Hogy Magyarországon az elmúlt években mennyire volt fontos a politikának a drogkérdés, azt minden más elemzésnél jobban mutatja ez a grafikon.
Érdemes azért elolvasni, hogy milyen kormányzati anyag készült a témában 2013-ban, meghallgatni, hogy mit mond a szakértő, esetleg megnézni egy-egy megelőzési programot. Szóval nem csak pénz nem volt az elmúlt években, de korszerű szakmai elképzelés sem.
Ha május 20-án tényleg átmegy a kormányon az emberminisztérium új, 2015-16-ra tervezett drogos stratégiája, akkor ezekben szinte mind pozitív változások várhatóak.
"Hazánkban az elmúlt négy-öt évben a kábítószer-probléma súlyosbodott."
Egy ilyen mondat is benne van például az emberminisztérium kormányülésre készült előterjesztésében, pedig ilyen őszinte megállapítások az utóbbi időben már belső anyagokban is ritkán szerepeltek. A stratégiából kikerült a 2013-ban behozott, a magyarországi kábítószer-fogyasztás teljes felszámolását ígérő totális ostobaság, helyette 2020-ra "csak" a szerhasználat visszaszorítását ígérik.
Az anyag első pár oldalán olvasható helyzetértékelés már önmagában nagyon ígéretes, ugyanis itt kendőzetlenül végigveszik a szerzők, hogy mi ma Magyarországon a valós droghelyzet. Többek között előkerül, hogy
A 91 oldalas anyagban többször visszatér ez utóbbi két betegség, a Hepatitis-C és a HIV-vírus, ami főleg azokra jelent veszélyt, akik valamilyen anyaggal lövik magukat. A terjedés egyik korlátját jelentették korábban a tűcsereprogramok, például az, amit Kocsis Máté fideszes polgármester, a kötelező kormányzati drogteszt kiagyalója, kicsinált. Erről így ír a kormány számára készült előterjesztés egyik melléklete:
"Fertőző betegségek terjedésének okai:
Az anyag többször, nemzetközi példákat felhasználva is bemutatja, hogy ahol nincs tűcsere, ott terjednek az említett fertőző betegségek. Erre a célra, igaz nem a tűcsere, hanem az "ártalomcsökkentés" illetve az "alacsonyküszöbű ártalomcsökkentő szolgáltatások" szakkifejezést használva a korábbi évekhez képest jelentős pályázati pénzt irányoz elő az anyag.
Lehetne bizonyos feladatokat valamivel jobban hangsúlyozni, de ez alapvetően jó anyag, érezni, hogy a minisztériumban új, hozzáértő emberekhez került a drogügy
- így beszélt nekünk a stratégiáról több szakértő is. Ez viszont sajnos nem jelenti, hogy a kormányon a jelenlegi formájában át is megy az anyag.
A stratégia szerint 2015-16-ban az előző évekhez képest sokkal több pénzt költene drogügyre Magyarország, főleg uniós pénzből az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Programon (EFOP) keresztül. Több jutna a már említett ártalomcsökkentésre, prevencióra, az egészségügyi ellátórendszer fejlesztésére, szociális munkára, tanárok képzésére, kutatásra, és szinte minden fontos feladatra, mint eddig.
Így viszont kulcskérdés, hogy a pályázatokat megfelelően, tényleg a stratégiában is szereplő a szakmai célok szolgálatában írják ki.
Itt nem a klasszikus lenyúlás kockázata igazán nagy.
Az a veszély, hogy drogprevenciós pályázat címen nem ezzel foglalkozó civil szervetek jelentkezhetnek forrásért, hanem a pénzből mondjuk inkább önkormányzatokat támogatnak, hogy azok "Drogmentes Vasárnap" vagy hasonló néven ilyen délutáni bográcsozásokat szervezzenek. Ez nyilván politikai szempontból ezerszer kifizetődőbb, mint a valódi drogmegelőzés, csak éppen semmit sem használ.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.