18 légcsavaros elektromos-hibrid repülőt épít a NASA

villanyrepülő
2015 március 29., 20:50

Először arra gondoltam, hamar jött az áprilisi tréfa a NASÁ-tól. Külön gyanús volt, hogy pont 18 légcsavart szerelnek egy KAMIONRA, hogy így teszteljék az elektromos meghajtású repüléssel kapcsolatos ötletüket. 18 propeller, érted, mint a 18 kerék a klasszikus amerikai nyerges szerelvényeken - engem ugyan át nem vertek!

De úgy néz ki, nem is akarnak átverni. A Leading Edge Asynchronous Propeller Technology (LEAPTech) projektben a NASA azt vizsgálja, hogy a repülőgépek szerkezetének és hajtóegységeinek szorosabb "összetervezése" milyen környezeti, biztonsági és gazdaságossági előnyöket hozhat a jövőben. A kísérletben kezdetben egy szénszál-erősítéses műanyag szárnyat és a ráerősített 18, külön-külön szabályozható működésű, külön villanymotorokkal, lítium-vas-foszfát akkumulátorról hajtott légcsavart tesztelik. Mégpedig úgy, hogy kb. 110 km/h sebességgel szaladgál majd velük egy kiszáradt tómederben egy szép csőrös kamion:

Fotó: Joby Aviation
photo_camera Fotó: Joby Aviation

A szerkezetnek neve is van: Hybrid-Electric Integrated Systems Testbed (HEIST). A lényeg a hibrid szón van: természetesen (sajnos) egyelőre nem arról van szó, hogy a repülőgépek hamarosan kerozin vagy benzin nélkül repülnek és konnektorba kell őket dugni leszállás után. Ahogy a hibridautók képesek elektromos energiává alakítani és elraktározni a lassítások, fékezések energiáját, a NASA sok kis propellere is képes energiát visszatölteni a pufferakkumulátorba a süllyedések-lassítások során a légcsavarokon ébredő erők átalakításával. Ezt az energiát aztán újra fel lehet használni, ha emelkedni, gyorsítani kell. Pont ezért száguldoznak majd a kísérleti szárnnyal ide-oda: hogy optimalizálhassák a töltéssel kapcsolatos állásszögeket, vezérlési beállításokat.

Fotó: NASA
photo_camera Fotó: NASA

Ha úgy látszik, hogy ennek az egésznek van értelme, akkor a NASA egy olasz kisrepülő átépítésével folytatja majd a kísérletet. Ha pedig a repülő eredeti motorjaival és az új, soklégcsavaros megoldással végzett összehasonlító mérésekből még mindig úgy látszik, hogy bevált az ötlet, jöhetnek az elvben csendesebb, biztonságosabb, finomabb mozgású, takarékosabb új hibridüzemű magánrepülők, majd akár a nagy szállítógépek is.

A projekt leírása a NASA honlapján további részletekkel ide kattintva érhető el.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.