Az ember, aki már nem villanyautó-szűz: Uj Péter electrified

Autóteszt
2015 július 14., 05:45
Szomorúan nézi a teljesen elektromos hajtású, 170 lóerős BMW a Világ Legátadottabb Műtárgya előtt elkormoló Ikarust. Egy tökéletes világban a városok levegőjét nonstop rontó buszokat kellene először elektromosra cserélni
photo_camera Szomorúan nézi a teljesen elektromos hajtású, 170 lóerős BMW a Világ Legátadottabb Műtárgya előtt elkormoló Ikarust. Egy tökéletes világban a városok levegőjét nonstop rontó buszokat kellene először elektromosra cserélni

A villanyautó (pláne, ha nap- vagy szélenergiára alapozott energetikai háttér is van hozzá egy-egy nemzet gazdaságában) jó dolog és csak idő kérdése, hogy mikor szorítja ki a városokból teljesen a benzin- és dízelmotort. Nyugat-Európa számos nagyvárosában ott hemzsegnek már ezek az utcákon, de a legtöbb magyar autós még sosem ült ilyen kocsiban. Gyanakodva szemlélgetjük ezeket a csendes, remekül gyorsuló, de egy töltéssel csak 100-120 km megtételére képes jószágokat, amikor a kormány tökéletes passzivitása dacára is fel-feltűnik egy a hazai forgalomban.

De mi történik ezzel a gyanakvással, amikor valaki, aki saját bevallása szerint eddig egy hibrid Lexus utasaként került legközelebb az elektromos forradalomhoz, csak úgy kap egy elektromos autót, hogy menjen vele? Hát ez: íme, Uj Péter beszámolója a BMW tesztautójában szerzett élményeiről!

Uj Péter, aki Scarlett Johanssonná változott az elektromos BMW i3-ban
photo_camera Uj Péter, aki Scarlett Johanssonná változott az elektromos BMW i3-ban

"Tehát nekem az a legfontosabb benyomásom, hogy ez egy roppant szórakoztató autó. Mindig összerezzenek, amikor az autós szaksajtó a "vezetési élmény" vagy a "szórakoztató" kifejezéseket használja, mert mintha ezen leginkább valami töketlen száguldozást, ámokfutás-közeli boyracerkedést értene, de ebben az esetben tényleg nem találok más jelzőt. Egyszerűen jókedvű az egész.

A BMW-hez képest kissé komolytalan a törpeautós forma, a vidám, világos, német autótól szinte bohókás beltér, de ha beleülsz, máris jobb kedved van. Mert ahhoz képest, hogy kívülről olyan viccesnek tűnik az egész, a sofőrülésben úgy érzed magad, mintha egy SUV-ban trónolnál. Magasan vagy, nagy körülötted a tér, erős alattad az autó. Előtted képernyő, melletted képernyő, vidám színek, érdekes, szokatlan anyagok. És mindig úgy érzed magad benne, mintha te lennél Scarlett Johansson a strandon.

Mindenki NAGYON megnéz. Egy távol-keleti család az M7-es kivezetőn majdnem kiesett egy Ford Focusból, amikor elmentem mellettük: fotóztak, kihajoltak az ablakon. A Kertész utcában pedig éppen leparkoltam, amikor két, lomizásban megfáradt fiatalember megállt mellettem egy leszakadt furgonnal, letekerték az ablakot, és a mögöttük dudáló forgalmat leszarva kérdezgették, hogy akkor ez hibrid-e vagy micsoda, és hogy lehet tölteni, és mennyit lehet menni vele. A csúcsjelenetem pedig a politikai korrektség határait ennél is jobban súrolja, inkább egy Bud Spencer-filmben vagy valami suttyóbb vígjátékban volna a helye: Budaörsön a Csíki utcába kanyarodtam be éppen, amikor egy keresztutcából fehérbotos, sötét szemüveges ember lépett ki, és itt eszek meg egy Lada üléshuzat-garnitúrát, ha nem így volt, ahogy mondom: szabályosan utánam fordult, amikor elmentem előtte. Mindenki egyből, feltétel nélkül szerette:: feleség, gyerek, szülő,szomszéd, bölcsészlány, nyugdíjas mérnök, bolti eladó.

