Igyekszem rövid lenni, a Megdönteni Hajnal Tímeát amúgy sem az az elgondolkodtatós film:
A Megdönteni Hajnal Tímeat c. film a játékfilmesként eleddig ismeretlen, reklámfilmesként viszont ismertebb Herczeg Attila rendező és társa, Csurgó Csaba forgatókönyvíró munkája. A duó ezelőtt a Mindenki boldog c. kisfilmben dolgozott együtt, a 15 perces opusz itt meg is nézhető.
Csurgó egy éve azt nyilatkozta, hogy Judd Apatow filmjeit (40 éves szűz, Felkoppintva) kedveli.
A bonyodalom, amibe a három volt osztálytárs kerül, illetve az élethelyzet, erősen hasonlít Apatow filmjeire: 33 éves, magukat még mindig hülyegyereknek képzelő férfiaknak kell dülőre jutniuk a nőkkel, hogy végre komoly férfiként folytathassák életüket.
Az alapsztori középpontjában egy lúzernek számító pasi, Horváth Dani (Simon Kornél) áll, akinek pár héttel saját esküvője előtt sikerül 15 éves érettségi találkozóján összejönnie az országszerte ismert riporterrel, Hajnal Tímeával (Osvárt Andrea).
Csakhogy a ruhatárban kivitelezett aktust telefonjával felveszi az osztály legbunkóbb, legkreténebb tagja, Bögöcs (Szabó Simon), aki azzal zsarolja meg Danit és barátját, Gábort (Lengyel Tamás), hogy nyilvánosságra hozza a felvételt, ha nem hozzák össze Hajnal Tímeával, aki régen is és most is az osztály legdögösebb nője volt. Tímeának sem fenékig tejfel az élete, nárcisztikus és önző, ugyancsak ismert médiaszemélyiség férje (Kamarás Iván) csalja őt.
Minden a helyén van tehát, hogy egy mainstream, de élvezhető filmről beszéljünk. Csakhogy hiába klappol minden, valahogy az íz maradt ki az egészből. Talán azért, mert a rendező azt gondolhatta, a közönségfilm is olyan egyszerűen működik, mint a reklámfilm vagy a rezsicsökkentés.
Én mindig röhögök, amikor a magyar középosztály elképzeli a magyar középosztályt, a polgári stílt. Amikor minden hangsúly a látszaton van, akkor mindig kiderül, hogy a látszat csal, pontosabban magától mégsem működik. A jó kajafotó jól néz ki, csakhogy borzalmas az íze.
Többször zavarba jöttem például, amikor szinte ugyanazt a lakásbelsőt látjuk, pedig nyilvánvalóan több helyszínen forgott a film, de ha minden fehér és Ikea-szagú, akkor nehéz eldönteni, hol járunk, az ott élő karakterek miben különböznek egymástól. Ha ugyanabból ruhaboltból öltöztetik fel a fafejű apóst és a főhőst, akkor mi a különbség kettejük között?
Ugyancsak tipikus reklámfilmes hiba, hogy a karakterek nem domborodnak ki, sokkal többet nem tudunk meg a szereplőkről, mint amit a fenti ismertetésben leírtam róluk.
De akkor miért írtam mégis, hogy szórakoztató a film?
Mert a dialógusok, a vígjátéki gegek, és nem utolsó sorban Szabó Simon karaktere annyira visszarántja a magyar valóságba a mozit, hogy a baszós-kúrós-recskázós poénokon végig lehet szórakozni.
Az is zseniális húzás volt az alkotók részéről, hogy Szabó végignarrálja filmet, márpedig ha van egy jó dumájú konferanszié, a legátlagosabb sportesemény is üdítő tud lenni. Emlékezzünk csak, mit dobott Jancsó-filmjein a Kapa-Pepe gegpáros. Ez most is bejött.
A magyar valóság a rosszfiún, Bögöcsön keresztül próbál beszivárogni a film reklámvilágába, miatta hisszük el, hogy akár Magyarországon is történhetne ez az egész.
Simon az egyetlen, akit nem a szponzorok öltöztettek, és akinek társadalmi háttere (pornómániás sunyi, autószerelő), a lambériás lakás, az ondófoltos melegítő és kanapé, a kopaszodó üstökre feltölt benzinkútnál kapható napszemüveg némi színt visz a filmbe.
A bunkó mellékszereplőből így lesz titkon főszereplő a film végére, aki nemcsak saját életét, de a két főszereplőét is megoldja. (Bögöcs az egyetlen, akinek a gyerekkorából is látunk flashbacket.) Mint a Csongor és Tündében a kretén Balga, aki végül ugyanoda jut, mint mesebeli ura, Csongor.
Emiatt simán megérdemelné, hogy megdugja Hajnal Tímeát, de akkor kárba veszne a film egyetlen valamirevaló tanulsága, amit ugyancsak ő, és nem a főszereplő von le a film végén Paul Coelho segítségével.
---
Megdönteni Hajnal Tímeát (előzetes)
Színes, magyar vígjáték, 105 perc, 2014
Rendező: Herczeg Attila, forgatókönyvíró: Csurgó Csaba, zeneszerző: Gulya Róbert, operatőr: Tóth Widamon Máté, producer: Tőzsér Attila, Ferenczi Gábor, vágó: Somogyi Csaba. Szereplők: Osvárt Andrea, Simon Kornél, Szabó Simon, Jordán Adél, Szandtner Anna, Lengyel Tamás, Szandtner Anna. Költségvetés: A Filmalap támogatása: 227 millió forint. Bemutató: 2014. február 13.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.