Egy vallomás az elején: borzasztóan zavar minket, ha a nőket (úgy általában) felületesnek, butának tartják, az pedig különösen, ha erre hivatkozva silány dolgokat próbálnak nekünk eladni, mondván, jó lesz nektek ez is, hiszen látjátok ti is, nők milliói imádják, sőt, egymást tapossák érte.
Ugyanakkor az is böki a csőrünket, hogy jellemzően férfi kritikusok mondják meg erről is, hogy ez egyszerűen hülyeség. Legyen szó könyvről, filmről, arról, hogy milyen lenne egy élhető város női szemmel, vagy mik foglalkoztatják a nőket. Nőcis hülyeség, mi más.
Nem olvastuk könyvet, sőt, a filmet sem fogjuk megnézni, ellenben iszonyatos mennyiségű cikket olvastunk mindkettőről. Ha csak a bevezetőket futottuk is át, már akkor is jóval részletesebben infomálódtunk volna, mint akartunk, de mi voltunk olyan felelőtlenek, hogy egész eszmefuttatásokat követtünk a témában. De minek?
Nem bántjuk a rajongókat, vagy a filmkészítőket sem, mert minek. Nem gondoljuk, hogy sportértéke lenne még egy cikkben szidni a Szürke Ötven Árnyalatát (továbbiakban SZÖÁ), hiszen nyilván nem nekünk készült. Sok ilyen dolog akad a világban, és azokról sem írunk.
Egy, azaz egyetlenegy kérdés azonban foglalkoztat minket a jelenség kapcsán, és ez mindeddig megválaszolatlanul maradt.
Milyen hiányt tud betölteni egy állítólag ennyire rossz valami, hogy ilyen döbbenetesen sokan kíváncsiak rá?
Nem gondoljuk, hogy őrülten veszélyes lenne a SZÖÁ-kultusz, bár arről is jó sok cikk született, hogy a könyvsiker óta több több szexbaleset történt, mint korábban. (Leginkább bilincskulcsok vesztek el, értékes energiákat elvonva a világ vonuló tűzoltóitól.)
A könyvben bemutatott, cikkek során keresztül elemzett párkapcsolati asszimmetriát sem érezzük különösebben fenyegetőnek, egyrészt mert úgy tippeljük, hogy a SZÖÁ közönsége jellemzően nem még könnyen befolyásolható tinilányokból áll, másrészt pedig elég szomorú, de alig van olyan kasszasikert hozó filmes vagy könyvben megírt történet, ami ennél kiegyensúlyozottabb lenne.
Egyébként is, mindkét szempontból jóval gázosabb a Szépség és a szörnyeteg története ami már az óvodások számára is feldolgozásra került, és legfrissebb filmváltozata főszerepét maga az ENSZ Nőszervezetének arca, Emma Watson játssza majd. Ő is van akkora feminista, mint Beyoncé, aki viszont a SZÖÁ főcímdalát énekli. Van az pénz.
Mit tud ez a történet, hogy akármilyen is a kivitelezés, Magyarországon utoljára tíz évvel ezelőtt egy generációs kultfilm folytatása, a Sith-ek bosszúja tudott csak ennél több, kétszázezer embert bevonzani már első héten a mozikba?
Szerintünk - a félelmetes marketinggépezet dübörgésén túl - nagyon egyszerű a válasz (és nem, így sem az, hogy a nők szeretik a szart is, ha jól adják el nekik):
A Szürke ötven árnyalata szerintünk nem más, mint maga a női pornó.
Szerintünk semmivel sem lehet igénytelenebb, vagy színvonaltalanabb a történetvezetése, vagy a karakterek kibontása, mint bármely más pornó/erotikus könyvé, vagy filmé, ezen fanyalogni értelmetlen. Kigúnyolása (hahó, mamipornó becenév) csak egyet jelez: a nők tömegigényén jól esik elviccelődni, még akkor is amikor a kassza csengése lefagyaszthatná a gúnymosolyt az arcokról és elgondolkodtathatna, vajon mit találtak el ezzel ennyire.
Az, hogy az egyetlen női igényekre reflektáló pornótörténet ráadásul pocsékul is van megírva/vászonra álmodva, az megint egy dolog, de biztosak vagyunk benne, lehet ilyenből jobb.
További nőkkel kapcsolatos híreket, érdekességeket találsz a feminfo facebook oldalán. Tetszik?
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.