A lányoké rózsaszín

életmód
2014 február 09., 16:43

Tényleg vonatot veszel a zsebpénzedből? Lány létedre! Babával játszol?! Dehát te fiú vagy! Light Cola? Az a csajoké, igyál inkább Zerot, az férfias. Szagtalan dezodort veszel? Nehogy a fekete falkonosat válaszd nő létedre! A nemi szerepekhez kapcsolódó szokások és az ezt felerősítő marketingfogások születésünktől kezdve kijelölik, mit illik és mit nem illik választanunk akár ruháról, játékról, vagy a legegyszerűbb használati tárgyról van szó.

A lányoknak szánt termékek legyenek mindenekelőtt halvány rózsaszínűek. Esetleg priosak vagy lilák. Mert mindenki tudja, hogy a lányoknak ez tetszik. Egytől egyig mind arra vágynak, hogy pink világban éljenek, hogy csicsergő disneyhercegnők lehessenek, hogy kizárólag királykisasszonyokról meséljenek nekik, aztán felnőve Barbie-házba költözzenek. Ugye? Ugye nem?

Bármilyen hihetetlen is, minden gyerek egyéniség. Ha hagyjuk, hogy nyitottan nézzék a világot, mindennel játszani fognak a szerszámkészlettől a vonaton és babaházon át a színes pónikig, minden életre kelti a fantáziájukat. Mégis meglepően gyakori, hogy egyes termékeket értelmetlenül felcimkéznek hogy az lányos, illetve fiús, és egyazon bolt két sarkában egymástól biztonságos távolságban helyezik el, nehogy hibázz véletlenül, hogy nem a gyerek nemének megfelelő dolgot veszed.

A nemi nevelés a bölcsőben kezdődik. Lányoknak lányos ruhát! Enélkül még valaki fiúnak hihetne egy-egy kisbabát. Szégyen lenne, igazán… Rózsaszín rágóka is kell neki, mert a kéket biztosan a szájába se venné?

Gondoltad volna, hogy van rózsaszín építőjáték? Nem is egy! Még a legofigurák között sem könnyen talál az ember lánya kedvére való hőst, mert lánykarakterek semmi érdekeset sem csinálnak. A hétéves Charlotte pont ezt nehezményezte a játékgyárnak írt levelében.

Ágyneműt tessék, fiúknak űrhajós, lányoknak hercegnős. (Vigyázzunk, nehogy a lányunk is az asztronautásat akarja választani, Sandra Bullock és a valódi űrhajós nők el is süllyednének szégyenükben). A társasjátékokkal sem játszanak egyformán a gyerekek. Hogy élhetnének a lányok rózsaszín Monopoly, vagy pink Jenga torony nélkül?

Külön Kindertojás is kell, sőt, az M&M drazsé sem maradhat ki, ebből is fontos, hogy ne keveredjen össze a fiús a lányossal. Még a könyvkiadók is figyelnek erre, kifejezetten fiúknak és lányoknak szóló mesekönyvek készülnek.

Tényleg kellenek lányoknak szóló tudományos ismeretterjesztő eszközök és játékok? A pink földgömböt, laptopot és mikroszkópot szívesebben használják a lányok?

Azt hihetnéd, hogy a rózsaszín korszak és a kisfiús macsóság a kiskamasz korra elmúlik, a többség kinövi. Úgy látszik, elég sokan vannak, akik nem. Tényleg kell férfi papírzsebkendő, és női energiaital?

Szívesebben vesz a férfi füldugót, ha azzal reklámozzák, hogy dugja be tövig, és szívesebben veszi a nő, ha úgy adják el neki, hogy meghozza számára a szépítő álmot?

Számológép, golyóstoll, celluxtépő nektek is csak akkor kell, ha az kifejezetten lányoknak készült vagy rózsaszín?

Mit gondoltok, nem felesleges ez a nemekre összpontosító marketing? Ezzel nem azt sugalljuk, hogy minden, ami nem látványosan csajos, az eleve a fiúknak, férfiaknak készül? A lányos cuccok csak nekünk tűnnnek butábbnak, az eredeti lebutított másolatának? Szerintetek vicces, érdektelen, vagy netán zavaró, hogy ugyanolyan tárgyakból külön készítenek fiúknak és lányoknak, nőknek és férfiaknak szánt változatot?

Az ötletet a Buzzfeed cikkéből vettük.

További nőkkel kapcsolatos híreket, érdekességeket találsz a feminfo facebook oldalán. Tetszik?

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.