Már megint a kockák kerestek 232 milliárdot

  • A Twitch.tv-n leginkább azt lehet nézni élőben, hogy emberek számítógépes játékokkal játszanak.
  • Jaj, videojáték? Akkor ez csak a hülye kockákról szól!
  • Ühüm.
  • A Twitch nagyobb forgalmat bonyolít Amerikában, mint a Facebook.
  • Most 970 millió dollár készpénzért veszi meg őket az Amazon.

A Twitch felvásárlásáról már hónapok óta mentek a pletykák. A világ legnagyobb tech cégei, a Yahoo, a Google, a Microsoft és az Amazon álltak sorba, hogy olyan felfoghatatlan összeget fizessenek a vállalkozásért, amilyet Magyarországon szinte csak a Nemzeti Bankban tapsolnak el.

A felvásárlás miatt BBC egyik hírműsora is foglalkozott az oldallal. A riport első mondatat így hangzott:

"Ki akarná azt nézni, hogy kamaszok egész éjjel kattogtatják a videojátékaikat?"

Ennél leereszkedőbb és ostobább hozzáállást nehéz elképzelni. Különösen, hogy a válasz az:

Mindenki.

A Twitch-et a legfrissebb, nyári adatok szerint havonta 55 millió ember nézi. Öt és fél Magyarországnyi ember, átlagosan másfél órát. Többen, mint az amerikai kábeltévé-csatornákat.

De tényleg, mit lehet ezen nézni?

A videojáték alsó hangon 100 milliók hobbija. Van, aki csak néha játszik, és béna benne. Van, aki sokat, és iszonyú profi. A legtöbb játékot lehet többen játszani, egymás ellen.

Olyan ez, mint a foci. Mindenki el tud rugdosni egy labdát, és még élvezi is. A legtöbb ember pedig, aki a haverjaival focizgat, az imádja nézni, ahogy az igazi profik játszanak.

Márpedig a jelentős e-sport-bajnokságokat a Twitch közvetíti. Ahogy a brazil vb-re milliók voltak kíváncsiak, úgy a nyári The International nevű bajnokságot is nagyon sokan nézték. Ezeken az eseményeken már nem szarral gurigáznak, a mostani összdíjazás 10 millió dollár felett volt.

A versenyközvetítések a legnépszerűbbek a Twitch-en. Olyan, mintha egy pókerbajnokságot nézne valaki. Ott sem az az izgalmas, hogy milyen magasra ugrik Daniel Negreanu, hanem az, hogy milyen okosan játszik. Hogy ugyanazt a játékot ő mennyivel okosabban játssza, mint én. A milliós díjak miatt pedig tényleg van feszültség, a győztes mennybe megy, a vesztes összeomlik. És ez ugye már maga jó televíziózás.

De nem csak a nagy versenyek, sőt, nem is csak a versenyszerűen játszható játékok mennek a Twitch-en.

Ez egy alapvetően interaktív műfaj, két ember játéka még ugyanazzal a játékkal sem ugyanolyan. Akinek egy játék a hobbija, az szívesen nézi, hogy más mit hoz ki ugyanabból. Különösen, ha a játékosnak nagy kreatív szabadsága van, mint például a Minecraftban.

És iszonyú sokat számít a játékos, a streamelő személye is. Ennek a műfajnak megvannak a sztárjai, akik mondjuk nagyon vicces dolgokat mondanak játék közben, és emiatt szinte mindegy, hogy mit csinálnak, jó őket nézni.

MANvsGAME című sorozat adásait, ami kb. abból áll, hogy Jayson Love felhúzza magát, hogy túl nehéz egy játék, összesen 42 millió alkalommal nézték meg. Egy másik népszerű streamer, Sean Plott felkerült a Forbes magazin legbefolyásosabb szórakoztatóipari személyiségeket rangsoroló listájára.

Nagyon megéri

Nyilván bármit, amit 55 millió ember néz havonta teleraknak hirdetéssel. A Twitch fő bevételi forrása ez, a közvetítések előtt és közben lejátszott hirdetésekért kapott pénz. Az oldal ingyen nézhető , de elő is lehet fizetni, pár dollárért megúszni a reklámokat, és pár kényelmi szolgáltatás is van a csomagban.

Nem csak az oldal üzemeltetői keresnek, hanem a játékosok is.

