A New York Times hozta nyilvánosságra, hogy a legnagyobb üdítőgyár több millió dollárt adományozott "nonprofit" alapon a Global Energy Balance Network kutatóinak, hogy azok aztán orvosi folyóiratokban és egyéb tudományos fórumokon képviseljék azt az álláspontot, hogy a kóros amerikai elhízásnak nem a táplálkozáshoz, hanem a kevés mozgáshoz van köze.
Ez az állítás, amellett, hogy tudományosan teljesen megalapozatlan, veszélyes is, hiszen eltereli a figyelmet azokról a kutatásokról, melyek szerint a helytelen, egészségtelen táplálkozás sokkal inkább köthető az elhízáshoz és a cukorbetegség kialakulásához, mint a testmozgás hiánya.
A New York Egyetem táplálkozás-szakértője, Marion Nestle szerint a cégnek egyetlen célja lehetett: hogy zavart okozzon a tudományos közbeszédben és eltérítse a közvélekedést arról, hogy az egészségtelen táplálkozás a fő probléma.
Az elmúlt évtizedekben egyre komolyabb gondot okozott, hogy míg a kormányzat egyre inkább kiszállt a tudományos kutatások finanszírozásából, komoly magánvállalatok viszont egyre több pénzt kezdtek el erre a célra fordítani, annak ellenére is, hogy ez sokszor alapjaiban tette megkérdőjelezhetővé egyes kutatások hitelességét. Az elhízás okainak kutatása is ilyen terület, ahol több százmilliárd dolláros a tét.
Nem a Coca-Cola az egyetlen cég, amit ilyen finanszírozáson kaptak, korábban a PepsiCo és a Nestle is bukkant fel már függetlennek beállított kutatók mögött.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.