Pópa a vérzivatarban

Távoli helyeken zajló bonyolult konfliktusokat az olvasók figyelméért küzdő média igyekszik egyetlen képbe desztillálni. Ha Fekete-Afrikában lövik egymást, akkor ez a kép egy vérben forgó szemű, legfeljebb 18 éves katona, nyakában egy rakás amulettel, amelyekről azt hiszi - tudjuk meg a képaláírásból -, hogy sebezhetetlenné teszik őt a leghevesebb golyózáporban is. Ha Izraelről van szó, a legegyszerűbb valamelyik ellenőrzőpontról mutatni képet, ahol állig felfegyverzett zsidó katonák motoznak lehangolóan hosszú sorban várakozó palesztinokat - a kép hatátosságán még lehet tekerni egyet, ha a szembenálló felek mind nők.

Amikor pedig Magyarországon rendeznek választásokat, a tuti megoldás valami népviseletes mámit lekapni.

Az ukrajnai balhé esetében a média nagy részét képekkel ellátó nyugati fotóügynökségek gyorsan rájöttek, mivel lehet a legjobban elmondani egyetlen fényképen, hogy mi van Európa keleti szélén: egy ortodox pópával. A hosszú szakállú, gyakran eszelős tekintetű, katonákat megáldó, barrikádokon nyomuló pópák kétségkívül jól néznek ki, és ez az, ami igazán fontos egy képszerkesztőnek, nem az, hogy az ortodox egyház embere mennyire reprezentálja az ukrajnai mindennapokat.

Sok évtizednyi szovjet ateizmus után Ukrajna, akárcsak a legtöbb kelet-európai ország, nem különösebben vallásos hely. Az ilyen kérdésekben kétes megbízhatóságú statisztikák szerint Magyarországnál valamivel többen vallják magukat hívőnek, de Ukrajna nagyon messze van a lengyel ájtatosságtól. A legnépszerűbb egyház természetesen az ortodox, de a lakosság alig valamivel több mint egynegyede tartja magát görögkeleti vallásúnak - közülük valamivel többen tartoznak az ukránbarát kijevi patriarchátushoz, mint ahányan az oroszokhoz húzó moszkvai patriarchátushoz. Hiába épültek az utóbbi években az újabb és újabb hagymakupolás temlpomok szerte az országban.

A hívők alacsony száma, az üresen kongó templomok azonban bonyolultabb képet festenének Kelet-Európáról, mint egy csapatait harcba vezető pópa. Az ő fotója azt meséli el, hogy Kelet-Európa a még mindig templomba járó, babonás népek hazája, akik mindent megtesznek papjaik, Kun Páter és Miroslav Filipovic parancsára, különösen, ha az a szomszéd legyilkolására szólítja fel őket a jóisten nevében. Az előző mondat egyes elemei egyébként akár még igazak is lehetnek,

a következő képek nagy része viszont egészen nevetséges.

A balhé még decemberben kezdődött Kijevben. És mit csináltak elsősorban a Majdanon Janukovics kormánya ellen tüntetők? Hát persze, hogy megáldatták magukat egy pópával. AFP PHOTO/ YURIY DYACHYSHYN
MIcsoda remek fotó december közepéről, amikor már élesedett a helyzet Kijevben! Az enyhén szakadt, nejlonzacskós pópa különösen jól mutat fényképen, hiszen nemcsak Kelet-Európa babonáit testesíti meg, hanem lepattantságát is. AFP PHOTO/ DMITRY SEREBRYAKOV
2013 december 27-e van Kijevben. A téren összegyűlt ukránok alapvetően krumplihéjak gyűjtögetésével töltik idejüket, amikor pedig az is elfogy, az ideiglenes sátraikban celebrált misére látogatnak. AFP PHOTO/ SERGEI SUPINSKY
Két szó: Andrej Rubljov. Nem baj, ha a kép fogyasztói nem ismerik Tarkovszkij csúcsművét, a lényeg, hogy átérezzék a fura maskarák és a vallásos pátosz misztikus együttesét AFP PHOTO/ SERGEI SUPINSKY
Egyféleképpen lehet még erőteljesebbé tenni a kelet-európai babonák és fegyverek gyilkos kombinációját: hóval. AFP PHOTO/ SERGEI SUPINSKY
Szláv: a nép, amely a pokol tüze ellen is imával veszi fel a harcot. AFP PHOTO / LEHTIKUVA / Antti Aimo-Koivisto
Kétféle pópát érdemes fényképezni: az izzó szemű Raszputyint és a jóságos Mikulást. Amennyiben az utóbbit választjuk, ne feledkezzünk meg a legfontosabb kellékekről, az ikonról és a rongyokba bugyolált nyugdíjasokról. AFP PHOTO/ SERGEI SUPINSKY
Kozákokat megáldó pópa? Már tényleg csak a megszálló csapatokat sóval és kenyérrel fogadó, szalagos fonott copfot viselő szőke kislány hiányzik. AFP PHOTO / ALEXANDER KHUDOTEPLY
Február közepe Kijevben. A politikai helyzet sokat változott két hónap alatt, de az ukránok még mindig miséznek a barrikádokon. AFP PHOTO/ ALEXANDER KHUDOTELPY
Keresztények harcolnak keresztények ellen, de ez senkit se zavarjon abban, hogy pópákat örökítsen meg klasszikus keresztes lovagként. AFP PHOTO/ SERGEY GAPON
Kelet-Európa: ahol a vallás bölcsődtől sírodig végigkísér. REUTERS/Shamil Zhumatov
A barrikádok mindkét oldalán hasonlóan (kevéssé) vallásos szlávok állnak, így mindkét oldalról kell ortodox pópákat mutatni. Mivel ebben a konfliktusban a rossz szerepét az oroszokra osztották, az ő pópáikat kicsit elszántabban és elszálltabban érdemes megjeleníteni. REUTERS/Shamil Zhumatov
Február végére egyre nehezebb volt újszerű képeket mutatni ukrajnai pópákról. Pópa Kamaz vízágyúval? Jöhet, olyan még nem volt! AFP PHOTO/ LOUISA GOULIAMAKI
Kelet-Európában a népek a legjobban azt szeretik, ha egy páncélozott jármű tetején muzsikálhatják ősi, keserédes, sírva vigadó melódiáikat egy pópa társaságában. AFP PHOTO/ LOUISA GOULIAMAKI
Bábuska + pópa + nejlonzacskó = kelet-európai szentháromság. AFP PHOTO/ LOUISA GOULIAMAKI
Március eleje a Krímen: minden bokorban gyanúsan orosznak kinéző, de jelöletlen egyenruhában feszítő katona lapul, Raszputyin-szerű pópa társaságában. AFP PHOTO / GENYA SAVILOV
Kelet-Európában a magas rangú katonáknak is nagyon fontos a vallás. AFP PHOTO/ VIKTOR DRACHEV
Nagyszakállú pópa gondterhelt arccal keresztet és kommunistaellenes feliratot tart Tarasz Sevcsenkó ukrán nemzeti költő sírjánál. Überelhetetlen. AFP PHOTO / GENYA SAVILOV
Koronavírus Hírek, háttér
Kapcsolódó
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.