A napelemes repülő kudarca akkora kudarc, hogy már most rekord

napelem
2015 június 01., 11:17

Minden zöld lelkületű ember lelkesen drukkolt a vállalkozásnak: napelemes repülővel kerülik meg majd a Földet korunk Wright-fivérei! Pedig ez a hír már akkor sem úgy volt igaz, ahogy a mai kudarcról szóló hírek sem igazak úgy. Hanem hogy?

A Solar Impulse 2 nevű masina eredetileg hat leszállással, hét etapban tervezte megkerülni a Földet, vagyis nem egy menetben, landolások nélkül, ahogy a lelkes korai híradások sugallták a laikusok számára. Most viszont azt sugallják a hírek, hogy a kísérlet nem sikerült - pedig ez sem egészen igaz.

Ami történt: a repülőgép nem tudta a tervek szerint, egy felszállással teljesíteni a Föld körüli repülés leghosszabb, hat nap folyamatos levegőben maradással járó,, Nanjing (Kína) és Hawaii (USA) közti szakaszát. A kedvezőtlen időjárási körülmények között egy nem tervezett, extra leszállást kellett beiktatni Nagoyában (Japán), ahonnan a gép megy majd tovább, ha - szó szerint - elvonulnak a felhők a feje fölül:

Kép: Solar Impulse projekt
photo_camera Kép: Solar Impulse projekt

A Solar Impulse 2-t ugyanis a Csendes-óceán ázsiai partjainál tapasztalt felhős égbolt miatt parancsolta földre az irányítás. Egyébként akkora kudarc ez a leszállás, hogy a nanjingi felszállás és a nagoyai leszállás között eltelt kb. 42 óra leghosszabb idő (és legnagyobb megtett távolság), amit napelemes repülő valaha a levegőben töltött eddig. Vagyis ez egy olyan kudarc, ami egy rekord.

A gép ráadásul állítólag teljesen feltöltött akkukkal landolt, vagyis akár neki is vághatott volna lesz-ami-lesz alapon az óceánnak, de szerencsére a projektet nem meggondolatlan rekordvadászok, hanem a biztonságot mindenek elé helyező, valószínűleg nagyon unalmas mérnökök vezetik:

Kép: Solar impulse projekt
photo_camera Feltöltött akkukkal sem merték elengedni a gépet a bizonytalan időjárásba Kép: Solar impulse projekt

Hogy az időjárás miatt megváltozott menetrend mennyiben befolyásolja majd a Solar Impulse 2 útjának megítélését a jövőben, nem tudni. Aki kénytelen pár órát várakozni egy - mondjuk - Budapest-New York viszonylatban menetrend szerint közlekedő jet székében hóesés miatt, nehezen vigasztalódik azzal, hogy száz éve még mehetett volna vonattal meg gőzhajóval. De vajon egy ennyire úttörő vállalkozásba még belefér egy extra leszállás, hogy sikerként emlékezhessünk rá?

Mindenesetre a napelemes Föld körüli repülésről a továbbiakban (is) itt lehet első kézből tájékozódni.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.