Autózott már 1600-zal? 2016-tól elvi esélye lesz rá

közlekedés
2014 július 15., 06:30
photo_camera Richard Noble és a Véreb a farnborough-i légiparádén.

Egy Rolls-Royce sugárhajtómű és egy rakéta hajtja majd a Véreb nevű autót, amelyet Richard Noble a szárazföldi közlekedési korábbi gyorsasági rekordere építget. A projekt költsége 40 millió angol font. Vehetne kábé rajta 20 Bugatti Veyront, de ki akar 431-gyel döcögni, ugye.

Noble 1983-ban állított föl szárazföldi sebességi rekordot, a Thrust2 elnevezésű autóval: 1016 km/h-ás sebességet ért el. Tagja volt annak a csapatnak is, amely 1997-ben kétszer is megjavította ezt a rekordot, és második kísérletre végre meghaladta a hangsebességet. Egyébként ez a  jelenleg is fennálló rekord, a pilóta Andy Green volt, a végsebesség pedig néhány század híján 1228 km/h.

Az új csúcskísérlet pilótája is Andy Green lesz, a helyszíne pedig Dél-Afria, az időpont 2016. A Véreb két év múlva az 1000 mérföld óránkénti sebességet, tehát az 1609 km/h-t próbálja elérni. Ez elképesztő, majdnem 30 százalékos ugrás a korábbi rekordhoz képest, miközben az eddigi rekordjavítások többnyire 5-10 szézalékkal lépdeltek előre.

Noble most mutattata be a Vérebet a Farnborough Airshow-n. (A projektvezetővel készült interjút itt lehet megnézni.) A Rolls-Royce EJ200 Eurofighter sugárhajtóművet, egy rakétát és egy Cosworth Forma 1-es motort kombináló autó összesen 135 000 lóerős lesz, ez kábé 180 Forma 1-es autó összteljestménye. (A legerősebb piacon megvásárolható autó a már említett Bugatti Veyron, legújabb változata 1200 lóerős.) Noble azt is hozzáteszi, hogy az autó (vagy inkább röpképtelen vadászgép) tizenötször hangosabb lesz, mint egy felszálló Jumbo.

A brit légierő és több mint 200 cég részvételével indított projekt egyik fontos célja, hogy megismertesse az angol gyerekeket a mérnöki szakma szépségeivel, ezért erősen támaszkodik a brit iskolákra. Noble szerint összesen 5700 (!) iskolát vontak be a projekt tervezésébe, különféle vizsgálatokba.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.