz, amely pedig a kezdeti (maximális) és a decemberi akciós (minimális) árakhoz képest körülbelül egy Fibonacci-szintet jelent, tehát elég erős támaszszintnek tűnik az ármozgásban. Ha ezt fölfelé áttöri a 2010-es Tohu Riesling, akkor valószínűleg nem áll meg az eddigi maximális, 6000 forint körüli árszintig. Az is lehetséges azonban, hogy erről a támaszszintről visszapattan, ebben az esetben a kétezer forint körüli alsó támasz foghatja meg.

Ja, a bor egyébként nem túl jó. Savanyú.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.