A BMW nem egyszerűen egy elektromos autót, valami egészen új dolgot alkotott a szénszál-erősítéses műanyag vázzal, a B-oszlop nélküli oldalnyílással, a lehetetlen műszerfallal meg a többi eszementséggel
photo_camera A BMW nem egyszerűen egy elektromos autót, valami egészen új dolgot alkotott a szénszál-erősítéses műanyag vázzal, a B-oszlop nélküli oldalnyílással, a lehetetlen műszerfallal meg a többi eszementséggel

Szándékosan nem kezdtem babrálni kézikönyvvel, gondoltam, ha igazán intuitív a dolog, akkor menni fog ez minden segítség nélkül: és ment. Az iDrive nagyszerűen kezelhető, tök magától érthető minden, a telefont bluetooth-szal összekötni pár másodperc, a navigáció, a hifi (persze, hogy csodásan szól, hát nincs motorzaj!), a mindenféle egyéb, vezetést segítő vagy ellenőrző rendszerek. Ennyire agyonelektronizált-automatizált autót még sosem vezettem.

Jó, sebességtartó automatika, követési távolság-tartó automatika, sávtartó automatika, parkolóradarok, kamerák - ezek már mind ott vannak a luxusmárkák csúcsmodelljeiben, de így együtt, a hangtalan elektromos motorral már olyan érzés, mintha tényleg hónapokra lennénk az önmagát vezető autótól. A kamerás parkolássegítővel kicsit gondban voltam,hogy akkor mennyit torzít ez a halszemoptika, hogyan kell a számítógép által berajzolt íveket használni, de két-három kísérlet után semmi gond. (Azt megjegyzem, hogy szerintem semmivel sem könnyebb így parkolni, mint simán, tükörből.)

A tolatókamera manapság egészen kicsi és olcsó autókba is rendelhető, de aki még nem találkozott vele, egy villanyautóban is ezt szúrja ki a sok érdekes miegymás közül
photo_camera A tolatókamera manapság egészen kicsi és olcsó autókba is rendelhető, de aki még nem találkozott vele, egy villanyautóban is ezt szúrja ki a sok érdekes miegymás közül

A legfontosabb dolog, amitől olyan jó kis autó ez: rohadtul megy. Mintha egy 200+ lóerős sportkocsi volna, hang nélkül. Ilyen Millennium Falcon-élmény: kicsit vijjog, fölbúg valami halkan, és hátulról (hátsókerekes ez is, ahogy egy BMW-nek illik) jön a nagy lökés. Jávorszarvastesztet nem csináltam, nem nagyon rángattam meg, egy-két körforgalmat vettem gyorsabban, elég stabilnak tűnt.

Esténként rádugtam a garázsban a konnektorra, kész. Kábé pontosan tartotta a fogyasztást, amit komputere ígért, 120-130 kilométert egy feltöltéssel. Két hibát vettem észre:

1. ez a mindent jelző, érzékelő, agyonszámítógépezett-szenzorozott autó nem veszi észre, ha nyitva marad a töltőnyílás fedele. Kétszer is nyitva maradt, villogva figyelmeztettek rá. Aztán direkt kipróbáltam: semmilyen jelzést nem kaptam a két hatalmas kijelzőn.

2. a biztonsági öv kikapcsolás után,visszahúzásnál gyakran (állandóan) összegyűrődik, és elakad a nyílásnál, alig lehet kirángatni. Elég vicces dolog minden második alkalommal a biztonsági övet rángatva beszállni egy olyan autóban, ami szinte magát vezeti.

Értékelés: nagyon nagy KÉNE. AZONNAL. Még azzal együtt is, hogy csak százharminc kilométer egy levegővel. Ahogy a BMW weboldalán láttam: ha hosszabbat akarsz menni, adnak kölcsön benzinest. Ez is a jövő modellje: nem tárgyat veszel, hanem szolgáltatást. Van benne fantázia."

Uj Péter

---

Eddig az elektromos szüzességét elvesztett ember beszámolója. És most jöjjenek a képek meg az unalmas ismeretterjesztés arról, mi is ez a plasztiktojás valójában.

