A francia Charlie Hebdo hetilapnak korábban is meggyűlt a baja az iszlám hit radikális követővel. 2011-ben megjelentettek egy Mohamed prófétával foglalkozó különszámot, és emiatt Molotov-koktélokat dobtak a szerkesztőség épületére. Ez persze nem mérhető a szerdai támadás brutalitásához, melyben a lap 10 alkalmazottját és 2 rendőrt gyilkoltak meg feltehetően iszlám szélsőségesek, akik azt kiabálták, hogy megbosszulják a prófétát és hogy Allah hatalmas.
Azonban - ahogy a Quartz cikke figyelmeztet - a Charlie Hebdo egyáltalán nem volt annyira iszlámellenes, mint amennyire vallás- és társadalmi intézmény-ellenes. A lap karikatúráiban és szövegeiben mindvégig védte az
„istenkáromláshoz való jogot”.
(Egyébként ez is a szerdán meggyilkolt egyik karikaturista, Bernard Velhac mondása volt.)
Stéphane Charbonnier, a lap másik, szintén szerdán meggyilkolt munkatársa pedig 2012-ben a Spiegelnek adott interjújában azt mondta, hogy ugyan minden héten publikálnak karikatúrákat, de az emberek csak akkor értelmezik ezeket hadüzenetként, amikor a próféta személyéről vagy a radikális iszlámról szólnak.
2011-ben a Mohamed-különszám körüli felháborodás idején arról beszélt a lap egyik szerkesztője, hogy a lapot 13-szor perelték katolikus szervezetek, de csak egyszer muszlimok.
A kontraszt érdekében a Quartz közölt néhány Charlie Hebdo-címlapot, ami kifejezetten a keresztény vallást vette célba.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.