Egyetlen középosztálybeli barát már óriási húzóerőt jelent a kitörésre egy roma tanulónak

életmód
2014 december 11., 11:55

Civil szervezetek, vállalatok és sajtótermékek vesznek részt a Roma Sajtóközpont által életre hívott kampányban, hogy felhívják a figyelmet arra, hogy a roma és nem roma gyerekek együtt tanulása mindenki számára előnyös

és hosszútávon az egyetlen kifizetődő megoldás.

A kampány nemcsak a most parlamentre elé kerülő törvényről szól, hanem a cél az is, hogy a szegregáció társadalmi és gazdasági veszélyeire felhívja a figyelmet.

Olyan szereplők fognak a közeljövőben egy-egy rövid üzenettel felbukkanni, mint Kállai Ernő volt ombudsman, Dinók Henrietta MTA kutató, Gulyás Erzsébet építész, Sőregi Tibor gyárigazgató, Lakatos Béla fideszes polgármester és Mágó Károly riporter. 

A kampány mögé olyan kutatásokat is beemeltek, mint például a Tárki Életpálya kutatása, ami magyarországi roma és nem roma diákok középiskolai pályafutását és egyetemi továbbtanulási esélyeit vizsgálta. A reprezentatív vizsgálatban egy teljes korosztályra koncentráltak, akik 2006-ban kezdték meg középiskolai tanulmányaikat. Életútjukat egészen 2012-ig követte nyomon a felmérés.

A kutatást Hajdu Tamás, Kertesi Gábor és Kézdi Gábor készítették, a teljes szöveg itt elolvasható.

És az derült ki ebből, hogy egyetlen középosztálybeli barát már óriási húzóerőt jelent a kitörésre egy roma tanulóknak.

  • A 2006-ban középiskolába beiratkozott évfolyam nem roma tanulóinak közel 10 százaléka nem szerzett középfokú végzettséget, míg a roma tanulóknál ez az aránya közel 50 százalék.
  • Az érettségit szerzők aránya a nem romák között 75 százalék, a romák között 24 százalék. Egyetemi tanulmányait pedig a romák csupán 5 százaléka kezdi meg, szemben a nem romák 35 százalékos arányával.
  • A középiskolai sikerességben és továbbtanulásban különbségek erősen összefüggenek a középiskolát megelőző időszakban felhalmozódott lemaradásokkal. A kutatók azonban megfigyelték, hogy a roma tanulóknak még akkor is kiugróan magasabb lemorzsolódási esélye, ha egyébként hasonló háttérrel és iskolai eredménnyel érkeznek a középiskolába.

alsosok1_felirattal

A tanulmány kitér arra is, hogy a lemorzsolódási különbséget a kortárs kapcsolatokban meglévő alapvető különbségek okozzák.

Az eltérő társadalmi státusú társadalmi csoportok közti kapcsolatokat kutató network-szakirodalom egy fontos eredménye szerint a csoportközi kapcsolatok, és még inkább a barátságok védőfaktorként működnek, és átsegíthetik a nehezebb helyzetben levő, alacsonyabb státusú csoportok tagjait a sorsdöntő pillanatokban.

A kutatásban részt vett fiatalok esetében egyetlen egy magasabb státusú barát hatása akkora volt, hogy a lemorzsolódási arány kevesebb, mint harmadára csökkent.

A lemorzsolódásnak leginkább kitett, gyenge tanulmányi teljesítményű roma fiatalok aránytalanul nagymértékben elszigeteltek a kortárscsoportjukon belül a "sikeres",  azaz a középiskolát elvégezni képes fiataloktól.

A különböző összehasonlító felmérések (IEA, PISA) rámutattak, hogy a tanulói teljesítményeket vizsgálva jelentősek az iskolák és osztályok közötti különbségek. A szelekciós folyamatok pedig elsősorban a tanulók szociális háttere alapján mennek végbe. A vizsgálatok bizonyítják, hogy a tanulók közötti válogatás jelentősen csökkentheti az iskolarendszerek hatékonyságát is.

felsosok_felirattal

Az iskolai szegregáció ezért még azon kevés roma diák későbbi pályafutására is károsan hat, akik a túlnyomórészt rosszul felszerelt és szaktanári hiánnyal küszködő roma többségű iskolákból jó tanulmányi eredménnyel kerülnek középiskolába.

Mindez pedig gazdasági szempontból is fontos

A Világbank 2010 szeptemberében publikált jelentése megállapítja: „a romák teljes körű munkaerő piaci integrációja egyes országok esetében jelentős, mintegy évi 0,5 milliárd euróra becsülhető gazdasági előnyökkel járhat.

Növelné a gazdasági termelékenységet, csökkentené az állam által fizetett szociális támogatás összegét és növelné a jövedelemadóból származó bevételeket, ha a romák nagyobb mértékben lennének jelen a munkaerőpiacon. Ez azonban integrált oktatás nélkül kivitelezhetetlen.

A kampányban a TASZ (Társaság a Szabadságjogokért), NEKI (Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Jogvédő Iroda), Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány (CfCf), ERRC (European Roma Rights Center), REF (Roma Education Fund), Romaversitas, Roma Sajtóközpont, Helsinki Bizottság, Polgár Alapítvány, Romani Platni, Autonómia Alapítvány, Bagázs Közhasznú egyesület, Ide Tartozunk! vesz részt.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.