Az ötletet a múlt héten a teljes magyar internetet lázban tartó „33 magyar étel, amit az egész világnak ismernie és szeretnie kellene” című Buzzfeed-anyag szülte. Orbán Viktorral az élen egy egész ország kezdett el büszkén megosztani egy olyan „cikket”, amit egy a gasztronómiához vagy Magyarországhoz alig vagy inkább nem értő nő írt, és aminek a színvonala a Magyar Turizmus Zrt. legbénább szórólapjaiét alulról súrolta.
Ez a 33-as lista persze nem jutott volna el annyi emberhez, ha nem számol be róla a teljes magyar média (például a 444 is). Azon lehet vitatkozni, hogy ezzel a magyar újságírók a külföld véleményére annyira adó olvasóik igényeit szolgálták ki, vagy maguk is azt hitték, hogy ez valami érdekes és releváns anyag, a végeredmény szempontjából viszont mindegy.
Mi mindenesetre úgy döntöttünk, kipróbáljuk, a magyar média és annak fogyasztói tényleg nagykanállal megesznek-e mindent, amiről azt feltételezik, hogy azzal a Művelt Nyugat üzen nekünk valamit, mond rólunk véleményt és árazza be értékeinket.
Kísérletet terveztünk, amit nagyban megkönnyített a Buzzfeed működési modellje. A világ 139. leglátogatottabb oldalának egy része szerkesztett tartalom, a másikat viszont lelkes amatőrök csinálják. A két csoport által gyártott tartalmak gyakorlatilag csak abban különböznek, hogy míg az egyiknél a szerző neve mellett ott virít, hogy Buzzfeed Staff, a másiknál csak egy angol nyelvű figyelmeztetés van arról, hogy a Buzzfeed nem vállal felelősséget a felhasználó által létrehozott cikkecskéért.
Első lépésként a hasamra ütve kitaláltam a teljesen semleges Michael Lewis nevet, és regisztráltam a Buzzfeedre. A saját képemet nem rakhattam ki, nehogy egyből lebukjak ismerős újságírók előtt, így egyszerűen loptam egyet az internetről. Gyorsan kitanultam a Buzzfeed szerkesztőfelületét – ez senkinek sem tarthat tovább fél óránál, aki szerkesztett már blogot vagy bármilyen egyéb internetes tartalmat – majd nekiálltam összerakni az én kis cikkecskémet.
A témaválasztás egyszerű volt: ennek a csodálatos közép-európai országnak minden gyönyörűségét szerettem volna megmutatni a világnak, amely oly’ keveset tud hegyeink, völgyeink, városaink, falvaink és ünnepeink szépségéről. A szerkesztőségben gyorsan összedobtunk egy listát, én pedig megírtam a szöveget, amiben közepesen sikeresen küzdöttem meg a magam elé állított feladattal: egyszerre legyek hitelesen idióta és hitelesen angolszász. A képeket pedig egyszerűen összelopkodtam az internetről – a Buzzfeedet ez, legalábbis a felhasználók által gyártott tartalmak esetében, egyáltalán nem zavarja.
A munka munkának nevezhető részével gyorsan kész voltam,
így már csak azt kellett kitalálni, hogy harapjon rá a magyar média és a magyar médiafogyasztó a „17 legcsodálatosabb hely, amit meg kell látogatnod Magyarországon” című nagyon érdekes cikkre. Abban sajnos nem bízhattam, hogy a Buzzfeed felhasználói által generált napi több ezer cikk közül ezt valaki kiszúrja, így kénytelen voltam egy kis lökést adni a dolognak.
A mai médiapiacon alig van nagyobb érték, mint a virálisan (vírusszerűen) terjedő tartalom, mi itt a 444-nél például azokat a cikkeinket imádjuk, amiket ki sem kell tenni a Facebookra, máris megindulnak hódító útjukra. Olvasóink maguktól osztják meg a Facebookon és küldözgetik cseten és emailben ismerőseiknek. Ezt nevezzük „organikus” viralitásnak, és erre nem számíthattunk most. Ezért a kész anyagot március 5-én 16 óra körül kitettem mind saját Facebookomra, mind nyilvános Tumblremre, és mindkét helyen ugyanúgy kommentáltam: már megint mi ez a szar?
Valamivel könnyebb helyzetben voltam, mint aki ismeretség nélkül próbál bejuttatni valamit a magyar média vérkeringésébe. Egyrészt a Facebook-ismerőseim közt elég sok az itt-ott dolgozó újságíró, másrészt a Tumblremnek is egész sok olvasója van. Így nagyjából biztosak voltunk abban, hogy lesz, aki felkapja ezt a hihetetlenül érdekes és fontos cikket. És tényleg.
