35 ezer kilométeres útra indul az idén a Solar Impulse 2 nevű repülő, amelyet nem kerozin hajt, hanem a Nap. A gép a tervek szerint nettó 500 óra alatt ér Abu Dzabiból Abu Dzabiba (csak közben megkerüli a világot), ami hetven kilométeres óránkénti átlagsebességet jelent.
A 2,3 tonnás, tehát egy megrakott nagyobb személyautóval megegyező tömegű, 72 méter szárny-fesztávolságú (ez viszont nagyobb, mint a 757-es Jumbóé) repülőgépet svájcban fejlesztették, nagyrészt az ipari automatizálásban ugyancsak járatos ABB segítségével. Innen szállították darabokban - repülővel - az Arab félszigetre, ahol újra összerakják a rajt előtt. Ha igazán méregzöldek lennénk, most azért szomorúan csóválnánk a fejünket: a logisztika összességében irgalmatlan mennyiségű hagyományos fosszilis üzemanyag elégetésével járt és jár majd.
Hiszen természetesen (és itt a csúsztatás) ezt a húsz napot nem egyhuzamban repüli le a gép. A leghosszabb levegőben töltött etap ugyan öt napnál is tovább fog tartani, ami az egyszemélyes fülkében ülő pilóta számára nagyon durva kalandnak ígérkezik, de a gép összesen tíz le-felszállással, szakaszonként teljesíti majd a távot. A projektet márciustól augusztusig, öt hónap alatt zavarja le a hatvanfős támogató csapat és a két, egymást váltó pilóta, Bertrand Piccard és André Borschberg.
A vállalkozás honlapján folyamatosan követhető a felkészülés és majd a repülés. A szervezők támogatásokat is gyűjtenek: aki akar, örökbe fogadhat egy-egy napelem-cellát a 17 ezerből a repülő testéről. A napelemek lítium-ion akkut töltenek, innen kapja az energiát a négy villanymotor.
A Solar Impulse 2 első repülése. Kéretik megfigyelni a már levegőben lévő gépet utolérő biciklist 0:30-nál!
És hogy miért pont Abu Dzabi lesz a napelemes repülés indítási és fogadópontja? A pilóták nyilatkozata igen meglepő:
„... Abu Dzabi az újrahasznosítható energiaforrások tekintetében kompetenciaközpontak számít, illetve a Solar Impulse az első napenergia-meghajtású gép Föld körüli repülőútja során bemutatja majd a tiszta energia nagy horderejű alkalmazásait”- jelentette ki Bertrand Piccard. André Borschberg így folytatta: „Azért esett a választásunk erre a helyre, mert az éghajlata, az infrastruktúrája és a tiszta technológiák iránti elkötelezettsége miatt a legjobb és legalkalmasabb indulási pontnak tartjuk a Föld körüli repülés szempontjából.”
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.