A BMW i3 alapára 11,83 millió forint. A kiegészítő benzinmotorral felszerelt, normál használatra is alkalmas REX változat 13,47 millióról indul
photo_camera A BMW i3 alapára 11,83 millió forint. A kiegészítő benzinmotorral felszerelt, normál használatra is alkalmas REX változat 13,47 millióról indul
A fura forma egyszerre hangsúlyozza az i3 újszerűségét és fedi el az elektromos autók kényszerű, a klasszikus autóbuzériával nem igazán összevágó sajátosságait: keskeny abroncsok, unalmas cseppforma, erőt sugalló hűtőnyílások hiánya
photo_camera A fura forma egyszerre hangsúlyozza az i3 újszerűségét és fedi el az elektromos autók kényszerű, a klasszikus autóbuzériával nem igazán összevágó sajátosságait: keskeny abroncsok, unalmas cseppforma, erőt sugalló hűtőnyílások hiánya
A hátsókerék-hajtás a brutális indítás nyomatékkal együtt nagyon élénkké teszi az i3-at, bár keresztben autózni nem engedi a teljesítmény-szabályzást nagyon finoman végző elektronika
photo_camera A hátsókerék-hajtás a brutális indítás nyomatékkal együtt nagyon élénkké teszi az i3-at, bár keresztben autózni nem enged a teljesítmény-szabályzást nagyon finoman végző elektronika. Kerékméret: 155/70 R19 (az első magyar Swiften voltak 155-ös gyári gumik)
A 12 mázsás saját tömeg a nagy lítium-akkuval csak úgy jöhetett össze, hogy minden alkatrészt a lehető legkönnyebbre, szilfidebbre terveztek: még az ülések is olyan kicsik, vékonyak, keskenyek, amilyenek csak lehetnek
photo_camera A 12 mázsás saját tömeg a nagy lítium-akkuval csak úgy jöhetett össze, hogy minden alkatrészt a lehető legkönnyebbre, szilfidebbre terveztek: még az ülések is olyan kicsik, vékonyak, keskenyek, amilyenek csak lehetnek
150 km/h-nál leszabályoz az elektronika. Ez nem sok, de a 7,2 másodperces 0-100 gyorsulás már nagy szám. 60-ig az i3 lenyomja az M3-as BMW-t a piros lámpától rajtolva!
photo_camera 150 km/h-nál leszabályoz az elektronika. Ez nem sok, de a 7,2 másodperces 0-100 gyorsulás már nagy szám. 60-ig az i3 lenyomja az M3-as BMW-t a piros lámpától rajtolva!
Érdemes megfigyelni, hogy a műszerfal és a kormány nem csak vidám és kecses, hanem rettentően anyagtakarékos is, az i3 úgy elegáns és látványos, hogy szinte nincs is benne semmi
photo_camera Érdemes megfigyelni, hogy a műszerfal és a kormány nem csak vidám és kecses, hanem rettentően anyagtakarékos is, az i3 úgy elegáns és látványos, hogy szinte nincs is benne semmi
Az i-Drive, a BMW infotainment-rendszere ugyanazokat tudja, mint a füstölgő BMW-ké. Felárért Harman-Kardon hifi is kerülhet a villanyautóba, tehát nem csak a csekély motorhang miatt szólt olyan jól az a rádió
photo_camera Az i-Drive, a BMW infotainment-rendszere ugyanazokat tudja, mint a füstölgő nagy BMW-ké. Felárért Harman-Kardon hifi is kerülhet a villanyautóba, tehát nem csak a csekély motorhang miatt szólt olyan jól az a rádió
A kettős csatlakozó felső része a sima 230 voltos töltéshez kell, így 16 amperes konnektorról 7-8 óra alatt tölt fel az akku. Az alsó konnektor az egyenáramú gyorstöltő-rendszerhez kell, egy ilyen nagyteljesítményű töltőn (az országban nem tudunk nyilvános ún. CCS töltőről egyelőre, csak a japán szabványos CHADEMO-töltőkből van pár)
photo_camera A kettős csatlakozó felső része a sima 230 voltos töltéshez kell, így 16 amperes konnektorról 7-8 óra alatt tölt fel az akku. Az alsó konnektor az egyenáramú gyorstöltő-rendszerhez kell, egy ilyen nagyteljesítményű töltővel félóra alatt belemegy 100 km az autóba. (Magyarországon jelenleg nem tudunk nyilvános ún. CCS-szabványú töltőről egyelőre, csak a japán szabványos CHADEMO-töltőkből van pár)
Töltőkábelek: 16 és 32 amperes kábel. Van külön helyük az elülső csomagtartóban, de úgyis mindenki hátradobja mindig
photo_camera Töltőkábelek: 16 és 32 amperes kábel. Van külön helyük az elülső csomagtartóban, de úgyis mindenki hátradobja mindig
De hát akkor hol a motor, ugye? Hátul, lent, a kerekek között
photo_camera De hát akkor hol a motor, ugye? Hátul, lent, a kerekek között
Még egyszer a röhejes 155-ös abroncs
photo_camera Még egyszer a röhejes 155-ös abroncs, mögötte látszanak a könnyűfém futóműelemek
Jól láthatók a szénszálak a kompozitanyagban. A BMW i3 volt az első sorozatgyártású szénszál-erősítéses műanyag kasztnis autó a világon
photo_camera Jól láthatók a szénszálak a kompozitanyagban. A BMW i3 volt az első sorozatgyártású szénszál-erősítéses műanyag kasztnis autó a világon
Elektromos járművek Budapesten: bármilyen lassan is készül az a nyomorult Jedlik Ányos terv, ami majd talán megadja a kezdőlökést az elektromos mobilitás hazai felpörgetéséhez, azért szép lassan gyűlnek a füstmentes járművek piaci alapon is a forgalomban

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.