A meglepetést tulajdonképpen csak az okozta, hogy szinte tökéletesen eltaláltuk a hülyeség terjedésének forgatókönyvét.
Ami grafikonon összefoglalva így nézett ki:
Azt ugyan nem gondoltuk volna, hogy pont a Velvet ébred először. Náluk alig fél órával az én megosztásaim után kint volt a teljesen érdektelen Buzzfeed-anyagról tudósító hír, amelynek szerzője nagyon helyesen felhívta a figyelmet arra, hogy itt nem szerkesztett tartalomról van szó. A Velvetet a Cink követte, ahol a Michael Lewis profilképének eredetét megtaláló szerző szintén helyesen kamura gyanakodott, ám közben mégis kötelességnek érezte egy teljesen érdektelen hír közlését.
Közben az anyag szépen elkezdett terjedni a mezítlábas internetezők közt is, elsősorban a mindent verő Facebookon. Az igazán nagy lökés azonban akkor érkezett, amikor az Index címlapjának kitüntetett helyén és Facebookján kezdte el hirdetni, hogy “Ránk szállt a Buzzfeed”. A népszerű portál is megfogalmazott némi kételkedést a 17-es lista szerzőjének hitelességével kapcsolatban, de ismerve az internetező átlag olvasási szokásait, többségük biztosan el sem jutott a cikk végi figyelmeztetéshez.
Az Index is kirakta saját Facebookjára a saját cikkének ajánlóját, így gyakorlatilag garantálva annak megállíthatatlan terjedését. Alig egy nap alatt a Buzzfeedes anyagot 30 ezren olvasták el, és ezeknek a látogatóknak közel egyharmada az Index cikkéből átkattintva találta meg az én bugyuta szövegemet és a hozzá összelopkodott képeket.
Az Index brand ráadásul olyan hitelességet adott az anyagnak, hogy innentől kezdve a magyar újságírók mindenféle forráskritika nélkül vették át a buta és teljesen érdektelen listát. A Hír24 és a teljes anyagot szóról szóra lefordító Szeretlekmagyarorsag.hu szerzői már arra sem vették a fáradtságot, hogy figyelmeztessenek, ez nem az egyébként sem magas színvonalú újságírói munkájáról ismert Buzzfeed által szerkesztett anyag. A csúcsot azonban az Inforádió érte el, ők ugyanis a csütörtök reggel nyolcas hírek utáni lapszemlében simán beolvasták, hogy az Index arról ír, hogy a Buzzfeed arról ír, hogy disznóvágás, Ecseri, blablabla. (Sajnos erről hangfelvétel nincs, de itt elolvasható a szöveg).
A nagy, országos népszerűségű oldalak után jöttek a kis vidéki lapok, elsősorban olyanok, Szentendrétől egészen Pécsig, amelyek városát ráraktam a 17-es listára. Erre számítottunk, arra azonban nem, hogy a baranyai médiaháború részeként a madeinpecs.hu veszi a fáradtságot, és szétszedi a pecsma.hu anyagát a Buzzfeed-cikkről, olyan erős szavakat használva, mint „identitástolvaj”, és nem voltak restek még annak az ártatlan mexikói embernek is írni, akinek a képmását felhasználtam a cikkhez.
Miközben a magyar újságírók jól-rosszul azon dolgoztak, hogy a béna cikkem minél több emberhez eljusson, az olvasóik is egyre aktívabbak voltak. Mindenfelé, többek közt a Buzzfeeden is kommentelni kezdtek a listáról, tökéletesen követve a magyar kommentkultúra ilyenkor felbukkanó közhelyeit. Volt, aki büszke volt arra, hogy a hazájával foglalkoznak, volt, aki méltatlankodott, amiért az ő kedvence kimaradt a felsorolásból, volt, aki okoskodott, és persze volt, aki politizált.
A 444-nél gondolkodtunk azon, hogy tovább görgessük a cikket, és megpróbáljuk bejuttatni Vujity Tvrtko, Frei Tamás, vagy valami hasonló, a magyarság számára a világ dolgaiban iránytűként szolgáló celebritás oldalára, de végül erre már nem volt energiánk. A sztori egyébként is kifutotta magát, és a tanulságokat le lehet vonni.
(A történetnek egyébként van egy másik olvasata is: mi itt a 444-nél azt hisszük, hogy rohadt okosak vagyunk, pedig most is csak annyi történt, hogy nekem két munkanapom ráment arra, hogy más magyar honlapoknak, közvetlen versenytársainknak generáljak olvasottságot.)
(Lapzárta után érkezett a hír, hogy a Nők Lapja Café is ad Michael Lewis véleményére. A Buzzfeedes anyagunkat pedig már több mint 42 ezerszer töltötték le.)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.