A reklámokért a Twitch-nek fizetett pénz nagyon pici részét megkapja, aki a videót (közvetítést) csinálja. Lejátszásonként csak minimális összegről, fillérekről van szó. De ha valaki jól csinálja, és minden nap tíz-, vagy százezrek nézik, amit játszik, akkor abból szép pénzt össze lehet szedni. Egy népszerűbb játékos, nap 5-6 óra közvetítéssel évi 40 ezer dollár (~10 millió forint) körül keres. És most azokról beszélünk, akiknek szórakoztató a szövegük, nem a profi versenyzőkről. Azok ennek a többszörösét keresik.

A belépési küszöb nagyon alacsony, gyakorlatilag egy számítógép és egy mikrofon kell, hogy belevágjon az ember.

A rendszer azért működik hatékonyan, mert minden szereplő motivált.

  • A játékos jó tartalmat kell, hogy csináljon, mert akkor nézik sokan, és kap jó pénzt.
  • A Twitch szinte ingyen kap tartalmat, amire sokan kíváncsiak, így jól tudja értékesíteni a reklámokat, és neki "csak" az infrastruktúrát kell biztosítani.
  • A hirdetők egy jól célozható, vásárlóképes közönséget érnek el olcsón, és csak egy szereplővel kell megállapodniuk, nem pedig minden egyes tartalomgyártóval (játékossal) külön-külön.

Nem látni a tetejét

A Twitch-et csúcsidőben többen nézik, mint a CNN-t, az MSNBC-t, sőt júliusban már az MTV-t is lenyomták egyszer nézőszámban. A látogatottság tavaly óta megduplázódott, és nem látszik, hogy ennek hol a teteje. A tévék mostanáig ignorálták a játékokat. Először a nyári International kupáról tudósított Amerikában az ESPN sportcsatorna, egész pontosan az online ESPN3.

Azzal együtt, hogy a tévések, főleg a sportcsatornák hülyék, hogy egyáltalán nem foglalkoznak az esporttal az tény, hogy itt a közönség nagy része már nem néz tévét. Hiába adna a CNN élőben a Leauge of Legends kupákat vagy Hearthstone meccseket , azokat mindenki gépen nézi. Ráadásul a tévés közvetítés baromi drága, miközben a Twitch egyik nagy ereje, hogy fillérekért készül a tartalom.

Amerikában minden internetes forgalom 1,8 százalékát a Twitch adja. Ők a negyedik legnagyobb adatforgalmú oldal a Netflix, a Google és az Apple után. A Twitch forradalmát az egyre nagyobb és olcsóbb sávszélesség tette lehetővé. Könnyen el lehet képzelni, hogy a sávszélesség és az adatforgalom egyre olcsóbb lesz, a Twitch pedig ezzel együtt tovább növekszik majd.

Az én pénzemet fogadjátok el! Ne, ne az övét, az enyimet!

Ezek után nem csoda, hogy a legnagyobb cégek ölték egymást, hogy felvásárolhassák a vállalkozást. A Twitch-be az indulás óta több körben 43 millió dollárt fektettek különböző kockázati tőkealapok, amik a mostani 970 milliós eladással betegre keresték magukat. Piaci hírek szerint a Google az Amazonhoz hasonlóan 1 milliárd dollárt, a Yahoo 1,5 milliárdot ígért a cégért. A Microsofttal is tárgyaltak, de velük állítólag nem jutottak túl messzire.

Mindegyik lehetséges vevőnek megérte volna a Twitch, de az Amazonhoz tényleg passzol az oldal.

Az ő fő üzletük ugye az elektronikus kereskedelem. Rengeteg játékot árulnak, konzolokat és más elektronikai cikkeket is, amikre a Twitch havi 55 milliós bázisa vevő lesz. Egy csomó új játékról szóló közvetítést, tesztet azért néznek sokan, hogy eldöntsék vásároljanak-e. Ha minden ilyen adás mellett ott lesz egy amazonos link, amin egyből meg lehet vásárolni a játékot, az nagyon jót fog tenni az eladásoknak.

Ha a userek csak egy kis részét rá tudják venni, hogy csináljanak maguknak egy Amazonos fiókot, akkor rengeteg értékes adathoz jutnak a felhasználói szokásokról.

Az Amazon nem rég kezdte kiépíteni saját reklámhálózatát, amihez nagy segítség lesz a Twitch, és most kezd igazán komoly szereplővé válni a Netflix és a Hulu mellett az online videó piacon, amihez szintén passzol a Twitch.

(NewYorkTimes, Techcrunch, TotalBiscuit, Bloomberg, SeekingAlpha, TheVerge, stb.)