Űrliftet építene egy japán cég 2050-re

Az Obayashi vállalat nagyravágyó terveit most jelentették be. Nem kapkodják el a dolgot, negyven évet szánnak a munkálatokra. Ha pedig sikerrel járnak, az gyökeresen forgatná fel az űrutazást, egy ember feljuttatása ugyanis századannyiba kerülne, mint a jelenlegi, rakétás módszerrel.

És akármennyire is bizarr, scifiből kipattan dolognak tűnik mindez, egy 2012-es tanulmány már arra jutott, hogy az űrliftek tudományosan kivitelezhetőek, a szuperstrapabíró szén nanocsöveknek hála.

(via Obayashi Corporation)

A probléma ott kezdődik, hogy elég hosszú nanocsövet gyártsanak ahhoz, hogy felérjen az űrbe. Jelenleg ugyanis a cég saját bevallása szerint 3 centiméter hosszú csövet tudnak előállítani. Ezért japán kutatók sora a meghosszabbítás lehetőségein dolgozik, az országban még tudományos versenyt is kiírtak erre a feladatra. A cég vezetője, Yoji Ishikawa szerint 2030-ra meg fogják oldani ezt a problémát.

Amíg a csövek el nem készülnek,a Kanagawa egyetem tudósai már olyan robotautókon dolgoznak, amik képesek lesznek 96 ezer kilométernyire (a Hold-Föld távolság negyede) eljutni az űrbe.

A rakéta meghajtású űrhajókra persze a jövőben is szükség lenne, a távolabbi utak megtételéhez, de ezek akár a keringési pályákról is indíthatóak lennének, komoly üzemanyagot megspórolva, ha nem kéne minden alkalommal kitörni a Föld gravitációs mezőjéből.

A lift egyben lehetőséget teremthetne az űrturizmus felfuttatására: bármennyire is óriási élményről van szó, egyelőre kevesek megfizethetetlen kiváltsága a körbenézés a világűrben.

Ishikawa is tudja, hogy sok van még hátra addig, és szerintem egy cég nem is lesz képes ezt kivitelezni, egy ekkora projekthez nemzetközi összefogásra lesz szükség. (ABCScience Alert)

Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.