Egy recskamatyi menti meg Hajnal Tímeát

Igyekszem rövid lenni, a Megdönteni Hajnal Tímeát amúgy sem az az elgondolkodtatós film:

  • Teljesen korrekt, sőt sokszor kifejezetten szórakoztató romantikus vígjáték.
  • Bravúrokra azért ne számítson senki, ez is az Ikeában játszódik.
  • Február 13-tól a mozikban.

A Megdönteni Hajnal Tímeat c. film a játékfilmesként eleddig ismeretlen, reklámfilmesként viszont ismertebb Herczeg Attila rendező és társa, Csurgó Csaba forgatókönyvíró munkája. A duó ezelőtt a Mindenki boldog c. kisfilmben dolgozott együtt, a 15 perces opusz itt meg is nézhető.

A sztori röviden

Csurgó egy éve azt nyilatkozta, hogy Judd Apatow filmjeit (40 éves szűz, Felkoppintva) kedveli.

A bonyodalom, amibe a három volt osztálytárs kerül, illetve az élethelyzet, erősen hasonlít Apatow filmjeire: 33 éves, magukat még mindig hülyegyereknek képzelő férfiaknak kell dülőre jutniuk a nőkkel, hogy végre komoly férfiként folytathassák életüket.

Az alapsztori középpontjában egy lúzernek számító pasi, Horváth Dani (Simon Kornél) áll, akinek pár héttel saját esküvője előtt  sikerül 15 éves érettségi találkozóján összejönnie az országszerte ismert riporterrel, Hajnal Tímeával (Osvárt Andrea).

Az ominózus döngetés az érettségi találkozón

Csakhogy a ruhatárban kivitelezett aktust telefonjával felveszi az osztály legbunkóbb, legkreténebb tagja, Bögöcs (Szabó Simon), aki azzal zsarolja meg Danit és barátját, Gábort (Lengyel Tamás), hogy nyilvánosságra hozza a felvételt, ha nem hozzák össze Hajnal Tímeával, aki régen is és most is az osztály legdögösebb nője volt. Tímeának sem fenékig tejfel az élete, nárcisztikus és önző, ugyancsak ismert médiaszemélyiség férje (Kamarás Iván) csalja őt.

Ahogy azt a Móricka elképzeli

Minden a helyén van tehát, hogy egy mainstream, de élvezhető filmről beszéljünk. Csakhogy hiába klappol minden, valahogy az íz maradt ki az egészből. Talán azért, mert a rendező azt gondolhatta, a közönségfilm is olyan egyszerűen működik, mint a reklámfilm vagy a rezsicsökkentés.

Dani és Tímea.

Én mindig röhögök, amikor a magyar középosztály elképzeli a magyar középosztályt, a polgári stílt. Amikor minden hangsúly a látszaton van, akkor mindig kiderül, hogy a látszat csal, pontosabban magától mégsem működik. A jó kajafotó jól néz ki, csakhogy borzalmas az íze.

Többször zavarba jöttem például, amikor szinte ugyanazt a lakásbelsőt látjuk, pedig nyilvánvalóan több helyszínen forgott a film, de ha minden fehér és Ikea-szagú, akkor nehéz eldönteni, hol járunk, az ott élő karakterek miben különböznek egymástól. Ha ugyanabból ruhaboltból öltöztetik fel a fafejű apóst és a főhőst, akkor mi a különbség kettejük között?

Kamarás Iván a tükörben.

Ugyancsak tipikus reklámfilmes hiba, hogy a karakterek nem domborodnak ki, sokkal többet nem tudunk meg a szereplőkről, mint amit a fenti ismertetésben leírtam róluk.

De akkor miért írtam mégis, hogy szórakoztató a film?

Mert a dialógusok, a vígjátéki gegek, és nem utolsó sorban Szabó Simon karaktere annyira visszarántja a magyar valóságba a mozit, hogy a baszós-kúrós-recskázós poénokon végig lehet szórakozni.

A bunkóság hozza a formáját

Az is zseniális húzás volt az alkotók részéről, hogy Szabó végignarrálja filmet, márpedig ha van egy jó dumájú konferanszié, a legátlagosabb sportesemény is üdítő tud lenni. Emlékezzünk csak, mit dobott Jancsó-filmjein a Kapa-Pepe gegpáros. Ez most is bejött.

Bögöcs: bunkó, de legalább őszinte (Szabó Simon)

A magyar valóság a rosszfiún, Bögöcsön keresztül próbál beszivárogni a film reklámvilágába, miatta hisszük el, hogy akár Magyarországon is történhetne ez az egész.

Simon az egyetlen, akit nem a szponzorok öltöztettek, és akinek társadalmi háttere (pornómániás sunyi, autószerelő), a lambériás lakás, az ondófoltos melegítő és kanapé, a kopaszodó üstökre feltölt benzinkútnál kapható napszemüveg némi színt visz a filmbe.

A bunkó mellékszereplőből így lesz titkon főszereplő a film végére, aki nemcsak saját életét, de a két főszereplőét is megoldja. (Bögöcs az egyetlen, akinek a gyerekkorából is látunk flashbacket.) Mint a Csongor és Tündében a kretén Balga, aki végül ugyanoda jut, mint mesebeli ura, Csongor.

Bunkó és őszinte 2. (Szandtner Anna)

Emiatt simán megérdemelné, hogy megdugja Hajnal Tímeát, de akkor kárba veszne a film egyetlen valamirevaló tanulsága, amit ugyancsak ő, és nem a főszereplő von le a film végén Paul Coelho segítségével.

Jó/érdekes/zsigeri pillanatok még:

  • Amikor Bögöcs lepisálja a két jóbarátot.
  • Több csöcsös jelenet van a filmben (több mint a Coming Outban!), de nem, Osvárt Andreaé(i)t nem látjuk.
  • Kamarás Iván, a tévés karaktere, aki egy Szellő Istvánba oltott Bárdos Andrással díszített Pálffy István.
  • Dani leendő apósa építési vállalkozó. Emiatt egy váratlan jelenetben feltűnik az épülő debreceni (?) stadion, ahol valami olyasmi hangzik el: "Az ember mindig a tökéletességre törekszik."
  • De van egy másik obskúrus politikai utalás is a filmben, az ugyancsak kiválót alakító szőke kurva, Nikki (Szandtner Anna) meséli el. A sztori egy parlamenti képviselőről szól, aki fekete műbránerrel kúratta magát seggbe havonta egyszer.
  • A magyar lo-fi szcéna is feltűnik: Summer Schatzies szól az érettségi találkozón, de az Ivan & The Parazol is játszik egy számot.
  • Osvárt Andrea simán lehet az az új magyar filmdíva, aki sokkal lazább és érzékibb, mint Vajna előző protezsáltja, a mindig feszült Dobó Kata volt. (Vajnáék nem támogatták az eredetileg kiszemelt főszereplőt.)

Értékelés: 6/10

---

Megdönteni Hajnal Tímeát (előzetes)
Színes, magyar vígjáték, 105 perc, 2014
Rendező: Herczeg Attila, forgatókönyvíró: Csurgó Csaba, zeneszerző: Gulya Róbert, operatőr: Tóth Widamon Máté, producer: Tőzsér Attila, Ferenczi Gábor, vágó: Somogyi Csaba. Szereplők: Osvárt Andrea, Simon Kornél, Szabó Simon, Jordán Adél, Szandtner Anna, Lengyel Tamás, Szandtner Anna. Költségvetés: A Filmalap támogatása: 227 millió forint. Bemutató: 2014. február 13.